• 0

Ruzie met eBay

Het zal jullie niet ontgaan zijn dat er een redelijk heftige strijd wordt gevoerd om wie zich de nummer 1 advertentiesite in Nederland mag noemen.

 

Marktplaats is net voor 235 miljoen overgenomen door eBay, en Speurders adverteert zich helemaal een ongeluk.

 

Hoe ver gaat dat? Nou, best ver. Wij exploiteren twee meta-zoekmachines die de grootste advertentiesites in Nederland afzoeken op trefwoorden en die gecombineerd op een pagina weergeven. Je kunt zelfs dagelijks een email krijgen met de nieuwste advertenties.

 

Maar wat blijkt - eBay en Marktplaats willen graag als eerste in de zoekresultaten opgenomen worden.

 

Op zich niet zo vreemd.

 

Wat wel vreemd is - ze dreigen de toegang tot hun sites te blokkeren als dat niet gebeurt. Geen compromis, geen overleg, geen vergoeding.

 

In tegenstelling tot eBay/Marktplaats is Speurders wel zo creatief geweest om op een aantal van deze sites te adverteren, en te vragen als eerste in de resultaten te komen, en eBay/Marktplaats lijken hun gebrek aan commerciele creativiteit te willen corrigeren met brute kracht.

 

Inmiddels is Veilingkijker aangeschreven (eBay en Marktplaats zijn inderdaad van de site gehaald), en het zal een kwestie van tijd zijn voordat Seekwish, Advertentiekijker, Marktzoeker, Advertentiezoeker en Veilingzoeker ook aan de beurt zijn.

 

Het zijn en blijven publiek toegankelijke internetpagina's, en deze meta-zoekmachines genereren de nodige traffic naar hun site toe. Marktplaats is deze week zelfs met een TradeDoubler affiliate programma begonnen om nog meer bezoekers te krijgen - het lijkt vreemd dat ze dan een adere, gratis bron van bezoekers het leven moeilijk gaan lopen maken.

 

Heeft iemand hier een idee wat de Nederlandse Mededingings Authoriteit hiervan zou vinden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

ben bang dat de Nederlandse Mededingings Authoriteit hier niet veel aan kan doen. Zowel marktplaats als Ebay mogen hun strategische plannen geheel zelf bepalen.

 

En dan maar te bedenken dat er binnenkort een tegenhanger komt van marktplaats ( Wandelgangen roddels ).

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me in dit geval geen slimme zet, maar iemand mag natuurlijk zijn website ontoegankelijk maken voor andere systemen. Zo mag je ook best alle google-ip-adressen blokken, of bijvoorbeeld alle ip's uit een bepaald land.

 

De strategie kan ik ergens wel begrijpen. Als een grote site niet meer in de listings wordt opgenomen zorgt dat ervoor dat een dergelijke uber-veilingsite onvolledig wordt. Het wordt dan 'de beste deals, behalve die op ebay', en dat merken bezoekers wellicht. Strategisch gezien voorkomt men dus dat de overkoepelende search macht krijgt, blijkbaar is dat risico groter dan het voordeel van gratis traffic.

Link naar reactie
  • 0

Hmm is de vrijheid van nieuwsvergaring hier niet in het geding ?

Kan google wel bij de resultaten ?

 

Natuurlijk. Google is iets groter dan wij... ;)

 

Strategisch gezien voorkomt men dus dat de overkoepelende search macht krijgt, blijkbaar is dat risico groter dan het voordeel van gratis traffic.

 

Hmm...dat zou kloppen als we echt groot waren, maar dat zijn we niet. Het is puur de strijd tussen Speurders en eBay/Marktplaats, en Speurders nam wel spontaan contact op om te adverteren.

 

Ik vind het eigenlijk wel een beetje zielig, maar ja...

Link naar reactie
  • 0

eBay is erg slecht bezig de laatste tijd, kijk eens op de prikborden daar, het regent klachten. Dan gaat het eigenlijk alleen om ebay.nl

 

Ik denk dat het een verkeerde zet is geweest van eBay om markplaats voor zo'n belachelijk bedrag over te kopen. Als je nu naar speurders kijkt zie je dat het slechts een kwestie van tijd is voordat ze marktplaats inhalen. Ik denk dat ebay.nl wel aan het zweten is nu!

