• 0

Optimaal DGA salaris en dividend

Ik zit met mijn DGA salaris te kijken naar de mogelijkheden. Is het altijd optimaal om er met je salaris voor te zorgen dat je volledige aftrekposten in de 52% vallen?

Met andere woorden, stel ik zou 2000 euro aftrekposten hebben(Hypotheekrente - forfait + AOV + pensioen - leaseauto) is mijn optimale salaris dan altijd 70507?

 

Of kun is het verstandig een lager salaris uit te keren en dan je aftrekposten (deels) over de 40,85% schaal te laten gaan en vervolgens dividend uit te keren? Bijvoorbeeld 60507 salaris en 10.000 dividend.

Dit ervan uitgaande dat de kosten voor de BV gelijk blijven.

 

Of zit ik er er met bovenstaande compleet naast?

 

Als vervolgvraag: stel je BV heeft niet voldoende inkomsten om je de 70507 te kunnen uitbetalen is het dan nog steeds slim om zo dicht mogelijk tegen de 70507 uit te betalen of is dan een andere constructie slimmer?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Scherpe opmerking inderdaad!

 

Dus om in de toekomst eventueel te kunnen genieten van andere voordelen (zoals een 16%) is het het overwegen waard om totaal geen verhoging door te voeren maar juist dividend uit te gaan keren.

 

Dat is niet gezegd want het tarief in box 2 gaat straks omhoog naar 28.5%. Wat ik wil zeggen is dat je voorzichtig moet zijn en adhv rutte III de cijfers voor de komende drie jaar naast elkaar moet zetten en dan - rekening houdend met verlagen loon is geen optie - moet bezien wat gunstig uitpakt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Voorlopig is VBP nog (minimaal) 20%

Oja, komt door te gretige verandering van de rekenreeks. Met 20% kom ik op het voordeel van €85 (zonder kortingen). Overigens aan de werkgever kant (BV) hebben we niet alleen te maken met het dividend schrapen maar we rekenen hier ook met een netto loonuitkering van de BV exclusief de loonheffing maar buiten een percentage voor werkgeverslasten naar het bruto loon met nogal wat keuze variabelen zoals pensioen en bijtelling bijvoorbeeld.

 

@dirkmuis : Een accountant, zoals je voorstelde te raadplegen, heeft hopelijk het juiste arsenaal aan rekentools en munitie van variabelen, om je duidelijkheid en meer zekerheid te verschaffen. Graag zie ik dat je de resultaten van dat bezoek in algemene zin hier nog wilt publiceren. Bij voorbaad dank.

 

Link naar reactie
  • 0

@dirkmuis : Een accountant, zoals je voorstelde te raadplegen, heeft hopelijk het juiste arsenaal aan rekentools en munitie van variabelen, om je duidelijkheid en meer zekerheid te verschaffen. Graag zie ik dat je de resultaten van dat bezoek in algemene zin hier nog wilt publiceren. Bij voorbaad dank.

 

Zal ik doen. Eerst eens kijken wanneer hij tijd heeft en waar zijn arsenaal mij brengt :)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.