• 0

Uitbetaling dienst in aandelen

Ik heb een eenmanszaak en als compensatie van mijn advieswerk, heeft een klant mij voorgesteld om mijn inzet niet in geld uit te betalen maar in een percentage gewone aandelen van zijn bedrijf. Het gaat omgerekend om ~1% van de gewone aandelen. Ik ben van plan mijn diensten gewoon te factureren waarbij de uitbetaling verloopt in op naam zetten van de aandelen. Twee vragen:

1) Ik ga ervan uit dat ik 21% BTW toepas op de factuur en dat de opdrachtgever deze wel gewoon aan mij betaald en deze ook zelf weer kan verrekenen met belastingdienst. Zodoende voorkom ik dat ik BTW tot in verre toekomst moet voorschieten. Klopt mijn beredenering?

 

2) Hoe wordt ik geacht het belang van ~1% in het bedrijf mee te nemen in mijn boekhouding cq inkomsten voor mijn eenmanszaak? Het is geen inkomen waar ik nu een brood van kan kopen maar hopelijk een appeltje voor de dorst later.

 

Dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het klinkt natuurlijk leuk om zo 'gratis' aandelen te krijgen in een bedrijf waar je later mogelijk wat aan hebt, maar hou je er ook rekening mee dat je wel gewoon inkomstenbelasting moet afdragen over de winst (het bedrag op de factuur)?

 

Stel je factuur is 1000 euro (ex btw) en je hebt geen kosten dus dit is ook direct je winst. Hierdoor zal je 40/50% aan inkomstenbelasting moeten afdragen. Als jij nu voor die 1000 euro 1 aandeel krijgt (twv. 1000 euro) betaal je hier eigenlijk zelf dus wel 400/500 euro voor (aan inkomstenbelasting die jij wel afdraagt maar niet in euro's op je rekening krijgt). Stel jezelf dan ook de vraag zou ik nu zelf met eigen geld voor 400/500 euro 1 aandeel willen verwerven. Is het antwoord hierop nee, zou ik zeker niet deze constructie aangaan.

Link naar reactie
  • 0

Beste Caper,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Ik heb een eenmanszaak en als compensatie van mijn advieswerk, heeft een klant mij voorgesteld om mijn inzet niet in geld uit te betalen maar in een percentage gewone aandelen van zijn bedrijf.

De reële waarde van de aandelen telt als inkomsten, ook al krijg je geen geld in handen. NDO merkt ook al op dat je wel inkomstenbelasting over de waarde moet betalen.

 

1) Ik ga ervan uit dat ik 21% BTW toepas op de factuur en dat de opdrachtgever deze wel gewoon aan mij betaald en deze ook zelf weer kan verrekenen met belastingdienst. Zodoende voorkom ik dat ik BTW tot in verre toekomst moet voorschieten. Klopt mijn beredenering?

Je moet gewoon BTW afdragen over het factuurbedrag. Het is aan jouw om te zorgen dat het factuurbedrag overeenkomt met de te verkrijgen aandelen. Als je alleen aandelen krijgt, betekent het dat je wel BTW moet afdragen, maar dat je dat bedrag nooit in handen krijgt.

 

2) Hoe wordt ik geacht het belang van ~1% in het bedrijf mee te nemen in mijn boekhouding cq inkomsten voor mijn eenmanszaak? Het is geen inkomen waar ik nu een brood van kan kopen maar hopelijk een appeltje voor de dorst later.

Een eenmanszaak kan voor zover ik weet geen aandelen bezitten, dus komt het in privé.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste NDO, ben me er van bewust dat het geen gratis aandelen zijn en probeer even in te schatten hoe ik de afspraak zo aantrekkelijk mogelijk invul. Als ik je antwoord goed begrijp moet ik de waarde van het factuurbedrag gewoon zien als inkomsten en betaal ik direct inkomstenbelasting over de winst van het jaar. Het feit dat uitbetaling in aandelen is in plaats van direct in euro's maakt vanuit belastingwet dan niet uit. Weet je of aandelen belang aangemerkt wordt als box 3 vermogen?

 

Gr Casper

Link naar reactie
  • 0

Als ik bij het verkijgen van de aandelen inkomstenbelasting over betaal ben ik dan vrijgesteld van belasting als ik de aandelen later verkoop of is de eventuele winst ook nog belastbaar op later moment?

De koerswinst bij verkoop van in privé gehouden aandelen is niet belast. Zolang je ze hebt tellen ze wel meer voor de vermogensrendementsheffing.

 

Maar we lopen op de zaken vooruit. Ik ben geen fiscalist, en het lijkt me goed om nog even een reactie af te wachten op waar het allemaal mee begon: de valkuilen bij het laten betalen van je diensten in aandelen met daarmee overeenkomende waarde.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

de valkuilen bij het laten betalen van je diensten in aandelen met daarmee overeenkomende waarde.

Money talks, bullshit walks. Als je een beetje leuk websites kunt bouwen, krijg je zo'n betalingsvoorstel om de haverklap. Dat is nooit omdat men je zo graag als aandeelhouder aan boord heeft, maar altijd omdat een paar duizend euro betalen een te hoog gegrepen financiële inspanning is. Een liquiditeits- of solvabiliteitsprobleem dus, maar van een insolvabele BV wil je liever geen aandeelhouder zijn en van een BV die geen dividend kan uitkeren al evenmin. Met net geen 1% belang kun je zo wel 50 mensen aan/van het werk houden.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is 'vergoeding niet in geld' (art. 8,2 W.), in natura dus.

En over de waarde ben je dan BTW verschuldigd. Dus over de (markt)waarde van de aandelen.

Mocht dat meer zijn dan je gefactureerd hebt, dan ben je daar ook BTW over verschuldigd.

 

Vervolgens zijn de aandelen dan zakelijk vermogen. Als je die dan naar privé brengt, dan moet dat ook tegen marktwaarde lijkt mij.

 

Als de waarde van de aandelen daarna stijgen, ben je volgens mij geen belasting verschuldigd.

(Maar daar zou je misschien ook verschillend over kunnen denken.)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.