 

Ook uit dit verhaal blijkt dat ebay "untouchable" denkt te zijn, volgens mij duurt het nog wel een tijdje voordat ze de nederlandse markt hebben dichtgespijkerd..

De nieuwe Nederlandse Clickbank : www.paypro.nl

sms-marketing toepassen in jouw organisatie? www.smsdistrict.nl

e-mailmarketing toepassen? Verstuur gratis nieuwsbrieven via www.enormail.nl

eBay PowerSeller worden? www.powerseller.nl

Link naar reactie
  • 0

 

het is een bepaalde arrogantie, want in Nederland niet echt geaccepteerd wordt. Ebay zal meer aan hun image moeten doen. Je hoeft nog geen weblog te bekijken of er wordt negatief gesproken over Ebay en dus ook over marktplaats.

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Weliswaar maar 1 rubriek van marktplaats, maar een nieuwe advertentiesite is www.miniatuurauto.nl

 

Komt jullie zoekmachine daar ook al :)

 

Ener

miniatuurauto_nl.thumb.jpg.5dd1f344d7911211b951364198f8a714.jpg

Link naar reactie
  • 0
het is een bepaalde arrogantie, want in Nederland niet echt geaccepteerd wordt.

 

Precies. Je kunt duidelijk merken dat de Amerikaanse mentaliteit de overhand heeft, en die werkt hier in Nederland meestal averechts.

 

Komt jullie zoekmachine daar ook al :)

 

Nee, we gaan geen andere zoekmachines doorzoeken, en bovendien - 1 hele categorie - lekker belangrijk..

Link naar reactie
  • 0

...

 

De strategie kan ik ergens wel begrijpen. Als een grote site niet meer in de listings wordt opgenomen zorgt dat ervoor dat een dergelijke uber-veilingsite onvolledig wordt. Het wordt dan 'de beste deals, behalve die op ebay', en dat merken bezoekers wellicht. Strategisch gezien voorkomt men dus dat de overkoepelende search macht krijgt, blijkbaar is dat risico groter dan het voordeel van gratis traffic.

 

Ik kan het ook wel begrijpen. De kracht/ toegevoegde waarde van de site is het complete overzicht van alle aangeboden artikelen. Het verliest een groot deel van zijn toegevoegde waarde zodra het niet meer compleet is.

 

Verder zal diegene die tweede staat indirect diegene die eerste staat 'helpen'. Door het aanbod van ebay en marktplaats word de site mede een succes en zal speurders.nl relatief meer bezoekers krijgen.

 

Wat zou een mogelijk compromis zijn? Afwisselend op nr 1?

Link naar reactie
  • 0
Gast totaalzoeker

Het zal jullie niet ontgaan zijn dat er een redelijk heftige strijd wordt gevoerd om wie zich de nummer 1 advertentiesite in Nederland mag noemen.

 

Marktplaats is net voor 235 miljoen overgenomen door eBay, en Speurders adverteert zich helemaal een ongeluk.

 

Hoe ver gaat dat? Nou, best ver. Wij exploiteren twee meta-zoekmachines die de grootste advertentiesites in Nederland afzoeken op trefwoorden en die gecombineerd op een pagina weergeven. Je kunt zelfs dagelijks een email krijgen met de nieuwste advertenties.

 

Maar wat blijkt - eBay en Marktplaats willen graag als eerste in de zoekresultaten opgenomen worden.

 

Op zich niet zo vreemd.

 

Wat wel vreemd is - ze dreigen de toegang tot hun sites te blokkeren als dat niet gebeurt. Geen compromis, geen overleg, geen vergoeding.

 

In tegenstelling tot eBay/Marktplaats is Speurders wel zo creatief geweest om op een aantal van deze sites te adverteren, en te vragen als eerste in de resultaten te komen, en eBay/Marktplaats lijken hun gebrek aan commerciele creativiteit te willen corrigeren met brute kracht.

 

Inmiddels is Veilingkijker aangeschreven (eBay en Marktplaats zijn inderdaad van de site gehaald), en het zal een kwestie van tijd zijn voordat Seekwish, Advertentiekijker, Marktzoeker, Advertentiezoeker en Veilingzoeker ook aan de beurt zijn.

