• 0

Inkomstenbelasting bijdrage zorgverzekeringswet & premie volksverzekeringen

Hallo,

 

Ik ben freelancer en wil mijn IB invullen. Nu wil ik op de winst- en verliesrekening bij de kosten de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet + de Premie volksverzekeringen schrijven, maar ik twijfel welke cijfers hier horen én ik vrees dat ik het vorig jaar fout heb gedaan.

 

Vorig jaar:

Bij de IB over 2015 heb ik namelijk de cijfers van de aanslag van 2014 neergezet, omdat ik in 2015 deze 2 bedragen heb betaald. Maar dat is geloof ik verkeerd. Weet iemand hoe ik dit kan rechttrekken?

 

Dit jaar:

Welke cijfers moet ik meetellen in de IB van 2016? Ik heb alleen de 'voorlopige aanslag van 2016' voor de bijdrage Zorgverzekeringswet. Ik weet dus niet wat ik voor de Premie volksverzekeringen zal moeten afdragen. Moet je dit zelf berekenen?

 

Alvast bedankt voor ieders reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er staat dat ik die kosten niet mag aftrekken, maar dat ik ze wel moet verwerken in de aangifte.

 

Je kan natuurlijk de voorlopige aanslagen in je aangifte zetten (als 'voorlopige aanslagen' dan natuurlijk... niet als kosten, maar dat is toch vanzelfsprekend!) zodat je makkelijk(er) kan zien hoeveel je straks bij moet betalen (of terug gaat krijgen).

 

Maar het hoeft niet. Want de belastingdienst weet donders goed hoe hoog jouw voorlopige aanslagen zijn geweest.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap de verwarring wel. In de opsomming van niet aftrekbare kosten staat:

 

ingehouden loonbelasting en premie volksverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdragen Zorgverzekeringswet

 

En daarna beschrijft de fiscus dat je die posten wel moet verwerken in je aangifte en hoe.

 

Beter hadden ze de tekst uit de quote weggelaten..

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dus niet wat ik voor de Premie volksverzekeringen zal moeten afdragen. Moet je dit zelf berekenen?

Heb ik de informatie onder deze link dan helemaal verkeerd begrepen? https://www.belastingdienst.nl/data/online_aangifte/ih2015/contextafhankelijkehelp/nlw...

Er staat dat ik die kosten niet mag aftrekken, maar dat ik ze wel moet verwerken in de aangifte.

 

Je ziet op die pagina helemaal boven die opsomming ook het volgende staan:

Van uw opbrengsten uit overig werk of winst mag u bijvoorbeeld de volgende kosten niet aftrekken:

Dit gaat dus om loon dat je hebt gekregen uit overig werk of in loondienst. Om te voorkomen dat je over loon dat je bij je winst hebt geteld dubbel belasting moet betalen kun je ergens opgeven dat je over dat gedeelte al Premie volksverzekeringen betaald hebt.

 

Het is dus niet de bedoeling zelf premie volksverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet uit te gaan rekenen want dat doet de aangifte al zelf voor je helemaal op het einde.

 

Als je geen loon hebt dan heb je daar dus helemaal niets mee te maken en zal de aangifte alles zelf goed berekenen.

 

Als je dat bij de aangifte van 2015 in de winst- en verliesrekening aangegeven hebt zul je dat moeten corrigeren (maar dan vraag ik me af onder welke vraag je dat opgegeven hebt). Als je het onderaan bij te verrekenen bedragen opgegeven hebt als voorlopige aanslag dan is dat inderdaad niet erg omdat die alleen gebruikt worden voor je eigen overzicht.

 

De bedragen die u invult in dit scherm zijn alleen nodig voor een juiste berekening van de te betalen of terug te krijgen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen bij het onderdeel Overzicht. Wij houden bij het vaststellen van de definitieve aanslag rekening met het bedrag dat u al hebt betaald of teruggekregen op grond van een voorlopige aanslag.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    6 leden, 316 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.