• 0

Vooruitontvangen opbrengsten en BTW

Een klant van me heeft de levering van mijn dienst uitgesteld naar 2017. De factuur voor deze dienst is wel volgens afspraak deels betaald in 2016. Ik heb al verschillende plekken op internet afgespeurd en ook hier bij higher level getracht te achterhalen hoe ik met deze vooruitbetaalde opbrengst moet omgaan in mijn boekhouding. Het wordt pas omzet in 2017 als ik de dienst geleverd heb. Kom er niet uit....en weet ook niet hoe ik met de btw om moet gaan. Kan iemand me helpen ? Thx alvast. Groet, Mariëlle

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De vooruitontvangen omzet neem je per 31 december 2016 als schuld op de balans op. Volgend jaar laat je die balanspost vrij vallen en wordt het gerealiseerde omzet.

 

De BTW draag je al in (de aangiften over) 2016 af.

 

Voor je eigen overzicht kan het handig zijn om de correctie op de omzet (W&V) op een aparte grootboekrekening te boeken.

 

Boeking 2016:

Mutatie vooruitontvangen omzet (W&V)

Aan Balanspost vooruitontvangen omzet.

 

Boeking 2017:

Balanspost vooruitontvangen omzet

Aan Mutatie vooruitontvangen omzet (W&V).

 

Link naar reactie
  • 0

edit: Erik was me met een neuslengte voor, maar het komt op hetzelfde neer..

 

De btw valt in het 4e kwartaal want je hebt al gefactureerd en de btw volgt de factuurdatum.

 

De omzet valt inderdaad in 2017 en zet je daarom eind 2016 op een rekening als "vooruit ontvangen omzet / bedragen" op de balans, het is dan een schuld aan je klant op de balans.

 

Na levering van de dienst schuif je die balans post naar de omzet van 2017.

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Erik en Roel, allebei superthx! voor jullie uitleg en vooral de snelle reactie. Helder wat ik moet doen. Het enige wat ik me nog wel afvraag is dat de afgedragen btw vs omzet niet helemaal gaat kloppen, eigenlijk "teveel" afgedragen. Hoe gaat de belastingdienst daarmee om? Grtz marielle

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hi Erik en Roel, allebei superthx! voor jullie uitleg en vooral de snelle reactie. Helder wat ik moet doen. Het enige wat ik me nog wel afvraag is dat de afgedragen btw vs omzet niet helemaal gaat kloppen, eigenlijk "teveel" afgedragen. Hoe gaat de belastingdienst daarmee om? Grtz marielle

In je BTW aangifte is het wel degelijk omzet, want in je BTW aangifte geef je weer wat er gefactureerd is.

mag TS in zo'n geval ook een creditfactuur maken, en bij de (eventuele) levering volgend jaar weer een nieuwe factuur aanmaken? Bij grote bedragen kan het nogal wat btw schelen dat je anders voor moet schieten.

Voor het deel dat nog niet betaald is dan uiteraard.

 

Nee, dat mag niet. Een credit betekent dat er ook echt de intentie is terug te betalen, maar dat is hier - voor zover ik de vraagstelling lees - zeker niet het geval. Er is al (deels) betaald.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.