Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
mark_a
mark_a
Goedenavond,
Ik ben voor 2017 voor het eerst mijn aangifte aan het doen en kom er niet helemaal uit. Ik ben controller, dus je zou zeggen dat het moet lukken.
Ik heb netjes een balans opgesteld met debet:
- Bank per 31-12-2017
- Vaste activa (aangekocht begin van het jaar dus aanschafwaarde - 1/5 aanschafwaarde)
- Debiteuren (incl BTW)
- Nog te facturen omzet (omzet van laatste paar dagen 2017, zonder BTW)
- nog te ontvangen BTW (Nog te ontvangen BTW over facturen Q4)
Credit:
- Crediteuren (een factuur die over december en januari is)
- Nog af te dragen BTW (BTW over facturen Q4 + BTW over privé gebruik))
- Verschil tussen debet en credit als eigen vermogen onderneming (ondernemingsvermogen)
1. Ik heb een winst uit onderneming berekend. Ik weet zeker dat ik dit juist heb gedaan.
2. Voor de belastingdienst is winst uit onderneming ook: ondernemingsvermogen + privé onttrekkingen (opgenomen geld + privé ontrekking auto) - privé stortingen.
Punt 1 en 2 komen nu niet overeen.
- Ik heb bepaalde kosten die ik van mijn privé rekening betaal opgenomen in mijn P&L. Moet ik hier nog iets speciaals mee doen.
- Ik heb etenskosten voor 80% meegenomen in mijn P&L, maar wel voor 100% betaald via mijn zakelijke pas.
Wat zie ik over het hoofd?
[Mod edit: onvolledige titel aangevuld en verduidelijkt]
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/57992-aangifte-ib-2017-verschil-tussen-eigen-en-fiscale-winstberekening/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
21 antwoorden op deze vraag