Zit je in de ongelukkige situatie dat je in een branche terecht bent gekomen waar 10.000 websites 100 potentiële klanten proberen te verleiden, lees dan alstjeblieft niet verder. Maak je deel uit van de overige 99%, dan is deze column waarschijnlijk wel wat voor jou.
Zelfs op higherlevel.nl worden zo af en toe berichten geplaatst waarvan de inhoud niet helemaal correspondeert met de werkelijkheid. Met name waar het om vindbaarheid gaat, oftewel rond Search Engine Optimization (SEO), doen zich heel hardnekkige mythes voor die alleen maar voor onnodig extra inspanning leiden.
Laten we eerst eens kijken naar de oorzaak van die mythes: prestatiedrang. Iedereen wil graag de eerste zijn, of het nou over voetballen gaat of de positie in de zoekresultaten. Want de eerste is de beste, en als je de beste bent vindt iedereen je gaaf en wil iedereen vriendjes met je zijn!
Bijgeloof
Net zoals professionele sporters vanuit bijgeloof soms de gekste dingen doen zijn beheerders van websites soms ook bereid om alles wat maar beweerd wordt te doen om toch vooral de eerste de beste te worden.
Daarbij is, net als bij die sporters, het geloof dat het ooit voor iemand gewerkt lijkt te hebben voldoende om het te behandelen als absolute waarheid die gegarandeerd leidt tot succes.
Zoekmachines
Om te kijken wat nou effectief zou kunnen zijn moet je kijken naar het doel van het medium waar het over gaat, de zoekmachine.
Wat willen de Google's en Bing's van deze wereld? Dat je hun website zoveel mogelijk gebruikt zodat ze zoveel mogelijk geld aan je kunnen verdienen met de advertenties die erop staan. Zouden ze jou als terugkerende bezoeker mogen verwelkomen als er er bovenin de resultaten alleen maar pagina's staan die met trucjes bovenaan de lijst zijn gekomen, maar nauwelijks tot niet relevant zijn voor jouw zoekterm?
Natuurlijk niet.
Dus zoekmachines doen hun uiterste best om resultaten te laten zien die zo relevant mogelijk zijn, en de voornaamste manier om dat kunnen bepalen is de daadwerkelijke inhoud van een pagina, oftewel de content. Ja, content is nog steeds king. En de pagina's die het beste gevonden worden zijn uiteindelijk de pagina's die de (be)zoeker het beste helpen.
Content is king - context is queen
Dus je hebt goede content op je pagina's staan? Gefeliciteerd, dan ben je al voor 90% klaar!
Maar al die andere tips en trucs dan waar je altijd over leest?
Veel daarvan zijn bijgeloof. Als je er weer een hoort of leest, zoek dan voor de grap eens een objectieve bron die daar wat zinnigs over zegt.
Duh!
En de rest? Die zijn puur ondersteunend. Iedereen snapt dat het minder handig is om stofzuigerzakhouders te verkopen op ventieldopjes.nl, of dat daar een betere paginatitel voor te bedenken is dan "Kekke smartphonehoesjes!". Desalniettemin zouden die pagina's prima gevonden kunnen worden - ze zouden alleen niet bovenin de resultaten terecht komen omdat er andere pagina's zijn met domeinnamen en titels die beter aansluiten bij de content.
Zorg dus dat je paginatitel aansluit bij je content. Zet een
titel bovenaan de content met een tekst die van toepassing is. Presenteer je puur informatie, laat dat dan merken door een titel als "Wat zijn ventieldopjes?" te gebruiken. Verkoop je ze, dan is iets als "Goedkope ventieldopjes" een betere titel. Zo help je de zoekmachines beter begrijpen waar je pagina over gaat.
Controleer ook of je pagina geen fouten bevat: een site die vol staat met elementen die niet afgesloten worden zal minder presteren dan een site waar alles wel in orde is. Maak je site responsive. Dat is de meest praktische manier om hem voor zowel desktop- als mobiele bezoekers leesbaar te maken. Gebruik microdata in je webshop om nog meer context te bieden.
De rest
En de rest? Dat zijn allemaal maar dingetjes die een heel klein beetje kunnen helpen je vindbaarheid iets te vergroten. Ongetwijfeld cruciaal voor mensen die na het lezen van de eerste zin van deze column afgehaakt zijn, maar voor het gros van de websites eigenlijk verwaarloosbaar.
Ja, een afbeelding met de naam van het product erin verwerkt zal iets beter gevonden worden dan een afbeelding die 'DSC_48092938785793.jpg' heet, maar het overgrote deel van de relevantie van die afbeelding zal nog steeds komen van de content van de pagina waar die afbeelding gebruikt wordt.
Helpt het om een bepaald woord meerdere keren te herhalen in de tekst van je pagina? Vast, zeker als je ook synoniemen gebruikt - het helpt bevestigen dat de pagina inderdaad over dat onderwerp gaat. Maar dat is tegelijk iets dat vanzelf gebeurt als je goede teksten schrijft. Als je krampachtig je zoekterm zoveel mogelijk gebruikt heb je juist kans dat het averechts werkt.
Maak je niet druk om W3C validatie, dubbele content, wel of geen liggend streepje in je domeinnaam, productcodes in je URL, of het gemiddelde aantal keer dat je 'ventieldopje' in de pagina's van je website gebruikt.
