Ga naar inhoud

anononiemPH

Super Senior
  • Aantal berichten

    221
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Karma

3

Over anononiemPH

Persoonlijke info

  • Land
    Nederland

Registratie

  • Hoe heb je ons gevonden:
    zoekmachine
  • Jij bent:
    student
  • Tot welke leeftijdsgroep behoor je?
    25-30
  • Je bent voornamelijk geïnteresseerd in:
    ondernemen algemeen
  • Welke andere websitesover ondernemerschap en/of innovatie bezoek je regelmatig?
    geen

Recente bezoekers van dit profiel

Het recente bezoekers blok is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. anononiemPH

    DHL Parcel onbetrouwbaar?

    Kijk eens op de website van deze vervoerder. Wordt door advocatenkantoren veel gebruikt. Ze kennen alle regels voor correcte bezorging (zelfs de juiste balie binnen organisaties weten ze te vinden). Is een hele betrouwbare naar mijn ervaring. Werken ook internationaal en hebben gespecialiseerde kennis. http://www.bonnesbestelservice.nl/
  2. Bonnen van een kassa zijn binnen een jaar verbleekt is mijn ervaring. Ik scan dus alles maar...zal vast niet genoeg zijn voor de Belastingdienst?
  3. Praktisch zal een eigen opslag moeilijker te beveiligen zijn dan dropbox. Daarnaast kan ook gekozen worden voor de opslag via een account van de klant. Als de klant een hoge mate van beveiliging wenst zal hij er voor moeten betalen. Dropbox is best veilig maar in de VS gevestigd, dan exporteer je persoonsgegevens onder de nieuwe data en privacy richtlijn. Ik weet nu niet wat de consequentie daarvan is, maar die zijn er wel. Wat wordt het toch complex allemaal. Je kan thuis een NAS gebruiken, tsja brand dan ben je de sigaar, tenzij je een netwerk van NAS aanlegt. Als dataverwerker ben je verplicht om minimale/redelijke veiligheidsmaatregelen te treffen. Zou voor HI hier een goed topic zijn wat we straks allemaal wel niet moeten doen als de privacy verordening in werking treedt. Moet je ook je email encrypten straks? Hoe doe je dat? Opslag via de klant zelf is een goede tip!
  4. Voorbeeldovereenkomsten zijn inderdaad niet altijd een beste oplossing want je moet goed kijken naar jouw omstandigheden. Echter worden er in de markt veel standaardcontracten gebruikt en veel advocatenkantoren zetten ze gratis op de website. Ik raad het niet zozeer af. Je kan niet overal misschien een jurist voor inschakelen. Kijk naar je risico en belangen en of het het waard is om extra advies in te gaan winnen. Ik ben wel voorstander van modellen online zetten. Veel ondernemers kunnen daar inieder geval wel iets mee en is beter dan niets. Wellicht is het een idee voor Higherlevel om standaardmodellen aan te bieden. KvK doet het ook en vele andere professionele adviseurs. Het voordeel van dit forum is dat je advies kan inwinnen van vele professionals hier. Je koopt dus electronica uit een land buiten de EU? Wat voor electronica? Ik dat een koopovereenkomst als zakelijke partij? Is het voor jezelf? Er is hier meer om rekening mee te houden dan het contract met verkoper alleen. Je aansprakelijkheid voor producten die je gaat doorverkopen (zeker aan consumenten) is zeker wel een grote issue. Weet wel dat indien je producten koopt die niet goed zijn het toch een lastige zaak is om je te verhalen op bijvoorbeeld een Amerikaanse verkoper. Kost je veel tijd en geld. Naast een standaard contract moet je goed onderzoek doen naar de regels hier indien je product gaat wederverkopen. Je kan een hoop ellende op je hals halen indien je doorverkoopt aan consumenten. Productaansprakelijkheid en alle gevolgen van dien. Is er een branchevereniging hier voor jouw zaken? Wat ga je met de electronica doen? Voor jezelf of voor verkoop aan anderen?
  5. Het modelcontract van een Amerikaanse partij kan nog wel eens een boekwerk zijn (ik zou zeker met eigen contracten werken indien dat lukt). Gaat de Amerikaanse partij akkoord met Nederlands recht? Ik heb er geen probleem mee om een modelcontract/link te plaatsen (Engels) Een en ander op eigen risico, want ik ken de volledige kwestie niet. Grote vraag, wat voor overeenkomst is het? Koopovereenkomst, distributie, services etc?
  6. Ja interessant punt, ik heb zelfde ervaring. Ik denk dat de boekhouder het lastig vindt digitaal. Datalekken en beveiliging van ICT leggen een verantwoording bij de dataverwerker (de boekhouder). Komt er wellicht nog veel meer op het bord van de boekhouder. Cloud opslag is een risico (dropbox, icloud en is ook nog eens allemaal Amerikaans) dus ze zullen dan met eigen opslag moeten gaan werken. Zou dit het niet zijn?
  7. anononiemPH

