• 0

Machines in BV via rekening courant naar eenmanszaak (mogelijk faillissement)

Goedemiddag allemaal,

 

 

 

In de nabije toekomst (3-6 maanden) gaat er mogelijk het volgende spelen:

 

Ik ben DGA met 100% aandelen en enige zelfstandig bevoegde van een bv.

 

Deze bv heeft februari 2016 een gebruikte machine gekocht en die is februari dit jaar afbetaald en ook op transport gezet naar de bv, deze staat nu, helaas nog verpakt ivm tijdsgebrek, bij de bv in het magazijn.

 

De bv heeft eind vorig jaar ook een nieuwe machine uit China gekocht en die is in Februari geleverd en staat inmiddels opgebouwd en in productie in het magazijn van de bv.

 

Omdat ik bang ben dat een faillissement niet te voorkomen is door schulden uit het verleden (2014-2015) ben ik op zoek naar een manier om in ieder geval de machines te redden, aangezien ik daar mogelijk in de toekomst mee door wil of wil verkopen om zo aan geld te komen mocht dat nodig zijn.

 

Nou is dus mijn idee: de machines via mijn rekening courant naar privé/eenmanszaak halen, aangezien ik heel weinig loon heb opgenomen de afgelopen paar jaar. Mijn rekening courant is meer dan voldoende om beide machines tegen het originele aankoopbedrag dat de bv ervoor heeft betaald over te nemen.

 

Vervolgens zou ik deze machines terug gaan verhuren aan de bv en dus in geval van faillissement kan ik de huur eenzijdig opzeggen.

 

Is dit een redelijk idee of zou het beter kunnen? Zou een curator hier iets verkeerds in kunnen zien mocht het inderdaad in een faillissement eindigen en zou ik proberen mijn machines terug te halen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit mag niet. De curator zal dit beschouwen als benadeling van de crediteuren. Je kunt 2 dingen doen: a) je koopt de machines van de Bv tegen een redelijke prijs (praktisch nieuwprijs die de BV ook betaalde en betaalt die (met het geld kun je in de BV normale betalingen doen waarbij je alle gelijke crediteuren gelijk moet behandelen) of b) je wacht tot faillissement en koopt de machines van de curator (wellicht goedkoper, maar risico dat een ander meer biedt)

 

De rekening-courant mag dan ruim voldoende zijn, jezelf wel uitbetalen terwijl je op de rand van faillissement staat en andere crediteuren niet is verboden. De curator zal dit terugdraaien en indien met opzet en kwade wil geschied ook aangifte doen

 

Link naar reactie
  • 0

Deze bv heeft februari 2016 een gebruikte machine gekocht en die is februari dit jaar afbetaald en ook op transport gezet naar de bv, deze staat nu, helaas nog verpakt ivm tijdsgebrek, bij de bv in het magazijn.

Waarom denk je dat als je die machines terug verhuurt je wel tijd hebt om die uit te pakken?

 

Waarom verkoop je die machine niet? Je kunt hem blijkbaar niet gebruiken omdat ie niet in te plannen valt (tijdsgebrek = geen personeel om te bedienen?). En zeker als je er ook geen werk voor hebt dan, afhankelijk van de prijs, kun je misschien weer wat ademruimte genereren voor de BV.

 

Indien je wel werk hebt voor die machine (en ook personeel) dan is het zaak om die machine zo snel mogelijk aan de gang te zetten. Zo snel mogelijk omzet laten genereren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.