TL;DR
Maak je pagina's voor je bezoekers, niet voor zoekmachines. Als ze goed zijn voor je bezoekers, zijn ze vanzelf ook goed voor zoekmachines.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
R.I.P. | Peter Bonjernoor
R.I.P. | Peter Bonjernoor
SEO mythes
Zit je in de ongelukkige situatie dat je in een branche terecht bent gekomen waar 10.000 websites 100 potentiële klanten proberen te verleiden, lees dan alstjeblieft niet verder. Maak je deel uit van de overige 99%, dan is deze column waarschijnlijk wel wat voor jou.
Zelfs op higherlevel.nl worden zo af en toe berichten geplaatst waarvan de inhoud niet helemaal correspondeert met de werkelijkheid. Met name waar het om vindbaarheid gaat, oftewel rond Search Engine Optimization (SEO), doen zich heel hardnekkige mythes voor die alleen maar voor onnodig extra inspanning leiden.
Laten we eerst eens kijken naar de oorzaak van die mythes: prestatiedrang. Iedereen wil graag de eerste zijn, of het nou over voetballen gaat of de positie in de zoekresultaten. Want de eerste is de beste, en als je de beste bent vindt iedereen je gaaf en wil iedereen vriendjes met je zijn!
Bijgeloof
Net zoals professionele sporters vanuit bijgeloof soms de gekste dingen doen zijn beheerders van websites soms ook bereid om alles wat maar beweerd wordt te doen om toch vooral de eerste de beste te worden.
Daarbij is, net als bij die sporters, het geloof dat het ooit voor iemand gewerkt lijkt te hebben voldoende om het te behandelen als absolute waarheid die gegarandeerd leidt tot succes.
Zoekmachines
Om te kijken wat nou effectief zou kunnen zijn moet je kijken naar het doel van het medium waar het over gaat, de zoekmachine.
Wat willen de Google's en Bing's van deze wereld? Dat je hun website zoveel mogelijk gebruikt zodat ze zoveel mogelijk geld aan je kunnen verdienen met de advertenties die erop staan. Zouden ze jou als terugkerende bezoeker mogen verwelkomen als er er bovenin de resultaten alleen maar pagina's staan die met trucjes bovenaan de lijst zijn gekomen, maar nauwelijks tot niet relevant zijn voor jouw zoekterm?
Natuurlijk niet.
Dus zoekmachines doen hun uiterste best om resultaten te laten zien die zo relevant mogelijk zijn, en de voornaamste manier om dat kunnen bepalen is de daadwerkelijke inhoud van een pagina, oftewel de content. Ja, content is nog steeds king. En de pagina's die het beste gevonden worden zijn uiteindelijk de pagina's die de (be)zoeker het beste helpen.
Content is king - context is queen
Dus je hebt goede content op je pagina's staan? Gefeliciteerd, dan ben je al voor 90% klaar!
Maar al die andere tips en trucs dan waar je altijd over leest?
Veel daarvan zijn bijgeloof. Als je er weer een hoort of leest, zoek dan voor de grap eens een objectieve bron die daar wat zinnigs over zegt.
Duh!
En de rest? Die zijn puur ondersteunend. Iedereen snapt dat het minder handig is om stofzuigerzakhouders te verkopen op ventieldopjes.nl, of dat daar een betere paginatitel voor te bedenken is dan "Kekke smartphonehoesjes!". Desalniettemin zouden die pagina's prima gevonden kunnen worden - ze zouden alleen niet bovenin de resultaten terecht komen omdat er andere pagina's zijn met domeinnamen en titels die beter aansluiten bij de content.
Zorg dus dat je paginatitel aansluit bij je content. Zet een
titel bovenaan de content met een tekst die van toepassing is. Presenteer je puur informatie, laat dat dan merken door een titel als "Wat zijn ventieldopjes?" te gebruiken. Verkoop je ze, dan is iets als "Goedkope ventieldopjes" een betere titel. Zo help je de zoekmachines beter begrijpen waar je pagina over gaat.
Controleer ook of je pagina geen fouten bevat: een site die vol staat met elementen die niet afgesloten worden zal minder presteren dan een site waar alles wel in orde is. Maak je site responsive. Dat is de meest praktische manier om hem voor zowel desktop- als mobiele bezoekers leesbaar te maken. Gebruik microdata in je webshop om nog meer context te bieden.
De rest
En de rest? Dat zijn allemaal maar dingetjes die een heel klein beetje kunnen helpen je vindbaarheid iets te vergroten. Ongetwijfeld cruciaal voor mensen die na het lezen van de eerste zin van deze column afgehaakt zijn, maar voor het gros van de websites eigenlijk verwaarloosbaar.
Ja, een afbeelding met de naam van het product erin verwerkt zal iets beter gevonden worden dan een afbeelding die 'DSC_48092938785793.jpg' heet, maar het overgrote deel van de relevantie van die afbeelding zal nog steeds komen van de content van de pagina waar die afbeelding gebruikt wordt.
Helpt het om een bepaald woord meerdere keren te herhalen in de tekst van je pagina? Vast, zeker als je ook synoniemen gebruikt - het helpt bevestigen dat de pagina inderdaad over dat onderwerp gaat. Maar dat is tegelijk iets dat vanzelf gebeurt als je goede teksten schrijft. Als je krampachtig je zoekterm zoveel mogelijk gebruikt heb je juist kans dat het averechts werkt.
Maak je niet druk om W3C validatie, dubbele content, wel of geen liggend streepje in je domeinnaam, productcodes in je URL, of het gemiddelde aantal keer dat je 'ventieldopje' in de pagina's van je website gebruikt.
TL;DR
Maak je pagina's voor je bezoekers, niet voor zoekmachines. Als ze goed zijn voor je bezoekers, zijn ze vanzelf ook goed voor zoekmachines.
IN MEMORIAM
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/56566-column-seo-mythes/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
66 antwoorden op deze vraag