• 0

Aangifte omzetbelasting vreemde valuta

Goedemorgen,

 

Ik heb een eenmanszaak en verdien mijn geld met affiliate marketing.

 

Ik heb een vraag waar ik niet helemaal uit kom. Bijna al mijn transacties gaan via paypal in dollars, nu had ik al op het forum gelezen hoe ik dit het beste in euro’s kan omzetten voor de inkomstenbelasting. Het hele jaar een vaste koers hanteren en dan aan het eind van het jaar heb je een koerswinst of verlies.

 

Nu moet ik mijn aangifte omzetbelasting doen in euro's en ik vroeg me af hoe ik dit het beste kan doen. Kan ik hierbij ook een vaste koers hanteren, maar hoe ga ik dan om met het koersverschil?

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Volgens de Belastingdienst moet je uitgaan van de verkoopkoers op de factuurdatum óf de 15e van de maand die volgt op de leveringsdatum:

 

Vreemde valuta omrekenen

Krijgt u een factuur in een vreemde valuta? Bij uw btw-aangifte moet u het bedrag dan omrekenen naar euro's. Bij goederen gebruikt u hiervoor de laatst genoteerde verkoopkoers van de factuurdatum. Krijgt u de factuur na de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin is geleverd? Dan gaat u uit van de verkoopkoers van die 15e dag.

 

Gaat het om afgenomen intracommunautaire diensten? Gebruik dan de verkoopkoers van het moment waarop de dienst is geleverd. Voor andere diensten gebruikt u de verkoopkoers van de factuurdatum of de datum waarop de factuur uiterlijk moet worden uitgereikt (de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin de dienst is afgerond).

 

In plaats van de laatst genoteerde verkoopkoers, mag u voor het omrekenen naar euro’s ook de wisselkoers gebruiken die op de bovengenoemde tijdstippen door de Europese Centrale Bank als laatste bekend is gemaakt. Die koersen vindt u op ecb.europa.eu

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Ik had inderdaad ook vernomen dat het op die manier moet, maar ik kan me niet voorstellen dat mensen die een vaste koers aanhouden het hele jaar daarnaast ook nog eens voor elke transactie een dagkoers gaan bijhouden. Dan kan je net zo goed al je transacties gelijk omrekenen naar euro's met de dagkoers ipv een vaste koers aanhouden voor het hele jaar met een koers winst/verlies op het einde. Vandaar mijn vraag hoe doen jullie dit?

 

 

Link naar reactie
  • 0

De BTW is inderdaad verschuldigd over de waarde van de vreemde valuta omgerekend naar euro's op het moment dat dat de BTW is verschuldigd (art. 8,6 W.). Dus niet op basis van een soort 'vaste koers' of zoiets.

 

Je kan kiezen uit twee soorten koersen:

- De laatstgenoteerde verkoopkoers op het tijdstip dat de belasting wordt verschuldigd.

- De wisselkoers (door de ECB bekendgemaakt!) op het moment dat de belasting wordt verschuldigd.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Had gehoopt op een ander antwoord aangezien het best wel wat werk is om van elke transactie een dagkoers erbij te zoeken, maar het is niet anders.

 

Voor de inkomstenbelasting mag ik wel gewoon een vaste koers aanhouden neem ik aan zoals uitgelegd wordt in onderstaande post?

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/fiscale-zaken/paypal-betalingen-usd-eur-voor-inkomstenbelasting-519296?start=0#msg519302

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is idd niet handig, maar als ik alles gelijk in euro's omzet zit ik met een ander probleem namelijk.

 

Stel: ik ontvang op 1 april 5000 dollar op paypal en dat is op dat moment 4750 euro.

In de komende dagen heb ik 2500 dollar aan kosten.

Op 10 april wil ik de overige 2500 dollar overmaken naar mijn rabobank rekening, maar de waarde is nog maar 2250 euro (had 4750/2 = 2375 moeten zijn). Hoe los je dit probleem op, moet ik die 125 euro verlies dan maar voor lief nemen?

 

Link naar reactie
  • 0

Op 10 april wil ik de overige 2500 dollar overmaken naar mijn rabobank rekening, maar de waarde is nog maar 2250 euro (had 4750/2 = 2375 moeten zijn). Hoe los je dit probleem op, moet ik die 125 euro verlies dan maar voor lief nemen?

 

Ja dat is het risico van vreemde valuta transacties, maar andersom geldt het net zo hard.

als de dollar stijgt heb je op 10 april 2500 euro voor die 2500 dollar.. en maak je winst.

maar in beide gevallen boek je dat in je boekhouding als koersresultaat en betaal je dus over verliezen geen ib en over winsten wel.

 

 

De methode voor BTW bestaat juist om een voor beide partijen (Belastingdienst en ondernemer) zo eerlijk mogelijk systeem en toch praktisch systeem te hebben met zo min mogelijk administratieve lasten. Want de factuur moet je toch al bewaren en kunnen tonen bij een btw controle. De meest zuivere methode zou zijn als je de koers van datum van betalen zou mogen nemen. want dat is de echte prijs.. maar dat is opgelost doordat je op moment van betalen het verschil als koersresultaat te boeken in je winst en verliesrekening zonder de btw aangifte aan te passen.

 

Stel dat de belastingdienst zou zeggen dat je verplicht de koers van de laatste dag van het kwartaal moet nemen. Dan ga je afrekenen over ficteve koersen en dan krijg je het nadeel wat jij beschrijft in je btw aangifte.. en dan wordt de aansluiting van de btw aangifte op geboekte bedragen een drama..

 

en wat doe koersen opzoeken betreft op die ecb site die eerder is gelinkt staat ook de mogelijkheid onder "time series" om een historische koerslijst te downloaden die teruggaat tot 1999 dus elke keer als je je boekhouding bijwerkt download je even dat bestand en dan is het opzoeken niet veel werk.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tip over die ''time series'' op de ecb site, ik heb het gevonden en het werkt perfect. Scheelt weer een hoop tijd.

 

Wat betreft die koersresultaat is mij iets nog niet helemaal duidelijk.

Als ik 5000 dollar ontvang wat 4750 euro is en een week later haal ik het er af en die 5000 dollar is nog maar 4500 euro dan is het makkelijk te zien dat ik dan 250 euro koersverlies heb.

 

Maar hoe gaat dat in het volgende geval:

Ik ontvang elke week inkomsten in dollars laten we zeggen 5000 dollar en elke dag zijn er ook kosten. 1x per maand gaat er geld naar de rabobank. In die tussen tijd heb ik 4 weken inkomsten ontvangen en zijn er dagelijks kosten afgeschreven. Hoe kan ik dan precies zien hoeveel mijn koerswinst/verlies is want elke week ontvang ik een bedrag waarvan de koers verschillend is en daarnaast gaan er elke dag ook kosten af met elke dag een verschillende koers. Als er dan uiteindelijk van die 4x 5000 dollar ongeveer 10000 dollar overblijft wat is dan precies mijn koerswinst/verlies? Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik precies bedoel.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.