    Huidige stand van zaken inzake freelancers inhuren

    De handhaving van de wet DBA is opgeschort tot 1 januari 2020 (voorheen was de wet al opgeschort tot 1 juli 2018). Tot dat moment zal de Belastingdienst geen naheffingen en boetes uitdelen aan opdrachtgevers en opdrachtnemers (behalve de overduidelijke kwaadwillenden inderdaad). Mogelijk wordt de wet DBA eerder vervangen door de nieuwe wet. Er komt inderdaad wellicht een minimaal uurtarief welke volgens mij vergelijkbaar is met een minimumloon (hoop wel iets hoger...je moet als ZZP zelf veel kosten betalen). De nieuwe wet zal het denk ik niet zozeer minder streng zijn, hoop alleen een stuk duidelijker! Je kan bij de Kvk en de belastingdienst modelovereenkomsten downloaden waarbij je er vanuit mag gaan dat die afdoende moeten zijn voorzover het gaat om het schriftelijke deel (en voor nu). De uitvoering ervan moet natuurlijk wel in lijn zijn met de zelfstandigheid van een opdrachtnemer (lees de ZZP regels). Check deze link: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/zzp/wet-dba-en-modelovereenkomsten/ Waarom een holding en een BV indien je nog geen winst maakt? Welke risico's zijn voor jullie van dergelijke grote omvang dat je een BV constructie ambieert, fiscaal lijkt me dat je nu duurder uit bent. Zeker gezien je ook geen personeel in dienst gaat nemen. De huurovereenkomst kan je afspraken over maken (indeplaatsstelling). Wat betreft de Belastingdienst en de Wet DBA, hier een factsheet van de site van de Belastingdienst: https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/hoe_werkt_wet_dba_dv10821z2fd.pdf Sluit altijd een modelovereenkomst overigens ookal zegt de Belastingdienst dat het niet nodig is (voor je het weet staan ze wel voor de deur en dan heb je tenminste een schriftelijke onderbouwing!)
  8. anononiemPH

    DHL Parcel onbetrouwbaar?

