• 0

Energiekosten met 100% verhoogd en met terugwerkende kracht zonder meter.

Dag,

De feiten:

Ik huur al 9 jaar een bedrijfsruimte.

In het huurcontract wordt niet gesproken over 'servicekosten' (gas, water, licht).

Er is geen aparte meter.

In het huurcontract zijn we de Alg Bep Huurovk kantoorruimte 7.230ABW opgenomen.

Ik betaal al 9 jaar € 100 per maand achteraf (moet zelf steeds om de factuur vragen). We zijn die 100 euro mondeling overeengekomen: er ligt geen contract aan ten grondslag.

 

Actuele situatie:

De verhuurder verhoogd de energiekosten met 100% en rekent hij die verhoging ook maar even voor 2016 door.

 

Mijn mening:

Ik denk dat vaste lasten: lees: lasten die dus ook doorgerekend zijn in mijn 'verkoopprijzen' niet met terugwerkende kracht gevraagd kunnen worden en ik denk dat 100% een onacceptabel getal is.

 

Weet iemand meer??

Chris

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedendag Chris,

 

 

Of € 100,00 per maand acceptabel is, is zonder verdere informatie niet te bepalen.

 

 

Ligt hem geheel aan de oppervlakte, soort verwarming, soort verlichting, apparatuur die aanwezig is en die je gebruikt, hoeveel water je gebruikt.

 

Het is wel logisch dat er op een bepaald moment een verhoging aan zit te komen, de verhuurder wordt ook geconfronteerd met prijsverhoging van de genoemde lasten.

 

Is een prijsverhoging 100% reëel? Wederom ligt hem dat aan bovengenoemde punten, je hebt 9 jaar geen prijsverhoging gehad, als het mondeling is afgesproken, zou het wel eens zo kunnen zijn dan de verhuurder zijn prijsverhoging kan verdedigen en dat het reëel is, maar misschien ook niet.

 

Of het met terugwerkende kracht kan, daar zullen vast andere deskundigen zijn op dit forum die de vraag kunnen beantwoorden.

 

Heb je wel huurverhogingen gehad, de afgelopen 9 jaar?

 

Link naar reactie
  • 0

Dag RiVe,

Dank voor je reactie !

 

Ja ik heb wel de jaarlijkse huursverhogingen gehad en ook altijd netjes op tijd betaald.

 

Of het monderling overeengekomen getal al dan niet juist is: er is een soort van gewoonterecht ontstaan..

 

Een verhoging vind ik niet irreëel, maar 100% er boven op èn die verhoging over 2016 willen gebruiken lijkt me niet getuigen van correct handelen.

 

Link naar reactie
  • 0

De huurverhogingen die "vergeten" zijn door te voeren mogen wel met terugwerkende kracht doorgevoerd worden tot 5 jaar terug. Ik neem aan dat dat voor servicekosten ook wel zal gelden.

 

Alleen... er is niets over servicekosten vastgelegd. De vraag is dus waar verhuurder zijn servicekosten en de verhoging daarvan op baseert. Met de huurverhoging is dat geregeld in het contract en kon de huurder ervan uitgaan dat die verhoging er aan zat te komen (ondanks dat ie vergeten was). In dit geval was er dus niets vastgelegd over verhoging van servicekosten. Ik neem dan aan dat dat ook in goed overleg gebeurd had moeten worden. (Ik heb echter geen juridische achtergrond)

Link naar reactie
  • 0

Betaalde je 100 euro huur of was dat de maandelijkse bijdrage voor GWE?

 

Wie eist bewijst. Jij kan ook voorrekenen waarom die 100 euro aanvankelijk billijk was en waarom dus alleen een verhoging met de jaarlijke index redelijk is. Aanbieden om iets meer te betalen. En in afwachting van een accoord even niks meer betalen. Wordt de verhuurder ineens degene die iets moet doen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste TH20,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Kun je misschien wat meer achtergrondinformatie delen?

 

Bijvoorbeeld: ga je verlengen of heb je de huur juist opgezegd? Of hoe zit je precies met opzeg- en huurtermijnen?

 

Wat wordt aan kosten gespecificeerd door verhuurder? Is er zoiets als een rekening en verdeelsleutel?

 

Is een van beide componenten wezenlijk veranderd in de afgelopen twee jaar of ben jij of iemand anders structureel meer gaan verbruiken?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    6 leden, 326 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.