• 0

zzp-er en arbeidsovereenkomst

Beste forum collegas,

ik heb de afgelopen uren hier het één en ander gelezen over arbeidsovereenkomsten voor een zzp-er. Heel veel informatie tot mij genomen (inclusief een boeiend artikel Femke Hogema) maar mijn concrete vraag vind ik helaas nog niet beantwoord.

 

Ik schets de situatie en mijn daarbij behorende vraag.

Als zzp-er krijg ik soms opdrachten van een organisatie die mij dan inhuurt voor het verrichten van arbeid bij 1 van hun klanten.

Dit werkt tot op heden prima maar nu is bij de onderhandeling bij 1 van hun klanten gebleken dat zij (de klant dus) geen zzp-er op deze manier kan/mag inhuren. Maar het dient een medewerker in loondienst te zijn van mijn opdrachtgever/organisatie.

 

Creatief als ik ben heb ik dus aan mijn opdrachtgever voorgesteld om mij dan in dienst te nemen (op basis van nadere te bepalen afspraken. bijvoorbeeld voor 1 dag in de week)

 

Kan/mag ik dit zo doen zonder dat ik hierbij allerlei overheids en fiscale regels overtreed?

En heb ik dan in zo'n situatie een specifieke DBA modelovereenkomst nodig? Ik heb er tot op heden nog niet 1 aangevraagd omwille van een recentelijk afgesloten opdracht waarin dit nog niet van toepassing was namelijk.

 

Ik hoop dat ik mijn vraag helder genoeg heb gesteld en vraag jullie advies.

 

Mvg

Ben

Trainer with a smile

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, je mag een arbeidsovereenkomst sluiten met een werkgever. Dat is niet zo spannend

 

Wat mogelijk wél spannend is, is wat die arbeidsovereenkomst voor gevolgen heeft op de overige opdrachten van/via diezelfde werkgever/opdrachtgever die je niet in loondienst maar als zelfstandige wilt uitvoeren.

 

Dáár zit wel een potentiële valkuil en dáár heb je mogelijk wel modeloverenkomsten nodig, want je moet mogelijk aannemelijk maken waarom je in de ene opdracht als zelfstandige actief bent, en in de andere (inhoudelijk identieke?) opdracht werknemer

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Om te beginnen ben ik, in het kader van de hele zzp-dba discussie, dan benieuwd welk type opdrachtgever (ik bedoel de door jou 'klant'genoemde organisatie) deze bepaling oplegt. Wil je daar iets meer over zeggen, in termen eventueel als 'een overheidsorganisatie?'

 

Daarnaast zie ik toch vervelende uitwassen.

Uiteraard wat Norbert al zegt.

En dan over het aantal uren:

ofwel het betreft een contract van een behoorlijk aantal uren, dan kun je in de problemen komen met je 1225-urengrens.

ofwel het betreft een gering aantal uren, maar dan worden er van je arbeidsloon premies afgehouden waar je nauwelijks (niet?) gebruik van kunt maken. Zo heb je pas recht op ww als je 5 uur per week of meer verliest. Ook op gebied van bijv een aov kan ik me voorstellen dat zoiets speelt. Wel premie betalen, geen rechten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ Norbert: bedankt voor je aanvulling. Ik realsieer mij dat en zal hier ook goed over nadenken.

@ realist: Het gaat hier om een bankinstelling die dus uitsluitend van mijn opdrachtgever medewerkers in loondienst wil afnemen. Is dat gek?

Daarnaast overweeg ik inmiddels om dan met mijn opdrachtgever een 0-uren arbeidsovereenkomst voor te stellen. De ww en aov risico's vind ik zelf van minder belang.

Zo voldoe ik aan de wens van de klant door in loondienst te zijn en kan ik via mijn opdrachtgever deze klus aannemen.

Of is dit een gek scenario?

