• 0

Is huurbescherming van toepassing bij huren woning op naam van BV?

Goedendag,

 

Graag wil ik weten of ik huurbescherming geniet bij het huren van een pand uit naam van mijn BV. De situatie is als volgt: mijn partner en ik willen het pand samen huren, dus het huurcontract komt op naam van twee BV's. Het pand is deels ingericht als woning en deels als kantoor, dus het wordt een kantoor aan huis combinatie. Officieel heeft het pand een woonbestemming. Onze bedrijven vallen in de categorie 'zakelijke dienstverlening' en daarom is kantoor aan huis toegestaan, aldus mijn accountant. We staan beide niet persoonlijk ingeschreven bij de Gemeente op dit adres. Mijn twee BV's (holding en werkmaatschappij) wil ik wel inschrijven op dit adres. Mijn vraag is dus wat er gebeurt als mijn partner en ik uit elkaar gaan of hij bijv. komt te overlijden. Kan ik dan automatisch het huurcontract door laten lopen op naam van mijn BV? En geldt er dan huurbescherming?

 

Ik hoop dat iemand hier een helder antwoord op kan geven, zodat ik knopen door kan hakken. Alvast bedankt!

 

Hartelijke groet,

Frederike

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Officieel heeft het pand een woonbestemming ... We staan beide niet persoonlijk ingeschreven bij de Gemeente op dit adres.
Ontrekking - geheel of gedeeltelijk - van een woning aan de woonruimtevoorraad is zonder vergunning van de desbetreffende Gemeente niet toegestaan. Het lijkt mij verstandig om dit punt eerst te onderzoeken. Indien een kantoor aan huis is toegestaan, dan zal een deel van de woning toch bewoont moeten worden, hetzij door de huurder of door een onderhuurder. Inzake rechtspersonen kan ik mij zo voorstellen dat de DGA van de BV als de onderhuurder aangemerkt kan worden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Er is waarschijnlijk sprake van een zogeheten gemengde huurovereenkomst. Het is dan de vraag welke wettelijke regels van toepassing zijn op zo’n huurovereenkomst.

De hoofdregel is dat beide huurregimes van toepassing zijn op het gehuurde. Maar meestal verschillen deze zo dat een keuze voor één van beide huurregimes zal moeten worden gemaakt. Op de hoofdregel heeft de Hoge Raad dan ook uitzonderingen gemaakt op basis van een aantal criteria.

 

Als u er niet ook gaat wonen (en daar lijkt het op gezien uw tekst, maar misschien vergis ik mij), is er zeker geen sprake van huurbescherming zoals die voor particuliere huurders geldt.

 

Verder geeft u te weinig informatie om de situatie goed te beoordelen. Maar als uw partner helemaal niet voorkomt op de overeenkomst heeft hij in ieder geval geen rechten.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Mijn partner komt wel voor op de huurovereenkomst, als medehuurder. Ook voor hem geldt dat hij het zakelijk huurt (hij woont er niet) om de kosten zakelijk aftrekbaar te maken.

Een medehuurder heeft net zoveel rechten en plichten als u. Als u uit elkaar gaat hebt u dus mogelijk een probleem.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Het pand wordt deels door mij bewoond en wordt dus niet onttrokken aan de woonruimtevoorraad. Ik sta ergens anders ingeschreven want heb nog een eigen koophuis momenteel.

Als dit al zou vallen onder werkelijk bewonen, heeft u met de volgende criteria te maken.

 

Als beide ruimten onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, gezien de bouwkundige en functionele samenhang tussen de ruimten, dan geldt maar één huurregime.

Het uitgangspunt is dan het regime voor woonruimte. Maar als blijkt dat het pand overwegend wordt gebruikt voor een ander doel dan bewoning, geldt het regime voor overige bedrijfsruimte.

 

Verder speelt een rol: het vloeroppervlak van het gehuurde en het aantal vertrekken dat door één van beide ruimten in beslag wordt genomen. De bedoeling van partijen wordt ook meegenomen.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.