• 0

BTW boeken met bijlagen, 6%, 21% of gecombineerd?

Ik verkoop sinds jaar en dag een leerboek met daarbij een toegangscode om oefeningen te kunnen maken via internet. Deze verkoop ik in het geheel belast met 6% BTW. Ik heb daarvoor tot op heden schriftelijke toestemming van de belastinginspecteur:

 

De levering van een boek met daarbij oefenmateriaal in een andere vorm (cd/dvd/inlogcode)

is als één prestatie te zien en valt derhalve in zijn geheel onder het verlaagd tarief van (thans) 6%. Ik baseer dit standpunt op de draagwijdte van het CPP-arrest, in casu inhoudende dat het de koper is te doen om zich d.m.v. het boek de kennis eigen te maken. De bij het boek meegeleverde digitale informatiedrager zie ik als een "gedeelte" van het boek, dat om technische redenen in een andere vorm geleverd wordt.

 

Voor de duidelijkheid, de boeken zijn niet t.b.v. het reguliere onderwijs, waar alles (boeken, cd's, dvd's etcetera) wél 6% belast is.

 

Nu heb ik een (ongemotiveerde) brief van de belastingdienst ontvangen dat ze hun standpunt per 1 juni intrekken. Dat houdt in, dat het boek nog steeds tegen 6% belast dient te worden, maar de waarde van de toegangscode tegen 21%.

 

Tot 1 juni staan wij de door u toegepaste handelswijze nog toe. Vanaf die datum dient u de bijlage aan te geven tegen het algemene tarief o.b.

 

Uiteraard ben ik het hier niet op voorhand mee eens (temeer omdat de belastingdienst dit ongemotiveerd oplegt).

 

Een vergelijkbare zaak is te vinden op uitspraken.rechtspraak.nl. In de tijd dat de zaak diende vielen cd-rom's en dvd's in het onderwijs nog niet standaard onder het verlaagde tarief, wat nu wel het geval is (www.belastingdienst.nl)

 

Omdat dit redelijke unieke materie is (ik kan er tenminste niet veel meer over vinden op internet), een oproep aan higherlevel-leden. Wie kan mij hiermee verder helpen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Een derde kan ook een vragenboekje (CD, DVD, website) over hetzelfde onderwerp en niveau samenstellen, dan zou deze wel aan de BTW volgens voorschift moeten voldoen. Dus uit concurentieoverweging zal ieder dat moeten, ongeacht of deze een leerboek (met 6% BTW) gepubliceerd heeft. Wellicht is dit de motivering van de fiscus.

Dat is zeker waar en daarom moet ook eerst duidelijk worden wat de relatie tussen beide materialen zijn. Er zijn zoveel redenen te bedenken waardoor het dus wel als apart gezien zou kunnen worden. Maar er zijn net zoveel redenen te bedenken dat het als een geheel gezien kan worden.

 

Voorbeeld losse materialen: In het internet gedeelte staat bij elke vraag een stukje theorie en de context vermeldt zodanig dat je als gebruiker in staat bent met kennis op een andere manier opgedaan de vragen te beantwoorden.

 

Voorbeeld strikte relatie tussen materialen: In het leerboek wordt bij de theorie een situatie geschetst en op het internet gedeelte wordt dit als uitgangspunt genomen en verdere vragen ed over gesteld.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal e.e.a. verduidelijken, dat maakt het voor iedereen gemakkelijker te begrijpen. Wij geven leerboeken uit voor het rijbewijs theorie-examen. De oefeningen die daarbij horen zijn het oefenen van de vragen.

 

Waar het eigenlijk om draait naar mijn mening is dat het de consument bij aanschaf met het boek te doen is om het boek (de hoofdprestatie) en dat de consument de stof tot zich kan nemen met behulp van het boek. Anders gezegd, met alleen het boek zou men kunnen slagen voor het theorie-examen.

 

De oefeningen zijn aanvullend. Hierin wordt alleen getest of je de stof kent, maar hierin ontbreekt ook maar enige onderwijsinstructie, behalve dan natuurlijk of het goed of fout beantwoord is en wat het juiste antwoord had moeten zijn. Anders gezegd, met alleen de oefeningen kan je niet slagen voor het theorie-examen.