    Kan je niet een NL partij inschakelen, die via anderen verzendt? Dan heb je tenminste een aanspreekpunt in NL naar Nl Recht?
  9. Nou zo heet wordt de soep niet gegeten. Ze claimen meestal wel alle eigendomsrechten op gebied van intellectuele eigendom over de creaties cq scheppingen student in kader van de opleiding. Echter aan het eind van je studie mag je die vaak voor leuke prijs kopen en kijken ze niet naar de mogelijke marktwaarde. Het gebruiken van werken welke beschermd zijn heeft een opleidingsinstituut volgens mij ruimere rechten. Dit is weer iets heel anders. In kader van scholing mag je makkerlijker kopieren geloof ik, weet ff niet uit mn hoofd.
  10. Toch best een saillant zijspoortje... Alles wat een student doet tijdens zijn studie zou buitensporig zijn, wat als iemand thuis op eigen initiatief stukken schrijft of een vinding doet? Zoals hiervoor opgenomen zou ik als ik de universiteit was opnemen dat de student rechten welke ontstaan, welke bedoeld zijn om aan de universiteit toe te komen , t.z.t zal overdragen in een nader op te stellen overeenkomst. Als het goed is zou dat obv artikel 6 Auteurswet niet nodig hoeven zijn. Grappig detail is wel indien je plagiaat pleegt de universiteit zn handen er snel aftrekt. Blijft een open eind hoor want wat indien je echt iets groots schept/creëert, is het maar de vraag of dat onder iemands toezicht of leiding was (is niet echt heel erg objectief bepaalbaar begrip). Dan ga je dat toch zeker niet aan de universiteit zomaar overdragen (of je nou een "vergoeding" krijgt of niet). Indien het echter om octrooien etc gaat ligt dit trouwens weer anders. Auteursrecht staat niet geregistreerd op naam, andere rechten wel. Octrooien zijn off topic.
  11. Beste Branco, dank voor je bijdrage, goede discussie. In de wet kan ik niet vinden wat de exacte betekenis van een akte is (zoals in artikel 2 van de auteurswet opgenomen voor een overdracht), maar een overeenkomst door beide partijen getekend is dat sowieso. Een eenzijdige verklaring is wel een "meer grijze zone". Een (onderhandse) akte) is min of meer hetzelfde als een overeenkomst, dus twee stukken heb je niet nodig (een akte en een overeenkomst gelukkig maar...). Jij bedoelt wellicht een notariële akte, dat is wel iets anders, maar dat is zeker niet verplicht. Ik ben het met je eens dat overdracht inderdaad een bepaald gewicht heeft en zeker een nadere omschrijving behoeft! Een catch all is inderdaad niet wenselijk en vaak onredelijk bezwarend. Voor een student die een vinding doet cq een werk creëert lijkt de auteurswet te bepalen dat de maker de Universiteit/school is (zie de bepaling auteurswet hieronder). Er hoeft door de student dan niets overgedragen te worden eigenlijk. De student hoeft (niets moet, zie hierna) eigenlijk alleen een verklaring te tekenen (of een bepaling van deze strekking in een overeenkomst) dat hij in ieder geval afstand doet voorzover hij wel rechten mocht hebben of mochten ontstaan en tzt aan overdracht zal meewerken (dus ook een specifieke omschrijving tzt zal worden gemaakt). Dit lijkt mij de beste oplossing, een verplichting in de toekomst opnemen en niet bepalen dat alles sowieso overgedragen is per datum van ondertekening van enige opdracht/studieovereenkomst. Overigens of een student het intellectuele eigendom zou moeten toekomen of niet is andere discussie waar ik geen mening over heb/geef. Artikel 6 Auteurswet Indien een werk is tot stand gebracht naar het ontwerp van een ander en onder diens leiding en toezicht, wordt deze als de maker van dat werk aangemerkt.
  12. Eens. Reactie heb ik even verwijderd. Mijn aanname bleek niet te kloppen. Dank voor je bijdrage.
  13. ###reactie verwijderd### excuus!
  14. Ik probeer je vraag te begrijpen. Een merk registreren is nimmer verplicht, de vraag is of je het niet zou moeten willen want zonder een merkregistratie kan je nadeel lijden. Ik denk dat jij een andere invalshoek hebt dan de mijne. Een merk bouwen is een investering die je wilt beschermen toch?
  15. De ondernemers van Higherlevel hebben alle databankrechten (intellectuele eigendomsrechten) op de verzameling van posts op dit forum helaas, kopiëren mag zeker niet zonder hun toestemming...ookal hebben ze posts niet zelf geschreven. Ik moet ze nageven dat ze een sterk recht hebben en wellicht een onderneming hebben gecreëerd van grote waarde. Er ontstaat door het mixen van deze reacties geen nieuw werk, want het is afgeleid....;-) Tsja leiding en toezicht weet ik niet vanuit onderwijsinstellingen, maar een simpele afspraak volstaat al. Auteursrecht is ondanks algemeenheden al snel van toepassing. Het is wat mij betreft wel helder, dus twijfel niet om verder te vragen! Higherlevel is graag van dienst denk ik. Dank!

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké