Jump to content
jvandam

Btw over aanbetaling bedrijfsovername?

Recommended Posts

Ik ga een eenmanszaak overnemen. Het idee is om de betaling in twee delen doen: 50% aanbetaling verdeeld over enkele maanden en 50% op datum van overname.

De verkoper mag voorzover ik weet geen BTW rekenen over de overname som.

Moet hij in dit geval wel BTW rekenen over de aanbetalingen, of vallen die binnen het totale overname bedrag en zijn dus BTW vrij?

Groet

Jan

Welkom op ondernemersforum Higherlevel!

Nee, maar ken je je juridische en fiscale positie (risico's?) bij deze handelswijze? Is er enig document of contract?

Groet,

Highio

HelikopterLandingsplaats...

Welkom op HL

De verkoper mag voorzover ik weet geen BTW rekenen over de overname som.

Klopt, mits de overname als één geheel geschiedt

Moet hij in dit geval wel BTW rekenen over de aanbetalingen

Neen

of vallen die binnen het totale overname bedrag en zijn dus BTW vrij?

Ja

Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Welkom op ondernemersforum Higherlevel!

Nee, maar ken je je juridische en fiscale positie (risico's?) bij deze handelswijze? Is er enig document of contract?

Groet,

Highio

Hoi Highio,

Dank!

Ik ken mijn juridische en fiscale positie (nog) niet. We doen het rustig aan, documenten / contract zijn we aan het samenstellen. Vandaar mijn vraag :) Ik wil proberen alles zo compleet en onderbouwd mogelijk in het contract te zetten...

Voor nu zijn we in gesprek, wensen en verwachtingen van beide kanten in kaart brengen, planning maken, inventaris maken enzovoort. Als beide partijen tevreden zijn zal het contract worden nagekeken door een expert.

Groet

Jan

Ik ga een eenmanszaak overnemen.

Hier zal wel sprake van een "overgang van een algemeenheid van goederen" zijn, neem ik aan.

Waarbij dus de onderneming overgaat (voor de omzetbelasting) van de 'overdrager' naar de 'overnemer'.

Dan vindt er voor de omzetbelasting geen levering (of dienst) plaats, dus is omzetbelasting (BTW) niet van toepassing.

(Voorwaarde is o.a. wel dat de overnemer als ondernemer 'doorgaat' en dat het dus ook de hele onderneming betreft en niet bijvoorbeeld om de alleen voorraad, klanten, apparatuur of zoiets gaat!)

Het maakt natuurlijk dan ook niet uit of de overnamesom in een keer, of in termijnen, betaald wordt in deze.

"What, me worry?"

Het enige punt dat ik wil aanbrengen is dat een uitgestelde betaling van de koopsom kwalificeert als een lening (althans zo zou het moeten worden opgenomen in de koopovereenkomst, het resterende deel van de koopsom zal worden omgezet in een lening welke uiterlijk dient te worden voldaan etc en waarover een rente zal zijn verschuldigd etc). Indien je geen lening afspreekt wat geldt er dan met betrekking tot het eigendom? Ik zeg goed opschrijven dat eigendom overgaat en resterende koopsom lening is.

Een lening dient tegen zakelijke voorwaarden overeen te worden gekomen ivm fiscaliteit. Rente etc.

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.