• 0

vanuit WWB naar voorbereidingsperiode BBZ

Onlangs een gesprek gehad bij bureau zelfstandigen van mijn gemeente (onofficieel gesprek) met hoe ik zou kunnen starten vanuit mijn WWB uitkering.

Deze consulente gaaf aan dat er 2 fases zijn:

 

1. voorbereidingsperiode

2. daadwerkelijke BBZ traject.

 

Bij 1 zou je (met ondersteuning) een ondernemingsplan kunnen opzetten, het bedrijf oprichten (dus de holding/werk BV) of VOF enz.. Vervolgens de website kunnen bouwen en de andere voorbereidingen treffen.

 

2 zou starten op moment dat je ook echt winst zou gaan maken met bedrijf.

 

Voor 1 zou je veel makkelijker toestemming moeten krijgen als voor 2.

 

Zo is mij dat daar verteld dus.

 

Nu lees ik elders echter heel andere dingen, zo zou je om voor voorbereidingsperiode toegelaten te worden als een ondernemingsplan moeten tonen dat door hun beoordeeld wordt.

 

Hoe zit dat nu precies en wat mag je in welke fase en hoe zit dat met rechten en plichten voor beide fases.

 

Ik verwacht dat ik voornamelijk voorbereidingsperiode nodig heb om:

- ondernemingsplan verder af te maken

- holding BV op te zetten

- met Holding deelname te nemen in een werk BV

- vanuit werk BV website te laten bouwen

- Website uitgebreid te testen met paar eerste gebruikers.

 

Zodra website gebouwd en goed getest is verwacht ik verder geen BBZ traject nodig te hebben. Hoef geen investering te hebben (doet iemand anders), en verwacht dusdanig snel omzet te hebben dat ik snel van kan leven (heb maar paar honderd euro per maand nodig om uit WWB te komen).

 

 

wie kan me dus vertellen hoe dit nu precies zit.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Maar heeft met veel meer zaken te maken die voor hier te uitgebreid zijn. Net als veel van de goedbedoelde adviezen die uiteindelijk veel te kort door de bocht zijn gezien de volledige situatie die niemand bekend is (daar ging deze vraag ook niet over).

De kwaliteit van een advies kan de kwaliteit van de verstrekte informatie niet overstijgen.

klopt, maar daarom vroeg ik ook maar over bepaald iets advies. maar overige pogingen voor advies worden evengoed gewaardeerd maar zijn daardoor lastig/onmogelijk.

 

heb dus paar keuzes:

 

1. gewoon beginnen en minimaal 3 tot 5 maanden van 60% bijstandsgrens moeten leven en direct flinke problemen/nieuwe schulden opbouwen

2. nog een andere omslachtige manier zoeken (waarbij ik voorlopig geen eigenaar ben)

3. pas starten als ik ooit een baan gevonden heb.

 

heb al gekeken voor afkoop van crematie verzekering van mij, partner en de kinderen, maar dat levert lang niet voldoende op. Pensioen is in eerder stadium al afgekocht

Als ik dit weer lees dan vrees ik dat je met ondernemen geen problemen oplost, maar alleen maar ze alleen maar groter maakt. Waarom wil je zo graag nog meer risico nemen ? Dromen van een klapper die al je problemen oplost is over het algemeen onrealistisch. Herhaald advies: probeer eerst je leven op de rails te krijgen met de rust en stabiliteit van een dienstbetrekking.

Problemen zijn (grotendeels) opgelost, maar daardoor wel ergens op de bodem nu.

Vinden van baan is afgelopen 3 jaar onmogelijk gebleken dus kan of stil in WWB blijven hangen of doen wat ik toch het liefste doe: ondernemen.

 

Maar mening van aantal hier is dus dat als je geen baan kan vinden het altijd beter is om dan maar in de WWB te blijven.

Link naar reactie
  • 0

Maar mening van aantal hier is dus dat als je geen baan kan vinden het altijd beter is om dan maar in de WWB te blijven.

Niet altijd, maar als je het ene gat met het andere aan het stoppen bent is ondernemen misschien niet zo'n verstandige keuze. Op basis van wat je allemaal schrijft zou ik het in jouw geval, voor zover de informatie op dit forum reikt, beslist afraden.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Maar mening van aantal hier is dus dat als je geen baan kan vinden het altijd beter is om dan maar in de WWB te blijven.

Niet altijd, maar als je het ene gat met het andere aan het stoppen bent is ondernemen misschien niet zo'n verstandige keuze. Op basis van wat je allemaal schrijft zou ik het in jouw geval, voor zover de informatie op dit forum reikt, beslist afraden.

