• 0

Business plan - de markt

Ik ben bezig met mijn businessplan voor mijn muziekbedrijf. Hoofdstuk de markt:

 

De markt in beeld

Doelgroep

Concurrentie

Bedrijf en product in de markt

 

Volgens de bank moet ik meer marktonderzoek gaan doen voor een zakelijke lening.

 

Nu heb ik wat statistieken van het CBS verzameld: Volgens het CBS zijn er ruim 10 miljoen online shoppers en bijna 8 miljoen mensen die regelmatig online kopen.

 

De omzet van de Nederlandse muziek industrie is in 2015 flink gestegen. Dat maakte het NVPI bekend. Deze schat de stijging in op meer dan 10%.

 

Ben op zoek naar meer informatie omtrent marktonderzoek voor mijn business plan.

 

Suggesties?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Suggesties?

Ja: vergeet die algemene statistieken want die zeggen weinig tot niets over de kansen voor jouw specifieke onderneming. Die statistieken zijn bedoeld voor macro-economische analyse achteraf, niet voor voorspelling voor jouw onderneming vooraf. De beste voorspelling voor jouw succes krijg je door met jouw potentiële klanten te gaan praten en in de praktijk te experimenteren.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Uit een eerder topic over je plan.

 

Denk je trouwens niet veel te licht over het ondernemerschap?

 

van kinds af aan droom ik al over een eigen bedrijf waarmee ik plezier kan maken, met anderen kan samenwerken en anderen kan helpen. De beweegredenen zijn: Eigen baas zijn en vooral een leuke tijd hebben."
Dat klinkt allemaal heel leuk en nobel maar de realiteit is natuurlijk heel anders. Mensen helpen en leuke dingen doen kan ook in loondienst en gaan ondernemen voor de winst is niet bepaald het goede uitgangspunt.

 

Heb je enig idee wat er allemaal bij komt kijken? (serieuze vraag)

 

Dat wordt hier opnieuw geïllustreerd.

 

Probeer een tijdje mee te werken in een bestaande muziekwinkel. Verzamel cijfers en contacten en ideeën. Praat met leveranciers. Verdien wat bij in de avonduren met een handeltje op Marktplaats, eBay, Amazon, etc. Doe ervaring op. Spaar geld. Leg een voorraad aan.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Suggesties?

 

 

Jazeker.

 

De gegevens die je beschrijft zeggen enkel wat op macro-economisch niveau over de markt, maar totaal niets over jouw (toekomstige) doelgroep. Gebruik deze informatie dus slechts als een gegeven, maar ga vervolgens specificeren in je businessplan. Zoals eerder genoemd is het in gesprek gaan met klanten, leveranciers en andere stakeholders een belangrijke manier, maar je kunt ook je feitelijke doelgroep specifieker in kaart brengen. Het lijkt me namelijk niet dat je alle 10 miljoen online shoppers gaat bedienen? Kader je doelgroep af door bijvoorbeeld te zeggen dat je je enkel richt op DJ-apparatuur en accessoires (of een ander belangrijke productgroep), en bekijk hoe groot die markt is en welke partijen je belangrijkste concurrenten zijn. Zo krijg je een realistischer beeld van je doelgroep en de haalbaarheid van je bedrijf in de praktijk. Succes!

 

Groet,

Vincent

Overtuigende ondernemingsplannen: www.plannable.nl. Bekijk ook ons nieuwe invultemplate voor een ondernemingsplan en schrijf zelf je eigen plan: https://www.plannable.nl/ondernemingsplan-template-word/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.