Ik ben in 2015 online gegaan met mijn webshop en vanaf dat moment heb ik meteen veel uren gemaakt. Ik denk dat ik in 2015 al kwalificeer als ondernemer voor de IB.
Nou heb ik mijn boekhouding altijd gedaan via Acumulus. Zij geven aan dat het bijhouden van een voorraadwaardering door de belastingdienst niet verplicht is. Dit heb ik dan ook niet gedaan. Ik heb een webshop met enorm veel verschillende producten (van alles een paar op voorraad). Nou heb ik natuurlijk wel netjes alle inkoopfacturen geboekt, en de verkoopfacturen, en de kosten die ik daarnaast heb gemaakt. Maar kan ik aan de hand van deze facturen nu een schatting gaan maken van de inkoopwaarde van mijn omzet? Want ik kan toch onmogelijk alle verkoopfacturen bij langs gaan en hier de inkoopwaarde van elk verkocht product bij elkaar op gaan tellen.
Om het concreter te maken:
In 2014 heb ik als aanloopkosten alleen 1.425 aan investeringen gedaan in de site e.d.
In 2015 ben ik in juni online gegaan:
- Omzet: 11.784
- Inkopen: 36.429
--> Bruto winst: -24.644
- Kosten: 9.508
--> Netto winst: -34.153
In 2016:
- Omzet: 96.956
- Inkopen: 86.389
--> Bruto winst: 10.567
- Kosten: 22.802
--> Netto winst: -12.235
Ik heb tot dit punt alles terug geïnvesteerd in het groeien van de voorraad en de shop. Nu ben ik op het punt dat ik vrij tevreden ben over de voorraad dus wil ik met name de verkopen omhoog gooien.
Ik wilde dus mijn IB invullen en loop tegen de voorraadwaardering aan... Ik heb zelf fiscaal recht gestudeerd maar ben hier nooit in aan het werk gegaan. Een beetje technisch mag het dus wel zijn :)... Ik hoor heel graag wat jullie adviseren te doen.
Alvast bedankt!
In 2016
** Is het wellicht mogelijk om een percentage te nemen als inkoopkosten van de omzet?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Kim1985
Kim1985
Ik ben in 2015 online gegaan met mijn webshop en vanaf dat moment heb ik meteen veel uren gemaakt. Ik denk dat ik in 2015 al kwalificeer als ondernemer voor de IB.
Nou heb ik mijn boekhouding altijd gedaan via Acumulus. Zij geven aan dat het bijhouden van een voorraadwaardering door de belastingdienst niet verplicht is. Dit heb ik dan ook niet gedaan. Ik heb een webshop met enorm veel verschillende producten (van alles een paar op voorraad). Nou heb ik natuurlijk wel netjes alle inkoopfacturen geboekt, en de verkoopfacturen, en de kosten die ik daarnaast heb gemaakt. Maar kan ik aan de hand van deze facturen nu een schatting gaan maken van de inkoopwaarde van mijn omzet? Want ik kan toch onmogelijk alle verkoopfacturen bij langs gaan en hier de inkoopwaarde van elk verkocht product bij elkaar op gaan tellen.
Om het concreter te maken:
In 2014 heb ik als aanloopkosten alleen 1.425 aan investeringen gedaan in de site e.d.
In 2015 ben ik in juni online gegaan:
- Omzet: 11.784
- Inkopen: 36.429
--> Bruto winst: -24.644
- Kosten: 9.508
--> Netto winst: -34.153
In 2016:
- Omzet: 96.956
- Inkopen: 86.389
--> Bruto winst: 10.567
- Kosten: 22.802
--> Netto winst: -12.235
Ik heb tot dit punt alles terug geïnvesteerd in het groeien van de voorraad en de shop. Nu ben ik op het punt dat ik vrij tevreden ben over de voorraad dus wil ik met name de verkopen omhoog gooien.
Ik wilde dus mijn IB invullen en loop tegen de voorraadwaardering aan... Ik heb zelf fiscaal recht gestudeerd maar ben hier nooit in aan het werk gegaan. Een beetje technisch mag het dus wel zijn :)... Ik hoor heel graag wat jullie adviseren te doen.
Alvast bedankt!
In 2016
** Is het wellicht mogelijk om een percentage te nemen als inkoopkosten van de omzet?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/56084-administratie-probleem-voorraadwaardering/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
16 antwoorden op deze vraag