Ik vul ene gat niet met andere maar bepaalde opties zouden wel nieuwe gaten veroorzaken.

Enige wat ik zoek is dus een manier om in elkgeval gedurende de periode van opbouw waarin 100% zeker is dat er geen inkomsten zijn verzekerd te zijn van minimum inkomsten (bijstandsniveau).

Maar volgens bepaalde mensen hier is het beter om gewoon te starten en dan dus eerst maar flinke schulden op te bouwen door van ver onder bijstandsniveau te leven. Volgens andere zoals jou is dus beter gewoon maar in de WWB te blijven.

 

Laatste is voor mij hoe dan ook geen optie, wil weer gewoon wat gaan doen.

Eerste heeft niet mijn voorkeur maar als niet anders kan dan zal dat als laatste optie maar moeten.

Maar hoop toch nog een andere 3de optie te vinden, maar helaas gaat daar dus inderdaad veel tijd overheen.

Link naar reactie
  • 0

Maar volgens bepaalde mensen hier is het beter om gewoon te starten en dan dus eerst maar flinke schulden op te bouwen door van ver onder bijstandsniveau te leven.

Dat is jouw interpretatie. Misschien kun je de verschillende adviezen in de verschillende draadjes nog eens doorlezen, maar dan met een minder zwart/witte bril op.

 

Volgens andere zoals jou is dus beter gewoon maar in de WWB te blijven.

Laatste is voor mij hoe dan ook geen optie, wil weer gewoon wat gaan doen.

Respect voor je energie en doorzettingsvermogen. Toch krijg ik de indruk dat je jezelf blind staart op een onrealistische oplossing. Ik zeg niet dat je achterover moet leunen in de WWB, maar dat je misschien iets meer afstand en tijd moet nemen om het geheel van problemen, oorzaken en oplossingen te overzien. De oplossing voor alle problemen zie ik niet in de gezochte 1.500 tot 2.500 euro.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Maar volgens bepaalde mensen hier is het beter om gewoon te starten en dan dus eerst maar flinke schulden op te bouwen door van ver onder bijstandsniveau te leven.

Dat is jouw interpretatie. Misschien kun je de verschillende adviezen in de verschillende draadjes nog eens doorlezen, maar dan met een minder zwart/witte bril op.

 

Volgens andere zoals jou is dus beter gewoon maar in de WWB te blijven.

Laatste is voor mij hoe dan ook geen optie, wil weer gewoon wat gaan doen.

Respect voor je energie en doorzettingsvermogen. Toch krijg ik de indruk dat je jezelf blind staart op een onrealistische oplossing. Ik zeg niet dat je achterover moet leunen in de WWB, maar dat je misschien iets meer afstand en tijd moet nemen om het geheel van problemen, oorzaken en oplossingen te overzien. De oplossing voor alle problemen zie ik niet in de gezochte 1.500 tot 2.500 euro.

Ik zeg ook dat er een aantal mensen zijn die dat wel zeggen (of in elkgeval suggereren door te roepen dat ik gewoon wat moet gaan doen).

Adviezen als (parttime) baan nemen en daarnaast gaan ondernemen zijn b.v. erg leuk maar als er niks te vinden is omdat je nog niet eens uitgenodigd wordt (sterker nog niet eens de moeite nemen om je af te wijzen) na sollicitatie maken dat soort oplossingen erg lastig.

 

Ik weet verder wat de potentie is van dit bedrijf. Zelfs al zou slechts 5% van de klanten die nu interesse getoond hebben daadwerkelijk gebruik van gaan maken dan levert dat al genoeg winst op om huidige inkomen te vervangen.

 

Weet enkel dus ook dat als ik nu wwb opzeg ik dus 3 tot 5 maanden zonder inkomen zit.

Maar goed laten we dit draadje maar afsluiten, ik ga hoe dan ook een oplossing vinden, vraag is of dat nu is of over 5 maanden.

Link naar reactie
  • 1

Zeg vriendelijke vriend, ik neem aan dat je ook mij bedoeld als iemand die zegt dat je wat moet gaan doen. Was jij het niet die in een vorige draad over hotelboxen dit zei:

 

Zou je niet eerst de punten oplossen uit je vorige topic? Dus een passende rechtsvorm regelen en die zelf genoemde 200 b2b aanvragen gaan beleveren? Dan komen de hotels - als zij de meerwaarde van je product in de praktijk zien - waarschijnlijk vanzelf.

 

dit is iets wat onder ideale omstandigdheden onderdeel van dat bedrijf zou uitmaken.

