• 0

Relatiebeding icm verschillende vestigingen

Beste allen,

 

Ik werkte als beginnend assistent accountant bij accountantskantoor X. Inmiddels ben ik daar weggegaan.

 

Accountantskantoor X heeft 12 van de 20 vestigingen van bedrijf "CheapFood" als client voor de boekhouding, salaris en jaarrekening. Het betreft een franchise formule keten/organisatie. Vestiging 1 heet "CheapFood Amsterdam BV", vestiging 2 heet "CheapFood Barendrecht BV" etc.

 

Dit zijn allemaal gebeurt nadat ik ben weggegaan

- Client “CheapFood Group BV” neemt contact of ik interesse heb om voor hun te werken als financieel medewerker

- “CheapFood Group BV” is geen (direct) client van accountantskantoor X.

- De werkzaamheden die ik bij “CheapFood Group BV” ga verrichten betreft financiële werkzaamheden voor de overige 8 vestigingen die niet client zijn van Accountantskantoor X. Bij deze 8 vestigingen worden de financiële boekhouding zelf intern gedaan en niet uitbesteed.

 

In mijn contract staat de volgende:

Artikel 1

1. Het is de medewerker verboden zonder schriftelijke toestemming van de werkgever binnen een periode van 24 maanden na beëindiging van de dienstbetrekking zijn diensten aan te bieden aan of werkzaamheden te verrichten voor één van de cliënten van de werkgever, op welke wijze of in welke vorm dan ook, betaald of onbetaald, direct of indirect, of deze cliënten anderszins te benaderen

2. Bij overtreding van het vorige lid bedoelde verbod is de medewerker aan de werkgever een onmiddellijk opeisbare boete verschuldigd van €40.000 per overtreding en van €2.000 per dag dat deze overtreding voorduurt. Deze boete zal worden bestemd voor een fonds ten behoeve van de medewerker. De medewerker is eveneens verplicht tot betaling van een volledige schadevergoeding aan de werkgever, indien deze hoger zou zijn dan het gemelde boetebedrag.

3. Onder cliënten van de werkgever dient te worden verstaan cliënten die in de periode van 24 maanden voorafgaand aan het einde van het dienstverband tot de klantenkring van de werkgever hebben behoord.

 

Ik weet dat paar dingen in deze relatiebeding absurd zijn, daar zal de rechter anders naar kijken indien nodig. Maar mijn vraag is kan ik bij “CheapFood Group BV” werken? Is CheapFood Group BV niet een indirect client van accountantskantoor X?

 

Een andere punt is ik weet niet zeker of er af en toe advies werkzaamheden wordt verricht door accountantskantoor X voor CheapFood Group BV, als deze van belang is moet ik navragen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ragney,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Ik werkte als beginnend assistent accountant bij accountantskantoor X. Inmiddels ben ik daar weggegaan.

Ben je als ondernemer begonnen of wil je bij CheapFood Group BV in dienstbetrekking?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ragney,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Ik werkte als beginnend assistent accountant bij accountantskantoor X. Inmiddels ben ik daar weggegaan.

Ben je als ondernemer begonnen of wil je bij CheapFood Group BV in dienstbetrekking?

 

 

Hallo Ron,

 

Dank voor je reactie. Dienstbetrekking bij CheapFood Group BV.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie. Dienstbetrekking bij CheapFood Group BV.

Dan ben je hier helaas niet op het juiste forum. Uit de forumregels, waarmee je bij het aanmaken van een account akkoord bent gegaan:

 

We zijn een ondernemersforum. Vragen van werknemers worden niet behandeld.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie. Dienstbetrekking bij CheapFood Group BV.

Dan ben je hier helaas niet op het juiste forum. Uit de forumregels, waarmee je bij het aanmaken van een account akkoord bent gegaan:

 

We zijn een ondernemersforum. Vragen van werknemers worden niet behandeld.

 

 

Oops sorry helemaal vergeten :(

 

Een alternatief zou zijn dat ik als ZZP'er mijn diensten aan CheapFood Group BV ga aanbieden, mag dat?

Link naar reactie
  • 0

Een alternatief zou zijn dat ik als ZZP'er mijn diensten aan CheapFood Group BV ga aanbieden, mag dat?

 

Dat maakt voor je vraag weinig verschil denk ik, dan blijven deze vragen actueel:

Ik weet dat paar dingen in deze relatiebeding absurd zijn, daar zal de rechter anders naar kijken indien nodig. Maar mijn vraag is kan ik bij “CheapFood Group BV” werken? Is CheapFood Group BV niet een indirect client van accountantskantoor X?

Het is de vraag of het relatiebeding overeind blijft en of CheapFood Group BV hier gezien kan worden als klant. Daar heb ik wel een idee bij, maar ik weet niet hoe rechters hier in de praktijk mee omgaan.

 

Maar misschien lopen we wel op de zaken vooruit; heb je het al aan je voormalig werkgever, Accountantskantoor X, gevraagd? Misschien is er helemaal geen probleem.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Maar misschien lopen we wel op de zaken vooruit; heb je het al aan je voormalig werkgever, Accountantskantoor X, gevraagd? Misschien is er helemaal geen probleem.

 

Mee eens. Ik ga binnenkort iets proberen te regelen met mijn voormalig werkgever maar wou inderdaad alvast iets vooruit lopen qua mogelijkheden etc :)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het ook hoe je bent weggaan.

 

Als je ontslag hebt gekregen of zelf ontslag hebt genomen dan is het wel van toepassing.

 

Echter als men je contract niet heeft verlengd, dan zou het niet van toepassing zijn omdat het relatiebeding is om te voorkomen dat je ontslag neemt cq laat ontslaan door disfunctioneren om daarna binnen korte termijn voor cliënt te gaan werken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.