 

De toegangscode wordt niet los verkocht overigens.

Link naar reactie
  • 0

In dat geval zou ik het zelf als twee losse diensten zien die je toevallig dan in één pakket verkoopt. Ik kan me daarom vinden in de beslissing van de BD.

 

met alleen de oefeningen kan je niet slagen voor het theorie-examen.

Daar ben ik niet zo zeker van. Daarnaast is het ook niet relevant. Overigens zou je voor het maken van de oefeningen ook een ander leerboek kunnen gebruiken.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt, en aan de hand daarvan heb ik toen nogmaals (in 2015) aan de BD gevraagd wat het standpunt is en heb ik (nogmaals) de toestemming van de BD gekregen om 6% te hanteren, zoals ik in de eerste post heb gezet.

 

Hi Peter,

 

Sorry, ik heb sinds jaar en dag niet gelezen als 2015.

Maar Roel heeft gelijk.

Het gaat erom of NU de voorwaarden aanwezig zijn voor toepassing van het 6% tarief op basis van de door jou aangevoerde redenen.

Gezien de beschikbare informatie acht ik je kansen minimaal tot nihil.

 

Maar als je de informatie kunt gebruiken om alsnog met succes bezwaar te maken zou ik dat heel fijn voor je vinden.

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

In dat geval zou ik het zelf als twee losse diensten zien die je toevallig dan in één pakket verkoopt. Ik kan me daarom vinden in de beslissing van de BD.

 

met alleen de oefeningen kan je niet slagen voor het theorie-examen.

Daar ben ik niet zo zeker van. Daarnaast is het ook niet relevant. Overigens zou je voor het maken van de oefeningen ook een ander leerboek kunnen gebruiken.

 

Nu we weten dat het om rij-examen ga i ook de andere kant op. In tegenstelling tot mijn betoog hierboven zijn bij een rij-examen de eindtermen (= wat men moet kennen) wel heel duidelijk en voor iedereen gelijk. (gelukkig maar zeg, phew). Boek is te hanteren zonder opgaven, opgaven (cq de code daartoe) zijn te maken zonder specifiek dát boek.

Hoewel duidelijk met elkaar te maken kan ik een eind meegaan met de BD dat dit niet echt onlosmakelijk verbonden is met elkaar.

Link naar reactie
  • 0

Peter Somers, welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Heb je al eens geinformeerd bij het Nederlands Uitgeversverbond of de Vereniging van Zelfstandige Uitgevers? Je bent vast niet de enige uitgever die een dergelijke productdienstcombinatie uitgeeft.

 

Of hebben specifieker direct concurrerende uitgevers, BOVAG of CBR hieromtrent misschien nog enige kennis en/of praktijkervaring in huis? Lobby?

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • -2

Maar om vast te stellen of deze verbazing terecht is moeten we naar mijn mening eerst weten of het internet-verhaal als losstaand product gezien en verkocht kan wordt en inmiddels verkocht wordt. Als dat laatste zo is kan ik de redenatie van de BD weer goed volgen.

 

Maar juist dat is een denkfout. Want wanneer je een 'totaalpakket' levert, bestaande uit meerdere prestaties (voor de BTW) dan moet je dit splitsen naar de verschillende tarieven. Dat is gewoon de wet.

 

En dat is wat de BD nu vindt.

Maar misschien zou je daar tegen in verzet kunnen komen, b.v. dus door te beweren dat de 'extra prestatie' opgaat in de hoofdprestatie.

 

Je kan dus niet (volgens de wet) een fiets repareren (6%) en vervolgens ook gratis een TV leveren (21%) en vinden dat je eigenlijk gewoon een fiets gerepareerd hebt en dus 6% BTW over de ontvangen 500,- euro verschuldigd bent.

Om maar een gek voorbeeld te noemen.

 

Dus het ligt heel erg gevoelig (en ik vind het verhaal behoorlijk zwak - maar natuurlijk niet hopeloos).

 

Overigens helemaal fantastisch dat je probeert TS te helpen. Ik ook trouwen, maar dan meer vanuit de fiscaliteit.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.