Maar dit is ook heel goed los te lanceren en heeft zo goed als geen investering nodig (heb luxe cadeauboxen nodig en de inhoud kan ik bij wijze van speken per box inkopen. dan enkel nog een domeinnaam en eenvoudige website.

is dus iets wat ik los van het ander zou kunnen lanceren zonder investering en zonder dat daarvoor dus een bv en alle bijkomende "ellende" zou hoeven komen kijken. Dit zou ik volgende week actief kunnen hebben.

Wat heb je in de tussentijd dan gedaan, behalve hier losse vragen stellen? We zijn nu drie maanden verder en je hebt nog steeds geen doos gevuld, geen gratis WP site geïnstalleerd, geen 5 euro visitekaartje besteld en je bent niet naar een hotel gestapt.

 

Wat je wel doet is op elk goedbedoeld advies reageren met een tegenwerping. Dat vind ik echt jammer. Ik geloof direct dat je in een lastig parket zit, maar start dan kleinschalig zonder je te verliezen in dure plannen, rechtsvormen etc. Vul die doos voor een paar tientjes en ga de boer op. Dat is het laatste wat ik je wil adviseren.

 

Link naar reactie
  • 0

Zeg vriendelijke vriend, ik neem aan dat je ook mij bedoeld als iemand die zegt dat je wat moet gaan doen. Was jij het niet die in een vorige draad over hotelboxen dit zei:

 

Zou je niet eerst de punten oplossen uit je vorige topic? Dus een passende rechtsvorm regelen en die zelf genoemde 200 b2b aanvragen gaan beleveren? Dan komen de hotels - als zij de meerwaarde van je product in de praktijk zien - waarschijnlijk vanzelf.

 

dit is iets wat onder ideale omstandigdheden onderdeel van dat bedrijf zou uitmaken.

Maar dit is ook heel goed los te lanceren en heeft zo goed als geen investering nodig (heb luxe cadeauboxen nodig en de inhoud kan ik bij wijze van speken per box inkopen. dan enkel nog een domeinnaam en eenvoudige website.

is dus iets wat ik los van het ander zou kunnen lanceren zonder investering en zonder dat daarvoor dus een bv en alle bijkomende "ellende" zou hoeven komen kijken. Dit zou ik volgende week actief kunnen hebben.

Wat heb je in de tussentijd dan gedaan, behalve hier losse vragen stellen? We zijn nu drie maanden verder en je hebt nog steeds geen doos gevuld, geen gratis WP site geïnstalleerd, geen 5 euro visitekaartje besteld en je bent niet naar een hotel gestapt.

 

Wat je wel doet is op elk goedbedoeld advies reageren met een tegenwerping. Dat vind ik echt jammer. Ik geloof direct dat je in een lastig parket zit, maar start dan kleinschalig zonder je te verliezen in dure plannen, rechtsvormen etc. Vul die doos voor een paar tientjes en ga de boer op. Dat is het laatste wat ik je wil adviseren.

 

Dat van hotel had ik in November en december willen doen.

Website daarvoor is voor groot deel klaar, heb pakketten deels samengesteld, moet nog de juiste box uitkiezen en heb nog aantal voorbereidingen gedaan.

Heb wat contacten met hotels gehad en zoals hier al voorspeld was was december geen goede maand om daarmee aan te komen omdat ze druk hebben.

November kon niet omdat de toestemming om zelf wat te gaan doen pas laatste week van november kwam (wwb op holt).

(als ik zonder toestemming had gedaan had ik tegen andere problemen opgelopen). Voor nu is dit even opgeschort om direct in andere bedrijf onder te brengen.

 

De gemeente is hier nu eenmaal erg traag met een wwb uitkering op holt zetten op verzoek. Over 2015 heb ik 2 maanden uitkering op holt gehad omdat ik wat anders kon doen. dat hadden er ook 4 kunnen zijn als gemeente eerder had gereageerd. dit jaar uitkering 1 maand op holt, hadden er eind van het jaar 2 kunnen zijn en eerder dit jaar hadden dat er nog 1 a 2 kunnen zijn maar die heb ik niet eens aangevraagd en dus aan me voorbij laten gaan omdat ik dat steeds maar 2 weken van te voren wist en de gemeente Nijmegen daar 3 a 4 maanden voor nodig heeft om een dergelijk verzoek toe te kennen.

 

en voordat je over begint: ik verzoek dan om op holt te zetten waarbij verdiensten dus niet met toekomstige perioden verrekend worden.

Opzeggen kan wel heel snel, maar dan moet je na die 1 a 2 maanden dus weer opnieuw aanvragen met alle gedoe en bureaucratie en vertraging die daarbij komt kijken.

 

Over deze maand heb ik dus ook geen WWB omdat op holt staat.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.