Misschien stel ik rare vragen maar de opdracht zou voor een langere periode worden en die wil ik liever niet laten lopen :-)

Trainer with a smile

Link naar reactie
  • 0

Om te beginnen ben ik, in het kader van de hele zzp-dba discussie, dan benieuwd welk type opdrachtgever (ik bedoel de door jou 'klant'genoemde organisatie) deze bepaling oplegt. Wil je daar iets meer over zeggen, in termen eventueel als 'een overheidsorganisatie?'

Het gaat hier om een bankinstelling die dus uitsluitend van mijn opdrachtgever medewerkers in loondienst wil afnemen. Is dat gek?

Dan vermoed ik dat het om de ING gaat. Die zijn op dit moment berucht vanwege dit soort bepalingen als het om de inhuur gaat van zelfstandigen.

 

En ja ik vind het eigenlijk wel gek want eigenlijk zou je dan zelf personeel in loondienst moeten nemen ipv extern in te huren. Op deze manier houd je de dure detachering juist in stand en maak je jezelf als opdrachtgever nog meer afhankelijk van de grote detachering bedrijven.

 

Verder ben ik het met Norbert eens dat hier sprake is van een mogelijke valkuil en dat je goed in staat moet zijn het verschil te duiden tussen de ene en de andere opdracht.

 

Het klinkt wellicht arrogant, maar voor deze opdrachtgever zijn er wellicht tien andere waar je wel als ZP-er aan de slag kunt gaan. En anders wacht je even een week of een paar weken totdat er wel weer een interessante geschikte opdracht beschikbaar komt. Zelf zou ik niet beginnen aan dit soort constructies. Je bent ZP-er of je bent het niet.

 

En heb ik dan in zo'n situatie een specifieke DBA modelovereenkomst nodig? Ik heb er tot op heden nog niet 1 aangevraagd omwille van een recentelijk afgesloten opdracht waarin dit nog niet van toepassing was namelijk.

Verklaar je nader.

Link naar reactie
  • 0
Misschien stel ik rare vragen maar de opdracht zou voor een langere periode worden en die wil ik liever niet laten lopen :-)

Er is natuurlijk helemaal niets mis met een mooie opdracht in loondienst, dus als de overige arbeidsvoorwaarden goed zijn, moet je het zeker doen!

(o, o, dan word je wel weer dit forum afgesmeten ;-))

 

Maar echt in loondienst ben je natuurlijk niet: het is een typisch geval van wel de lasten niet de lusten.

Ik vind het ook een vreemde eis. Een hele normale eis van een werkgever om alleen in loondienst mensen aan te nemen, net zo normaal om juist gedetacheerden aan te nemen, maar in dit geval gaan ze dus willens en wetens in de keuken van hun leveranciers kijken. Waar houdt dit op? Wat als een detacheringsbureau weer een ander bureau inschakelt?

 

Enfin. Om hoeveel uur gaat het in de week/maand? Kom je nog aan je urengrens?

Anders ga ik er voetstoots vanuit dat de opdrachtgever het gemis aan zelfstandigenaftrek even compenseert?

Link naar reactie
  • 0

@ realist: het is wel een project van enkele maanden dus die urengrens wordt dan zeuren dit jaar maar dat neem ik dan mee in de eisen met betrekking tot de arbeidsovereenkomst :-)

Denk zelf dan nu aan ofwel 0 uren contract tegen een mooi uurtarief ofwel een arbeidsovereenkomst voor de duur van het project. Vermoedelijk drie maanden dus.

Nogmaals dank voor de adviezen. Ik kan hier een stukje verder mee zo!

Trainer with a smile

Link naar reactie
  • 0

Nadeel van dit soort opdrachten met mogelijk wat minder uren is dat je beperkt wordt in het verkrijgen van een andere opdracht ernaast. In de IT bijvoorbeeld zijn bijna alle opdrachten op basis van 36 of 40 uur. Bij een vorige opdracht werd mij gevraagd terug te gaan naar 24uur maar dat heb ik geweigerd en toen in overleg er 32uur van gemaakt tegen een iets lager tarief. Dit om toch te zorgen dat ik voldoende uren maak. Wat dat betreft kan ik me goed vinden in de opmerkingen van realist.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.