• 0

Btw België

Ik heb veel informatie over btw België opgezocht, maar kom er niet helemaal uit.

 

Wanneerik een btw nummer voor België wil aanvragen, ben ik dan verplicht eerst een ondernemingsnummer aan te vragen?

Ook wanneer ik kies voor rbi?

 

Moet een btw nummer (ook bij rbi) altijd via een ondernemingsloket aangevraagd, of kan ik dit ook rechtstreeks ergens doen?

 

De informatie die ik online kan vinden spreekt elkaar nog weleens tegen, dus vandaar mijn vraag hier.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen hiermee.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Wanneerik een btw nummer voor België wil aanvragen, ben ik dan verplicht eerst een ondernemingsnummer aan te vragen? Ook wanneer ik kies voor rbi?
Voor een Rechtstreekse BTW-identificatie (RBI) mag u juist geen Belgisch ondernemersnummer hebben en geen enkele vaste inrichting in België hebben.

 

zie: 1. Het begrip vaste inrichting.

 

zie verder: Circulaire nr. 4 (E.T.103.925) dd. 04.03.2003 - Artikel 4. Toestand van de in een andere Lidstaat gevestigde belastingplichtige die in België voor BTW-doeleinden geïdentificeerd is zonder aansprakelijke vertegenwoordiger hier te lande (rechtstreekse BTW-identificatie).

 

4.1. Identificatieprocedure inzake BTW

 

192. Teneinde een BTW-identificatienummer te verkrijgen dient de in een andere Lidstaat gevestigde belastingplichtige bij het CKBB een aangifte van aanvang van werkzaamheid in, zoals voorgeschreven door artikel 53, 1 e lid, 1°, van het BTW-Wetboek. Deze aangifte wordt opgesteld op een formulier dat beschikbaar is bij genoemd kantoor (formulier 604A).

 

193. De aangifte van aanvang van werkzaamheid vermeldt onder meer het taalregime (Nederlands, Frans of Duits) dat door de in een andere Lidstaat gevestigde belastingplichtige wordt gekozen voor zijn betrekkingen met de administratie. Geen enkele andere taal dan het Nederlands, Frans of Duits wordt aanvaard.

 

194. De aangifte van aanvang van werkzaamheid moet worden vergezeld van :

 

een attest van hoedanigheid van belastingplichtige afgeleverd door de bevoegde overheid van de Lidstaat waarin de belastingplichtige is gevestigd;

een afschrift van de inschrijving in het handelsregister in de Lidstaat waarin de belastingplichtige is gevestigd;

een afschrift van de oprichtingsakte, indien de belastingplichtige een rechtspersoon is;

een afschrift van de bestelbons of contracten waaruit de uitoefening van een toekomstige economische activiteit in België blijkt;

de aanduiding van het adres waar de boeken en stukken zullen worden voorgelegd.

 

195. Indien een fiscaal raadgever werd aangeduid (zie nr. 205), vermeldt de aangifte van aanvang van werkzaamheid bovendien de gegevens van deze lasthebber, of is ze vergezeld van de volmacht die deze lasthebber aanduidt, indien deze laatste over de mogelijkheid beschikt alle of een deel van de documenten die bij de administratie moeten worden ingediend te ondertekenen (periodieke aangiften, enz.).

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Beste Jean,

 

Sorry dat ik je lastig val, maar ik las in een antwoord dat je gaf, dat jullie een Belgisch BTW nummer hebben aangevraagd en aangifte BTW doen via een tussenpersoon.

 

Hoe gemakkelijk/moeilijk was dit? Moesten jullie bv een Belgische firma opstarten?

 

Met vriendelijke groeten,

 

Peter Broekman

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter,

 

Het lijkt mij handiger je vragen in één vraag te behandelen en niet per lidstaat een Topic aan te maken.

Ook voor België zou ik eerst de door Amazon aangeboden dienstverlening en informatie eens doorlezen.

Misschien toch eenvoudiger om alle BTW zaken bij één aanbieder onder te brengen.

 

Vriendelijke groet,

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.