• 0

IB aangifte

Vorig jaar een belasting aangifte van ruim 2.000 euro moeten doen, dit heb ik via mijn zakelijke rekening gedaan en ik lees toch wel vaak dat dit beter via je prive rekening kan.

Nu is het zo dat ik hem bij mijn IB aangifte op de prive onttrekkingen heb gezet.

Hierdoor komt mijn totale winst wel hoger uit dan wanneer ik hem niet zou vermelden.

Klopt dit?

 

Voorbeeld:

Vrij simpel bedrijf die bijna geen kosten maakt.

Enige kosten zijn Aansprakelijkheidsverzekering,reclame,website,kosten rekening.

 

Ook is het zo dat ik maar weinig uren maak en dus niet aan de startersaftrek of zelfstandig aftrek kom.

 

Tevens heb ik ook een Wajong uitkering, en werk ik ook nog in loondienst.

 

Klopt het dat ik daardoor veel inkomstenbelasting moet betalen?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vorig jaar een belasting aangifte van ruim 2.000 euro moeten doen, dit heb ik via mijn zakelijke rekening gedaan en ik lees toch wel vaak dat dit beter via je prive rekening kan.

Nu is het zo dat ik hem bij mijn IB aangifte op de prive onttrekkingen heb gezet.

Hierdoor komt mijn totale winst wel hoger uit dan wanneer ik hem niet zou vermelden.

Klopt dit?

Nee, prive onttrekkingen staan niet in je winst- en verlies rekening dus die zouden daar geen invloed op mogen hebben. Ze zorgen alleen voor een verlaging van je eigen vermogen op de balans. Dus als je winst daardoor hoger uitvalt dan heb je die prive onttrekking toch ergens verkeerd ingegeven.

 

Werken in loondienst zouden ook niet voor hogere belasting zorgen omdat hier (waarschijnlijk) alle premies al op ingehouden zijn. (Ik weet niet zo wat de Wajong uitkering voor effect zou hebben)

 

Of je veel inkomstenbelasting moet betalen weten wij natuurlijk niet (je zegt niet hoeveel winst je gedraaid hebt). Als je bedrijf bijvoorbeeld heel veel winst gemaakt heeft dan is die €2.000 niet eens zoveel.

 

Link naar reactie
  • 0

Lijkt een beetje op dat andere topic waar de betaalde belasting als kosten geboekt zijn.

 

Als je in loondienst werkt dan wordt daar al rekening gehouden met allerlei aftrekposten waardoor je minder belasting betaalt. Als je dan daarnaast een bedrijf hebt dan zul je over de winst de belasting betalen gerekend naar de hoogste schijf waar je in terecht komt. Dat geldt ook bij een tweede baan ed. Het zou ook zo maar kunnen zijn dat er te weinig belasting ingehouden wordt.

 

Uiteindelijk betaal je toch datgene wat je moet betalen als je de aangifte goed ingevuld hebt. En ik betaal liever veel belasting dan weinig belasting, zolang het maar niet teveel is.

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt dit?

 

Wat je moet aangeven is (op basis van je summiere informatie dan):

 

- Je Wajong uitkering (loon en ingehouden belasting)

- Je loon (en ingehouden belasting) uit je dienstbetrekking

- Je winst (dat zijn je bedrijfsopbrengsten minus je bedrijfskosten, vastgesteld volgens "goed koopmansgebruik")

 

En of daar uit blijkt dat je wel of niet belasting bij moet betalen, is natuurlijk niet zo 1-2-3 te zeggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zal ongeveer de cijfers geven die ik heb .

Uit loondienst, 4.000 daar is alles al vanaf etc.

Wajong, 10.000 en een loonheffing van 1.500

Omzet eenmanszaak, 4.000

(En kosten 315)

 

Dan zit ik dus onder urencriterium want maak ongeveer 500 uur.

 

Op mijn zakelijke rekening stond begin dit jaar 5.000 en eind 6.000

 

Van die rekening heb ik dus ook de inkomstenbelasting van vorig jaar betaald (2.000)

 

Link naar reactie
  • 0

Nou, als je 4000,- (bruto) uit je loondienst hebt verdiend en daar géén loonheffing over ingehouden is (maar dat kan ik mij niet echt voorstellen eigenlijk...), dan zal je zo'n 2000,- aan belasting verschuldigd zijn op basis van deze cijfers.

 

 

 

Dan ga ik dat nog een keer na kijken hoe dat zit, bedankt in ieder geval

 

Link naar reactie
  • 0

De loonheffing kan maar op een verdiensten worden toegepast.

Aangezien de wajong hoger is dan mijn loon in loondienst hebben ze over de wajong loonheffing gedaan en over mijn loon niet.

Vandaar mijn 2.000 aan belasting

 

Bedankt allemaal voor de snelle reacties

 

 

Link naar reactie
  • 0

BTW draag je af vanuit zakelijk, IB betaal je uit privé.

 

Voor het overzicht is het handig als je alle zakelijke uitgaven met je zakelijke rekening betaalt en alle privé uitgaven met je privé rekening, maar strikt noodzakelijk is het niet. Wel zal uit je administratie duidelijk moeten blijken wat de zakelijke uitgaven waren.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.