• 0

Eigen bedrijf i.c.m. fulltime baan

Hallo,

 

Wat zijn de financiele gevolgen als mijn een (internet) bedrijf op zijn naam neemt?

Hij zit al in een hoge belastingschaal en hij heeft een full time baan.

Het urencriterium is volgens mij 23 uur per week. Daar zou hij aan kunnen voldoen in de avonduren en de weekends. Kan dit belasting technisch? Of gaat dit veel extra geld kosten in de vorm van belasting of zo?

Ik hoop dat iemand informatie voor mij heeft.

 

Patty :)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem aan dat je het over een eenmanszaak hebt?

 

Het geld dat hij verdient komt gewoon bovenop zijn andere inkomen in BOX 1. Het urencriterium is voor de starterskorting en ondernemerskorting. Je kunt hierover veel vinden op belastingdienst.nl.

 

Bij een eigen onderneming moet je natuurlijk wel kijken naar Omzetbelasting e.d., maar dat staat los van zijn huidige inkomsten.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Hallo PHPerik,

 

Hartelijk bedankt voor je antwoord.

Het gaat inderdaad om een eenmanszaak.

Dus als ik het goed begrijp, wordt er aan het eind van het jaar gekeken of er winst of verlies is gemaakt. Dat wordt dat bij zijn huidige inkomsten opgeteld. Hier wordt dan belasting over betaald / ontvangen?

Het is een bestaand bedrijf dat hij op zijn naam zou nemen. Kan hij dan evengoed ook aanspraak maken op die starterskorting en ondernemerskorting als hij aan het urencriterium voldoet?

Maar het is dus niet zo dat de belasting zegt, dat hij theoretisch niet zo'n bedrijf kan voeren naast zijn full time baan?

We willen dit graag van te voren weten, voordat hij zich bij de KvK laat inschrijven.....

 

Patty

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het urencriterium is volgens mij 23 uur per week.

 

Even mieren*****, maar vooral bij de start van een onderneming zeer wezenlijk. Het is 1225 per jaar.....ook bij de start van een onderneming gedurende het jaar....!

Houdt hier rekening mee...

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Hallo Egbert,

 

Bedankt voor je "gemier". Dat betekend dus dat hij in ieder geval niet in aanmerking komt voor die korting dit jaar. Volgend jaar dan wel?

Waar moet hij verder nog rekening mee houden als hij dat bedrijf op zijn naam zou nemen? Zijn er nog zgn "valkuilen"?

 

Alvast bedankt.

 

Patty

Link naar reactie
  • 0

Patty,

 

Je man mag zonder meer een eenmanszaak runnen naast zijn full time baan (als het mag van zijn baas ?)

 

Hij kan aanspraak maken op de zelfstandigenaftrek zodra hij aan het urencriterium voldoet.

Hij kan aanspraak maken op de startersaftrek als:

- hij recht heeft op zelfstandigenaftrek

- in de afgelopen 5 jaar niet meer dan 2 keer zelfstandigenaftrek heeft toegepast

- in de afgelopen 5 jaar minimaal 1 jaar geen onderneming heeft gehad.

 

Valkuilen zijn er zeker nog, te meer omdat hij de onderneming overneemt van een ander. De belastingdienst zal willen weten hoe en tegen welke prijs de onderneming is overgedragen en willen vaststellen of er geen stille reserves zijn. Zij willen namelijk afrekenen met de ondernemer die zijn ondernemersactiviteiten staakt.

 

Laat je hierbij adviseren.

 

www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Besnte mensen,

 

Hoe zit het met een combinatie van VOF en fulltime baan ( en vriend)?

Het urencriterium van 23 uur per week is te voldoen mits hij in de avonduren en de weekends werkt. Mag dat? Kan dit belasting technisch? Of gaat dit meer en meer kosten (belasting etc.)?

 

alvast bedankt,

 

vriendelijke groeten,

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hij kan aanspraak maken op de zelfstandigenaftrek zodra hij aan het urencriterium voldoet.

Hij kan aanspraak maken op de startersaftrek als:

- hij recht heeft op zelfstandigenaftrek

- in de afgelopen 5 jaar niet meer dan 2 keer zelfstandigenaftrek heeft toegepast

- in de afgelopen 5 jaar minimaal 1 jaar geen onderneming heeft gehad.

 

In theorie klopt dit, uit eigen ervaring gaat dit soms anders. Toen ik startte als zelfstandige, had ik nog een full time baan. Per januari van het volgend jaar geen baan meer, maar volledig zelfstandig.

