• 0

Situatie zakelijk gebruik priveauto na bedrijfsstart loop eerste kwartaal

Beste leden,

 

Iedere keer worden we een stukje wijzer als niet zijnde boekhouders. Toch even het volgende.

Ik heb een vraag over het zakelijk gebruik van de privé auto, nadat het bedrijf is gestart in de loop van het jaar.

Het gaat om het volgende, zal het puntsgewijs even neerzetten. We kijken naar het startjaar van een ZZP bedrijf.

 

Start datum onderneming: 1 maart.

 

In de dagen erna is er gekeken naar het inbrengen van de auto naar zakelijk vermogen, regels die daarbij horen, etc. Vanaf ca. 5 maart is besloten de auto in het privevermogen te laten en deze zakelijk te gaan gebruiken. Niet gek, gekeken naar de prognoses van verhouding zakelijk- prive.

 

Op 1 januari is er niet nagedacht over dit gebruik per 5 maart van dat jaar na het starten van een onderneming. Zodoende ook geen kilometerstand en km registratie van die eerste dagen van het jaar tot aan 5 maart.

 

Vanaf 5 maart, is de kilometerstand bekend en zijn ALLE zakelijke ritten voor het bedrijf bijgehouden (met iedere keer KM- stand, heen en naar, datums, tijden op de dag (ca.) en de duur van de rit (ca.)).

Nu is op 31-12 natuurlijk de kilometerstand weer bekend en het totaal gereden zakelijke aantal kilometers in de periode 5-3 tot en met 31-12. En natuurlijk ook het aantal privé kilometers aan de hand van de de kilometerstanden in die periode.

 

1. Nu wil ik de 0,19 cent per kilometer gaan handhaven in de aangifte. Neem aan dat bovenstaand voldoende is om aan te tonen.

2. Er zijn bonnen van werkplaatsfacturen e.d. met kilometerstand, die de administratie ondersteunen.

3. Alle benzinebonnen vanaf 5-3 zijn er, met pen genoteerd de kilometerstand tijdens tanken op de bon.

4. Er wordt geen woon-werkverkeer gemaakt, daar dit een zzp onderneming betreft en er geen kantoor is (ja, in de woning, uw kent de situatie wel).

5. Daarnaast wil ik de BTW gaan verrekenen op basis van een verhouding uit kilometeradministratie.

 

 

Vragen:

 

1. Hoe ga ik om met het ontbreken van de kilometerstand op 1-1? Zo is het natuurlijk niet helemaal mogelijk de exacte verhouding over het hele jaar te berekenen.

Is het een optie de benzinebonnen volledig mee te nemen over de periode van 5-3 en 31-12, en de werkplaatsfacturen eerst op te splitsen in deel 1-1 tot 5-3 en dan deel 5-3 tot 31-12, met in acht genomen dat werkplaatsfacturen natuurlijk ook de overige kilometers over het hele jaar dienen (en dus ook de periode 1-1 tot 5-3).

Die verrekening gaat overigens over een klein deel, immers over de BTW over een kleine periode. Maar dan klopt het wel. Voor de benzinebonnen is de verhouding natuurlijk volledig bekend.

2. Tussentijds is er niets aangegeven bij de BTW. Dat kan nu toch bij de laatste aangifte van dit jaar in één keer ingediend worden.

 

De Belastingdienst kan het mij toch niet kwalijk nemen dat daarvoor (voor 5-3) geen rekening is gehouden met zo een verrekening. Een verrekening met het percentage zal waarschijnlijk niet heel positief uitpakken.

 

Verneem graag een aantal opinies.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer je de km-stand op 1 jan niet weet, kun je die niet gebruiken. Wel weet je de datum vanaf wanneer de prive-auto zakelijk gebruikt is. Waarom gebruik je niet gewoon het aantal dagen? Tot 1 maart is maar twee maanden. Dat is 1/6e van het jaar. Voor de rest van het jaar heb je de km-stand. Het gaat dus om 1/6e deel dat volledig prive is, daarna gemengd. Waar hebben we het dan over? Een paar tientjes BTW?

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij ook niet perse om die paar tientjes, maar wil wel graag dat het klopt.

 

Dat het 1/6 deel is e.d. vat ik ook wel.

Ik zou echter wel 25000 km hebben kunnen rijden die twee maanden.

 

Zou de Belastingdienst in dit geval waarschijnlijk antwoorden dat de standaard bijtelling gebruikt moet worden?

 

Die andere vraag: ik kan nu gewoon einde van het jaar n.a.v. de berekening in één keer het kloppende BTW bedrag terugvragen toch?

Link naar reactie
  • 0

De auto is pas vanaf 1 maart ondernemingsvermogen en dus kun je ook de BTW pas vanaf dan terugvragen. De verhouding zakelijke kilometers op het totaal kilometers bereken je dan ook enkel over de kilometers vanaf 1 maart.

 

Wat daarvoor gebeurd is, is niet relevant want dat was privé.

 

Groet

Joost

De auto is nog steeds privevermogen. ;)

 

Maar inderdaad gaat het om de verhouding en bonnen en facturen vanaf de start van de onderneming dat je kilometerregistratie voldoet aan de eisen (datum / begin- en eindstand, route). Deze laatste toevoeging dat je kilometerregistratie voldoet aan de eisen is belangrijk!

Ofwel als je onderneming op 1 maart start en je voldoet pas op 5 maart aan de eisen, dan gaat het om de verhouding ed vanaf 5 maart.

 

Voor de reiskosten hoef je geen kilometerregistratie bij te houden, enkel het aantal kilometers dat je gereden hebt.

 

Je mag kiezen of je het enkel aan het einde van het jaar doet of tussendoor naar beste schatting. Zelf doe ik het tweede, dus met elke BTW aangifte vraag ik een deel van de betaalde BTW naar verhouding terug via de voorbelasting.

Link naar reactie
  • 0

Nee, voor de btw wordt nu gekozen voor zakelijk vermogen...

Ik hanteer liever de definitie van de Belastingdienst

 

1. De auto behoort tot het privevermogen (U rijdt in uw eigen auto)

2. Voor de IB wordt de auto tot het privevermogen gerekend

3. Voor de BTW wordt de auto tot het ondernemingsvermogen gerekend

 

Ofwel, de auto an sich blijft privevermogen. De keuze voor IB en BTW verandert daar niets aan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.