• 0

V.O.F. of toch 2 eenmanszaken?

Dag beste mensen,

 

Om een lang verhaal kort te maken: Een uit de hand gelopen hobby (het maken van video's) zorgt voor zoveel inkomen dat dit niet meer zonder kvk registratie gedaan kan worden. De vraag is alleen of wij (2 personen) beter een v.o.f. of toch 2 eenmanszaken kunnen beginnen? De volgende feiten zijn van toepassing:

 

- We vertrouwen elkaar 100% dus daar ligt het niet aan

- Persoon 1 verricht meer werk dan persoon 2, dus persoon 1 zal bij uitkering van winst meer ontvangen (a.d.h.v. administratie kan bepaald worden hoeveel)

- We willen opereren onder een gezamenlijke naam - onze kracht is namelijk wij als duo, en niet als individuen. Wel zullen er af en toe individuele klusjes zijn voor persoon 1.

- Persoon 1 is student, persoon 2 heeft een full-time baan

 

Wat zouden jullie aanraden op basis van bovenstaande feiten? Het deed mij doen denken dat wanneer beiden een eenmanszaak hebben, de een de ander moet factureren waardoor er uiteindelijk weer meer BTW betaald moet worden. Ook vraag ik me af of het uitmaakt dat je beide je eigen eenmanszaak hebt, terwijl je toch samen opereert onder een gezamenlijke naam en merk/website.

 

Bij voorbaat dank!

 

[verandering: link toegevoegd]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De vraag is alleen of wij (2 personen) beter een v.o.f. of toch 2 eenmanszaken kunnen beginnen?

Wat is "beter"? Beide constructies hebben voor- en nadelen. Welk probleem wil je oplossen?

 

- We vertrouwen elkaar 100% dus daar ligt het niet aan

Zo beginnen de meeste VOF's en huwelijken, maar toch sneuvelt de helft. Vaak volgt er dan ruzie over geld, want dat doet rare dingen met mensen.

 

- Persoon 1 verricht meer werk dan persoon 2, dus persoon 1 zal bij uitkering van winst meer ontvangen (a.d.h.v. administratie kan bepaald worden hoeveel)

Dat kan. Bij een VOF kun je afspreken hoe de winst wordt verdeeld. Of die wel of niet wordt "uitgekeerd" is bij een VOF niet van belang, het is op papier van jou en daarover mag je inkomstenbelasting betalen.

 

- We willen opereren onder een gezamenlijke naam - onze kracht is namelijk wij als duo, en niet als individuen. Wel zullen er af en toe individuele klusjes zijn voor persoon 1.

Een vraag van mij is of je ook beide ondernemer wilt zijn, met alle voor en nadelen.

 

Het deed mij doen denken dat wanneer beiden een eenmanszaak hebben, de een de ander moet factureren waardoor er uiteindelijk weer meer BTW betaald moet worden.

BTW is bij twee BTW plichtige ondernemers volledig neutraal. Je betaalt het niet, je draagt het af. Het kost je per saldo geen cent.

 

Ook vraag ik me af of het uitmaakt dat je beide je eigen eenmanszaak hebt, terwijl je toch samen opereert onder een gezamenlijke naam en merk/website.

Ja, dat maakt uit. Een gezamenlijk merk met gezamenlijke website kan wel, maar het moet voor opdrachtgevers en leveranciers transparant zijn met wie zij zaken doen. Bij het sluiten van overeenkomsten moet ook duidelijk zijn met wie van jullie een overeenkomst is gesloten. Als dat met beide eenmanszaken tegelijk is, of in het midden wordt gelaten, ontstaat impliciet een VOF kunnen jullie allebei volledig hoofdelijk aansprakelijk worden gehouden voor eventuele problemen. Bij het sturen van een factuur moet ook duidelijk zijn waar dat geld naartoe gaat, anders wordt de Belastingdienst bij controle niet blij.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
- We vertrouwen elkaar 100% dus daar ligt het niet aan.
Vertrouwen en geld ... dat past niet echt lekker bij elkaar ... al bestaan er uitzonderingen.

- Persoon 1 verricht meer werk dan persoon 2, dus persoon 1 zal bij uitkering van winst meer ontvangen (a.d.h.v. administratie kan bepaald worden hoeveel).
Waarom is dat zo? Het rendement van werk wordt niet alléén door de tijd bepaald.

- We willen opereren onder een gezamenlijke naam - onze kracht is namelijk wij als duo, en niet als individuen. Wel zullen er af en toe individuele klusjes zijn voor persoon 1.
Dan lijkt een vof de aangewezen weg op te bewandelen. Met de uitvoer van individuele klusjes krijg je een bedrijf binnen een bedrijf. Daarmee verdwijnt het vertrouwen én het geld sneller dan sneeuw voor de zon.

- Persoon 1 is student, persoon 2 heeft een full-time baan.[/qute]So what? Wat telt is de waarde van ieders inbreng en rendement van ieders inbreng.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk zal ik niet snel een VOF beginnen, teveel horrorverhalen voorbij gekomen op dit forum ;) Zeker als jij persoon 2 bent zou ik het niet aanraden: ik heb het idee dat persoon 1 (de student) de zaak gaat voornamelijk gaat runnen (klopt dat?) maar bij een student valt vaak niet zoveel te halen, dus als die het dan flink verprutst kloppen de schuldeisers bij persoon 2 aan.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.