• 0

Werknemersverzekering en aandelen

Goedemorgen forumleden,

 

Ik ben al een tijdje naarstig op zoek naar een antwoord op mijn vraag. Mijn boekhouder adviseert me een brief te sturen naar UWV en op dit forum kan ik ook niet precies het antwoord vinden wat ik zoek. Dus graag jullie hulp.

 

Ik wil graag weten of ik verplicht verzekerd ben voor werknemersverzekeringen (WW, WAO) in mijn huidige situatie. En zo ja, hoe ik hier onderuit kan komen. Ik wil dit namelijk liever zelf regelen. En ben bang dat de BV voor allerlei kosten opdraait die niet betaald kunnen worden als ik of een compagnon ziek wordt.

 

Even een situatieschets.

We hebben met drie aandeelhouders een werk bv. De aandeelhouders hebben allen een eigen holding bv. Ik bezit 16,66% van de aandelen en mijn compagnons 33,33% en 50%. We zijn alledrie als bestuurder ingeschreven bij de KvK. We hebben geen managementovereenkomst of afspraken over een management fee. We hebben een afspraak dat je maandelijks je eigen omzet mag factureren. We geven alledrie advies, dus dit gaat om gedraaide adviesuren voor klanten. Dus geen uren gemaakt, geen omzet, geen opbrengst. We laten allen een vast bedrag per maand in de bv (die trekken we van de factuur af) voor de begrote kosten. We hebben geen personeel, maar huren wel zo nu en dan mensen in die werk voor onze klanten verrichten. Daar zit wat omzet tussen die in de BV blijft.

 

Ik vraag me dus af of de omzet die we factureren gezien wordt als management fee. Want als er geen management fee uitbetaald wordt, waar ga je dan verzekeringspremie over rekenen?

Want ik snap inmiddels dat ik een minderheidsbelang heb en om die reden verplicht verzekerd zou zijn.

Zoals eerder gezegd, wil ik dat helemaal niet.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Mijn boekhouder adviseert me een brief te sturen naar UWV

Kansloos én mogelijk heel kostbaar qua naheffing: hoe lang bestaat deze situatie in deze verhouding al? Ik tel in ieder geval 2 DGA's die verplicht sociaal verzekerd zijn.

 

Ik vraag me dus af of de omzet die we factureren gezien wordt als management fee. Want als er geen management fee uitbetaald wordt, waar ga je dan verzekeringspremie over rekenen?

De werkmij moet premies sociale verzekeringen afdragen over het loon dat jij verloont in je holding.

 

Ik wil graag weten of ik verplicht verzekerd ben voor werknemersverzekeringen (WW, WAO) in mijn huidige situatie

Ja

 

En zo ja, hoe ik hier onderuit kan komen

Zorgen dat je volledig bevoegd bestuurder van de werkmaatschappij bent én je als bestuurder niet tegen je zin ontslagen kan worden.

Dat kan op verschillende manieren, maar de hamvraag is: willen jouw mede-aandeelhouders dat ook?

Sowieso geen doe het zelf materie, zie ook dit recente topic "DGA en sociale lasten"

 

 

Zoals eerder gezegd, wil ik dat helemaal niet.

Lang verhaal kort: of je sociale verzekeringsplicht kunt ontlopen kun jij niet zelf bepalen: het vereist medewerking/instemming van de overige aandeelhouders.

 

Overigens geldt dit allemaal ook voor de aandeelhouder met een belang van 1/3: ook die is verplicht sociaal verzekerd!

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie snelle reactie!

 

willen jou mede-aandeelhouders dat ook?

Het antwoord hierop is ja. Wij denken alledrie dat het bedrijf er ook niet bij gebaad is als ik en meneer 33,33% verplicht verzekerd zijn. Want daar komt meer bij kijken. Zoals loondoorbetaling bij arbeidsongeschiktheid. En aangezien we betaald worden uit eigen gedraaide uren, is daar helemaal geen geld voor in de BV. Of zien we dat verkeerd?

 

De intentie van de aandeelhouder met 50% is dat hij het bedrijf overdoet aan de andere twee. Hij heeft al aangegeven nog een deel van de aandelen aan mij te willen verkopen om op 3 gelijke delen te komen als dat nodig is om dit te regelen. "Omdat we dat toch van plan zijn". Ik vraag me alleen af of dit de enige optie is. Ik heb net vorig jaar die 16,66% verworven en momenteel geen geld om dat nog eens te doen. Bovendien moeten we dan weer kosten gaan maken bij een notaris enz.

 

Welke opties hebben we om hier onderuit te komen? Behalve het herverdelen van de aandelen.

Link naar reactie
  • 0

is daar helemaal geen geld voor in de BV. Of zien we dat verkeerd?

Dat zie je verkeerd, dan moet de werkmij jullie maar minder betalen ;)

 

Welke opties hebben we om hier onderuit te komen? Behalve het herverdelen van de aandelen.

Zie het andere topic: wellicht is het werken met letteraandelen gekoppeld aan de bevoegdheid om een specifieke bestuurder te ontslaan een optie (totdat UWV en/of Hoge Raad weer anders besluiten)

 

Een andere optie is... accepteren zoals het is.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Bovendien moeten we dan weer kosten gaan maken bij een notaris enz.

Dit niet goed regelen omdat je jezelf de kosten van een adviseur en notaris wilt besparen is pennywise maar poundfoolish. Op dit moment zijn jullie dus al langere tijd verplicht verzekerd maar er wordt geen premie betaald. Enig idee wat het kost als aan naheffing en boete als dat wordt ontdekt?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dit niet goed regelen omdat je jezelf de kosten van een adviseur en notaris wilt besparen is pennywise maar poundfoolish.

Yup. Bovendien zul je voor uitgifte letteraandelen én de daarvoor vereiste statutenwijziging sowieso naar de notaris moeten

 

Enig idee wat het kost als aan naheffing en boete als dat wordt ontdekt?

 

Ter indicatie: WGA Basis + Whk (gemiddelde zakelijke dienstverlening) + WW = 9,08% over het premieloon = € 4.000,- per DGA per jaar op basis gebruikelijk loon € 44.000,-

Voor 2 DGA's inclusief boete 100% is dat € 16.000,- per jaar, na/terug te vorderen over max 7 jaar

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik maak me dus niet voor niets zorgen zie ik, dat het niet goed geregeld is nu.

Ik ga me eens verdiepen in de letteraandelen.

 

Wat zou verder verstandig zijn als ik de aandelen wil overnemen van meneer 50% en er nu nog niet voor kan betalen. Nu alvast een prijs afspreken, aandelen overdragen en een lening aangaan met meneer 50%?

Link naar reactie
  • 0

Vergeet ik nog te zeggen dat ik reuze blij ben met jullie snelle reactie en duidelijke antwoorden!

Graag gedaan :)

 

. Nu alvast een prijs afspreken, aandelen overdragen en een lening aangaan met meneer 50%?

Dat is zeker een optie, mits rente en aflossing betaalbaar zijn... en de huidige aandeelhouder het op deze manier wil en aandurft uiteraard.

 

Een tussenstap zou eerst nog kunnen zijn om naar nevengeschiktheid toe te gaan: iedereen bestuurder met 1/3 van de aandelen. Ook dan is er geen sociale verzekeringsplicht meer.

 

Andere opties zijn accepteren of de letteraandelen.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    8 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.