 

Het zijn en blijven publiek toegankelijke internetpagina's, en deze meta-zoekmachines genereren de nodige traffic naar hun site toe. Marktplaats is deze week zelfs met een TradeDoubler affiliate programma begonnen om nog meer bezoekers te krijgen - het lijkt vreemd dat ze dan een adere, gratis bron van bezoekers het leven moeilijk gaan lopen maken.

 

Heeft iemand hier een idee wat de Nederlandse Mededingings Authoriteit hiervan zou vinden?

 

Wat zouden ze daarvan moeten vinden?

Is heel simpel....Marktplaats kan je niet verbieden hun site te scannen.

Ze kunnen je wel aanklagen als je scant en opslaat op je eigen server. (kopieren intellectueel eigendom...is een uitspraak over geweest in USA)

Maar real time scannen zoals wij met www.totaalzoeker.com doen kunnen ze alleen tegengaan door IP blokkades (die natuurlijk geen enkele zin hebben omdat die simpel te omzeilen zijn)

 

Jullie probleem ligt hem volgens mij in het feit dat jullie de objectiviteit uit het oog zijn verloren en gekozen hebben om de minste site (speurders) boven de beste site (marktplaats) te zetten.

 

Marktplaats en Ebay zijn te groot om mee te doen met de spelletjes van de Telegraaf en vandaar hun reactie.

 

Maar ik heb makkelijk praten want wij hoeven niet te leven van www.totaalzoeker.com en nemen alle sites (nou ja , bijna alle) gratis op.

Bij ons staat gewoon onze eigen site www.marktgigant.nl bovenaan en dat lijkt me ook weer heel logisch.

 

Met Marktplaats en Ebay hebben wij totaal geen problemen en vanaf komend weekend gaan wij ook Ebay meenemen op onze site.

Sterker nog, we hebben zelfs de volledige steun van Ebay om dat te doen en indien we willen kunnen we ook Ebay site uit andere landen vermelden,.

 

Misschien een lesje in nederigheid:

Verderop in deze discussie vraagt iemand je of het mogelijk is om zijn site over miniatuur-auto's ook op te nemen.

Niet interessant voor je zoals blijkt uit je reactie.

Maar je reactie ''lekker belangrijk'' spreekt duidelijke taal.

 

Die persoon voelt zich nu misschien net zoals jij nadat ebay en marktplaats over jouw site ''lekker belangrijk'' oordeelden.

 

Maar kortom, als je marktplaats en ebay gratis meeneemt dan zullen zij hier weinig tegen doen cq kunnen doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar real time scannen zoals wij met www.totaalzoeker.com doen kunnen ze alleen tegengaan door IP blokkades (die natuurlijk geen enkele zin hebben omdat die simpel te omzeilen zijn)

 

Tja, als ik aan de andere kant zou staan zou ik het scannende adres incomplete danwel foutieve informatie gaan voeren.. kan akelig lang duren voordat je daar achter bent. Ik vraag me echter af of ebay daadwerkelijk die moeite zal nemen.

 

Het kan uitlopen op een spelletje 'wie maakt het beste progsel', ik hoop dat je wint ;)

 

Link naar reactie
  • 0
Gast totaalzoeker

Maar real time scannen zoals wij met www.totaalzoeker.com doen kunnen ze alleen tegengaan door IP blokkades (die natuurlijk geen enkele zin hebben omdat die simpel te omzeilen zijn)

 

Tja, als ik aan de andere kant zou staan zou ik het scannende adres incomplete danwel foutieve informatie gaan voeren.. kan akelig lang duren voordat je daar achter bent. Ik vraag me echter af of ebay daadwerkelijk die moeite zal nemen.

 

Het kan uitlopen op een spelletje 'wie maakt het beste progsel', ik hoop dat je wint ;)

 

 

Klopt als een bus.

Echter als ze dat zouden doen nemen ze een groot risico.

De mensen die via www.totaalzoeker.com op zo'n site komen zullen juist die site er op afrekenen als er iets niet klopt.

 

Maar het kan uiteraard wel.

Gelukkig hebben wij on top onze eigen site www.marktgigant.nl die voor de helft van de zoekers al voldoende treffers aanreikt ;-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar kortom, als je marktplaats en ebay gratis meeneemt dan zullen zij hier weinig tegen doen cq kunnen doen.