 

Hoewel ik in de tijd dat ik een baan had, ik ook onderbouwd voldoende uren besteedde aan mijn bedrijf, is dit niet geaccepteerd door de fiscus. :o Geen startersaftrek dus (ik weet even niet meer uit mijn hoofd of ik wel zelfstandigenaftrek mocht toepassen). Ik heb het er bij gelaten, ik pak de startersaftrek wel in jaar 2, 3 en 4 ipv 1, 2, 3. :P ;D

 

(Ik heb de belastingambtenaar nog aan de lijn gehad. Hij kon zich werkelijk niet voorstellen dat iemand naast een full time baan ook nog tijd had om 1225 uur te besteden aan een bedrijf. Tsja, dan houdt het op. Was overigens wel een aardige man.)

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Dat wordt dat bij zijn huidige inkomsten opgeteld. Hier wordt dan belasting over betaald / ontvangen?

 

Jawel.

 

Het is een bestaand bedrijf dat hij op zijn naam zou nemen. Kan hij dan evengoed ook aanspraak maken op die starterskorting en ondernemerskorting als hij aan het urencriterium voldoet?

 

 

Jawel. Mits aan de eisen voldoend, maar lees ook mijn vorige bericht...

 

Maar het is dus niet zo dat de belasting zegt, dat hij theoretisch niet zo'n bedrijf kan voeren naast zijn full time baan?

We willen dit graag van te voren weten, voordat hij zich bij de KvK laat inschrijven.....

 

 

Begrijp ik helemaal, misschien kan hij eerst bij de plaatselijke inspecteur vragen? En of die het achterste van de tong laat zien?

 

'De mens wikt, de belastingdienst beschikt' is hier het credo.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

...

Hoewel ik in de tijd dat ik een baan had, ik ook onderbouwd voldoende uren besteedde aan mijn bedrijf, is dit niet geaccepteerd door de fiscus. :o Geen startersaftrek dus (ik weet even niet meer uit mijn hoofd of ik wel zelfstandigenaftrek mocht toepassen). Ik heb het er bij gelaten, ik pak de startersaftrek wel in jaar 2, 3 en 4 ipv 1, 2, 3. :P ;D

...

In dat geval was het dus niet onderbouwd genoeg:)

Als het goed is kun je aan de hand van je urenverantwoording en de activiteiten die je hebt ondernomen in die uren redelijkerwijs aantonen dat je inderdaad die tijd aan je onderneming hebt gespendeerd.

 

Met de BD heb ik zelf geen ervaring, maar wel met het UWV - ook niet de makkelijkste. Daar vondt met het wel bijzonder dat iemand naast 40uur in loondienst nog ~30 uur bijbeunt, maar verder geen probleem. (Dat betekende dus max 30 uur per week doorwerken met 100% faillisementsuitkering (en als ik gewild had daarna nog WW), terwijl je normaal met 30uur werken 75% moet inleveren.)

White Bream voor elektronica ontwikkeling
Link naar reactie
  • 0

Voor een startende ondernemer is uitsluitend het urencriterium van belang. De verhouding inkomsten uit loondienst/eigen onderneming zijn (nog niet) van belang. Pas als de starterstatus voorbij is, gaat dit meespelen.

En ja de belastingdienst controleert regelmatig op het urencriterium. Er zijn al heel wat rechtzaken hierover gevoerd.

 

Het probleem is namelijk dat de ondernemer in alle gevallen het bewijs moet leveren dat hij in het kalenderjaar minimaal 1.225 aan zijn onderneming heeft besteed.

Soms is dat gemakkelijk, als bijna alle uren kunnen worden doorberekend of als de ui omet overduidelijk blijkt dat de uren gemaakt zijn. Maar daar zit vaak bij starters het probleem. Advies: noteer duidelijk wanneer je wat gedaan hebt en hoeveel tijd daaraan is besteed. Je kan dit b.v. in je agenda bijhouden, want een agenda behoorttot de administratie en moet je toch bewaren.

Vergeet ook de uren die je aan je administratie e.d. besteed niet, het loopt aardig op.

 

Er zijn in de praktijk twee tijdsrippen waarop de belastingdienst controleert. Aan de hand van de aangifte inkomstenbelasting en tijdens een boekenonderzoek en / of het startersbezoek.

Zeker bij ondernemers die naast de ondenerming een fulltime / parttime baan hebben zal kritisch worden gekeken.

Het blijft namelijk met een fulltime baan (gemiddeld 36 uur per week) ook nog eens voldoende uren voor je bedrijf te maken, rekening houdende met overurne t.b.v. de werkgever, ziekte (ook geen t.b.v de onderneming!), vakantie etc.

Bij een parttime loondienst ligt het uiteraard wat gemakkelijker, omdat je dan gewoon meer uren aan je bedrijf kan besteden.

 

Maar als je de uren kan bewijzen, zal de belastingdienst de ondernemersfaciliteiten moeten toestaan.

 

Fred Londema

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.