• 0

Online marketing, E-marketing

Dit onderwerp gaat over het brede (zo langzamerhand) vak online-marketing. Wat bedoel ik daarmee ?

 

Email-marketing, Zoekmachine-marketing, Online bannering, marketing op en via Websites, Online campagnes, website statistieken, etc.

 

Waarom ?

 

We hebben het hier regelmatig over Google Adsense/Adwords en sites, maar bijna niet als 1 geheel, respectievelijk over de meer details over : hoe zet je een website op, zodat de klant steeds dieper in het koopproces van je bedrijf terecht komt ?

Bannering is ook een vak apart. Tuurlijk kan je daar een derde voor inhuren (ervaringen hiermee ook welkom !), maar ongetwijfeld zijn er ook entousiastelingen die dit geheel zelf doen of op hun site zelf de advertenties van anderen plaatsen.

Een vak apart zijn de site-statistieken, waarover ook een hoop onzin en zin, ervaringen en opinies beschreven kan worden.

 

Kortom : online ervaringen welkom. En maak je geen zorgen : hier zwerven voldoende mensen rond die je kunnen helpen met vragen op dit gebied. Dus : kom maar met je online marketing vragen !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb een aantal online / cross-media campagnes gedaan voor de Rabobank en wil graag mijn ervaringen met online marketing delen. Ik zal de meest recente campagne - marketing van iDEAL aan de webwinkeliers - als voorbeeld gebruiken. Rabobank heeft op dit moment meer dan 300 aangesloten webwinkeliers (het doel was - 150), het marktaandeel van de bank is rond 50%.

 

Ik ben ervan overtuigd dat online marketing zeer effectief en relatief goedkoop kan zijn. Dit geldt vooral voor marketingcampagnes voor specifieke doelgroepen. In de massamarkt werken traditionele offline instrumenten (reclame op de TV, radio en in dagbladen) beter vanwege hun groot bereik. Online instrumenten kunnen veel nauwkeuriger (en daardoor goedkoper) en veel relevanter voor de klant zijn. Zoektermen in Google AdWords kunnen zeer hoge click-through ratio's (CTR) genereren, mits specifiek en relevant voor de doelgroep. Bijvoorbeeld, zoekwoorden 'iDEAL', 'iDEAL betalen', 'betalen internet', en 'betalen online' hadden elk CTR van 5-8%. Het is tevens zeer belangrijk om (be)zoekers, die naar je website doorklikken, te verleiden om hun gegevens te achterlaten en terug te keren naar de website. Hiervoor kunnen interactiemogelijkheden van het internet worden ingezet, zoals e-mail of chat dialoog met potentiële klanten, interactieve productdemo's en applicaties.

Klantgegevens kunnen worden gebruikt voor een nieuwsbrief om potentiële klanten op de hoogte te houden van actuele ontwikkelingen rond je product. Deze nieuwsbrieven moeten vanzelfsprekend nieuwswaarde hebben voor de ontvangers (bijvoorbeeld, bekendmaking van tarieven, uitleg over nieuwe productvarianten, of uitnodiging voor een conferentie), anders worden zij met spam geassocieerd.

 

Om het effect van online marketing te versterken kunnen offline instrumenten worden ingezet. Bijvoorbeeld, beurzen en conferenties om contactmomenten met potentiële klanten te creëren, of Free Publicity (interviews en artikelen) in (vak)tijdschriften die door je doelgroep worden gelezen. Artikelen in tijdschriften zijn zeer geschikt om uitleg over je product te geven, op het internet lukt het minder goed omdat het contact met de lezer veel vluchtiger is.

 

Om nog meer 'rumour around the brand' te creëren en om inzicht te krijgen in behoeftes en voorkeuren van de klant, kunnen internet fora en weblogs worden ingezet (Free Publicity online). Op deze fora kunnen early adopters worden bereikt. Het spreekt voor zich dat eerlijkheid, openheid en snelle reactie op discussies cruciaal zijn om het positieve effect te bereiken.

 

Bij het uitrollen van je product kan Affiliate Marketing worden gebruikt om het bereik van de campagne te vergroten. Bij de uitrol van iDEAL hebben wij een gratis communicatie tool-kit verstrekt aan de eerste iDEAL webwinkels (banners, logo, bondig verhaal over het product voor de consumenten). De meeste webwinkels hebben deze informatie op hun website of in hun nieuwsbrieven gebruikt.

Het internet biedt ook mogelijkheden om klanten te binden aan je bedrijf. Om dit te bereiken hebben wij, bijvoorbeeld, het iDEAL winkelplein ontworpen (http://www.rabobank.nl/idealwinkelplein). Het doel van het plein is om twijfelende consumenten te overtuigen om online aankopen te doen, en om meer traffic op de websites van de aangesloten webwinkels te creëren.

 

Kortom, online marketing biedt een scala aan mogelijkheden en kan zeer efficient worden gebruikt.

 

Link naar reactie
  • 0

De Rabobank heeft zich inderdaad meer geroerd dan andere banken, maar ik moet nou toch wel een persoonlijke ergernis kwijt, Serge. Ik had me al in maart aangemeld op een iDEAL-nieuwsbrief bij de Rabobank, maar sindsdien heb ik praktisch taal nog teken van de bank vernomen. Twee keer een nietszeggende nieuwsbrief per post (strekking: iDEAL komt er aan maar we kunnen er niks over zeggen) en in oktober twee lauwe e-mailtjes. Ik ben uiteindelijk zelf maar op zoek moeten gaan, heb zelf via forums en weblogs het hoe-en-wat uit zitten pluizen en ben uiteindelijk bij de ING terechtgekomen.

