• 0

Product realiseren met bestaande logo's

Beste,

 

Ik zit met een vraag waar ik zelf niet uit kom, ook niet via Google.

 

Momenteel maken wij producten op aanvraag. Dit loopt goed en willen dit verder doorzetten door middel van een webshop met een assortiment.

 

Echter de producten die wij maken verwerken wij logo's in van andere bedrijven.

Kan dit en mag dit? Wat zijn hier de spelregels in.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Kan dit en mag dit? Wat zijn hier de spelregels in.

Je mag ook op je product aangeven dat het compatibel is met een bepaald merk en daarvoor volgens mij zelfs het logo gebruiken. Als je een frisdrankautomaat levert waarin blikjes Coca Cola en 7-UP zitten, mag je op de keuzeknoppen voor zover ik weet ook de logo's van die merken plaatsen. Wat in elk geval niet mag is de indruk wekken dat die automaat iets te maken heeft met betreffende merken. Er mag voor de consument geen verwarring optreden.

 

Kun je wat specifieker zijn over hoe je de logo's wilt gebruiken? Merkenrecht kan trickey zijn, dus het is lastig aan te geven wat in het algemeen de regels. Mogelijk is het verstandig je specifieke toepassing te bespreken met een merkendeskundige.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Afgaande op die informatie is er dan voor de consument geen context waarom je die logo's gebruikt. Het kan dan lijken of de onderdelen of de computer geleverd of goedgekeurd zijn door het betreffende merk. Dat lijkt me verwarrend en daarom een probleem. Ik ben echter geen jurist of merkrechtdeskundige. Je kunt de betreffende merken aanschrijven en vragen om toestemming; mogelijk zien ze er gratis reclame in en leveren ze je zelfs de stickers. Risico voor hun is dat de gebouwde computer niet werkt en dat negatief afstraalt op hun merk.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie geen enkel probleem. Het is volkomen normaal om PC onderdelen te combineren en vaak zitten er zelfs stickers bij die het merk van het besturingssysteem, kast, videokaart enz laten zien. Ook op de onderdelen zelf is vaak het merk herkenbaar en dat is weer mooi in een doorzichtige kast.

 

Wel eigen foto's gebruiken bij de promotie of toestemming vragen. En inderdaad niet de indruk wekken dat je exclusief verkoper bent van de betreffende merken, al zal dat niet eenvoudig zijn omdat ze algemeen verkrijgbaar zijn en worden toegepast.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie geen enkel probleem. Het is volkomen normaal om PC onderdelen te combineren en vaak zitten er zelfs stickers bij die het merk van het besturingssysteem, kast, videokaart enz laten zien.

Ik wel. Als ik een moederbord koop van Asus krijg ik daar inderdaad een sticker met logo bij. Als ik die als consument op mijn computerkast plak, is Asus vast blij. Als ik diezelfde sticker als handelaar op een ventilator plak en die ventilator te koop zet, is Asus vast niet zo blij. Er wordt immers een volkomen verkeerde indruk gewekt bij de potentiële koper van de ventilator.

 

EDIT: het gaat zo te lezen om een grille voor een ventilator, niet om een ventilator zelf. Een merkloze grille opleuken met een logo en dan verkopen maakt het probleem echter niet anders.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.