 

Ik ga niet je hele post beantwoorden, want je bent overduidelijk te vooringenomen en bevooroordeeld. Bovenstaande stukje wil ik wel even aanhalen - dat is namelijk precies wat we deden, de sites gratis real-time doorzoeken.

 

Opmerkingkje m.b.t. je eigen site - als ik ergens op klik duurt het een paar minuten voordat er iets gebeurt. Misschien kun je beter eerst een goede server aanschaffen voordat je gaat spammen, mmmkay? ;)

Link naar reactie
  • 0
Gast totaalzoeker

Maar kortom, als je marktplaats en ebay gratis meeneemt dan zullen zij hier weinig tegen doen cq kunnen doen.

 

Ik ga niet je hele post beantwoorden, want je bent overduidelijk te vooringenomen en bevooroordeeld. Bovenstaande stukje wil ik wel even aanhalen - dat is namelijk precies wat we deden, de sites gratis real-time doorzoeken.

 

Opmerkingkje m.b.t. je eigen site - als ik ergens op klik duurt het een paar minuten voordat er iets gebeurt. Misschien kun je beter eerst een goede server aanschaffen voordat je gaat spammen, mmmkay? ;)

 

Zijn toevallig vanmiddag 2 nieuwe servers geplaatst.

Ging helaas idd samen met 40 minuten tobben ;-)

En het vermelden van een link heeft niets met spam te maken, is meer iets van service aan de lezers die zelf willen oordelen en dan de naam niet in hoeven te tikken.

 

En voor de goeie orde:

Waarom laat je als je het al gratis deed je oren hangen naar marktplaats etc.

 

Ik zou het er op aan laten komen.

Zo'n reclamecampagne is onbetaalbaar ;-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

En het vermelden van een link heeft niets met spam te maken, is meer iets van service aan de lezers die zelf willen oordelen en dan de naam niet in hoeven te tikken.

 

::)

 

En voor de goeie orde:

Waarom laat je als je het al gratis deed je oren hangen naar marktplaats etc.

 

Ik zou het er op aan laten komen.

Zo'n reclamecampagne is onbetaalbaar ;-)

 

Omdat we nog op een definitieve reaktie wachten en het resultaat, hoe voorspelbaar misschien ook, even af willen wachten.

Link naar reactie
  • 0

Speuders.nl slaat terug

 

Advertentiesite Speurders.nl gaat websitebeheerders met ingang van 1 juni dubbel betalen voor het aanbrengen van nieuwe bezoekers en klanten.

 

In de slag om de Websitebeheerders gaat Speurders.nl via hun partnerprogramma bij www.affiliates.nl tot vijftien euro betalen voor het doorverwijzen van nieuwe adverteerders.

 

Speurders.nl die zich afficheert met de 'the next generation vraag- en aanbodsite' en volgens onderzoeksbureau Multiscope de 3e best bezochte website van Nederland is, pareert met deze zet de actie van concurrent Marktplaats.nl.

Bovendien en dat lijkt hun sterkste argument is en blijft Speuders.nl gratis.

 

Met hun partnerprogramma bij Affiliates.nl veroverde Speurders.nl op korte termijn veel marktaandeel op Marktplaats.nl en eBay.

 

Belangstellenden voor het programma van Speurders.nl dienen zich in te schrijven op de site van Affiliates.nl.

Link naar reactie
  • 0

Nou, we zijn eruit:

 

Oplossing metazoekmachine conflict Marktplaats komt van Seekwish en Advertentiekijker,

 

Meta-zoekmachines Seekwish en Advertentiekijker hebben mede dankzij een flexibele opstelling van Speurders.nl tot een oplossing weten te komen in het slepend conflict over de zoekresultaten rangorde van de doorzochte veilingsites. Voortaan zullen de resultaten standaard worden gerangschikt op prijs in plaats van de eerder toegepaste rangorde op veilingsite naam.

 

Seekwish en Advertentiekijker bereikten hiermee een voor zowel Speurders als Marktplaats en eBay tevredenstellende oplossing.

 

Marktplaats kon zich eerder niet vinden in de nummer één positie voor Speurders en verbood daarom enkele metazoekmachines het doorzoeken van hun content.

 

Het is nu afwachten of Marktplaats zich sportief zal opstellen en het formele verbod richting andere metazoekmachines onder dezelfde voorwaarden ook zal op heffen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.