 

Ik heb me rot zitten ergeren aan de gebrekkige communicatie van de Rabobank - toch al m'n leven lang "mijn" bank.

 

Overigens erger ik me nu net zo hard aan ING/Postbank, waar mijn aanmeldprocedure inmiddels al zijn 6e week in is gegaan en waar van de bankzijde al enkele weken volledige radiostilte heerst.

 

Online marketing is één ding (en toegegeven, dat heef tde Rabo wel goed uitgevoerd), maar gewoon je eigen klanten of bewezen prospects informeren toch iets anders.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Internetmarketing is zeer belangrijk als je een nieuwe site launched. Er zijn tegenwoordig zo onnoemlijk veel websites/ webshops dat je een gedegen campagne moet opzetten om nog enigzins op te vallen.

 

Ik denk dat het dus niet meer een vraag is OF je een internetcampagne moet starten maar HOE je die internetcampagne starten.

 

Voor iedere ondernemer op sprout die nog niet echt aan internetmarketing heeft gedaan is dit misschien een goede opstap:

www.google.nl/ondernemen

 

Hier kun je, als je tenminste nog geen adwordaccount hebt gratis 50 euro advertentietegoed krijgen. Op deze manier kun je het in ieder geval een keer proberen.

 

http://websitejudge.com/nl/home

Meld nu gratis uw website aan in onze index en laat uw site beoordelen door websitebezoekers!

 

www.optimised.nl

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, het is niet de vraag "of" maar "hoe". Als je nog niet al te bekend bent met InternetMarketing is het moeilijk starten. Lees jezelf eerst even in de materia voordat je begint. Een goed plan is belangrijk en hoeft nieteens heel moeilijk te zijn. Het is vooral een kwestie van goed weten hoe, waar en dan vooral DOEN.

 

Ik raad je aan om je in te schrijven voor de nieuwsbrief van Maarten Verheyen op www.meerbezoekers.com. Deze legt in eenvoudige taal uit hoe je de basisprincipes onder de knie kunt krijgen.

 

Succes ermee,

 

Eelco de Boer

De nieuwe Nederlandse Clickbank : www.paypro.nl

sms-marketing toepassen in jouw organisatie? www.smsdistrict.nl

e-mailmarketing toepassen? Verstuur gratis nieuwsbrieven via www.enormail.nl

eBay PowerSeller worden? www.powerseller.nl

Link naar reactie
  • 0

@ Anders Floor en OkiDoki:

Ten eerste bedankt voor jullie reactie en voor het compliment dat de Rabobank het online gedeelte van de iDEAL marketing toch goed heeft uitgevoerd. Ik ben het met jullie eens - elk klantcontact is een wezenlijk onderdeel (en m.i. het belangrijkste onderdeel) van de marketing. En hoe groter het bedrijf, hoe ingewikkelder het is om kwaliteit van de klantcontacten te bewaken. Dit is de reden waarom Rabobank een iDEAL Sales team heeft opgericht dat zich full-time bezig houdt met het aansluiten van webwinkels op iDEAL. Wellicht is dit 1 van de redenen waarom Rabobank meer dan 300 winkels al heeft aangesloten. Als dit 6 weken per winkel zou duren dan zou het nooit kunnen lukken, gezien het feit dat iDEAL pas 6 weken geleden live is gegaan :-) Misschien maakt de bank nog kans om eBase/IWaB van Anders toch binnen te halen?

 

Ik denk dat het ook goed is om te beseffen dat banken per definitie als 'slecht' worden gezien - zij worden immers 'rijker met ons geld'. Daarnaast zijn de banken ook per definitie zeer terughoudend en conservatief - hun bestaansrecht hangt af van de mate waarin zij risico's kunnen schatten (en mijden). Er is dus een natuurlijke mismatch tussen de bankcultuur en cultuur van de internetondernemers. Daarom hebben wij juist voor online kanalen gekozen in onze iDEAL mediastrategie. Toen het onhaalbaar bleek om een iDEAL weblog te beginnen op de banksite (want iDEAL is een interbancair project, Rabobank kon niet namens alle banken spreken, plus veel informatie was concurrentiegevoelig), hebben wij besloten om via internet fora toch meer te vertellen dan in de nieuwsbrieven. Zo'n forum is zeer geschikt om innovators en early adopters te bereiken, nieuwsbrieven zijn vooral goed voor early en late majority. En tenslotte - onze iDEAL campagne was gericht op circa 2000 internetondernemers en heeft geen honderden duizenden gekost. Voor de Search Engine Marketing campagne met meer dan 1600 clicks-through hebben wij welgeteld 157 euro betaald.

 

Voor de goede orde - ik ben directeur van www.novocortex.com en ik heb deze campagne uitgevoerd in opdracht van de Rabobank (waar ik overigens 7 jaar heb gewerkt).

 

 

(gekopieerd op verzoek van : marketing van banken)

Link naar reactie
  • 0

Dit Topic zou vreselijk hot moeten zijn: nieuw, innovatief, nog relatief weinig gebruikt en nog relatief goedkoop.

 

Tijd om het dus opnieuw leven in te blazen en het daar een tijdje te houden. Mijn plan is om telkens verschillende begrippen/ideen van online marketing te bediscussieren. Overgens: geen Google Adwords of (alleen maar) SEO, daar is al een item voor. Ook Affiliate Marketing kent zijn eigen topic, dus daar wil ik niet onmiddellijk over beginnen.

 

Laten we eenvoudig beginnen: jullie zullen ongetwijfeld wel eens een partnership hebben gesloten met een andere partij of een andere website. Bijvoorbeeld in ruil voor content, voor links of iets anders. Kunnen jullie voorbeelden geven, ervaringen, wijze raad?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.