Jump to content
ezw

Zakelijk relatiebeding ontbinden

Recommended Posts

Wij hebben en contact met een opdrachtgever waarin een relatie beding in staat, hierin staat als volgd beschreven:

( op straffe van een direct opeisbare boete van 50% van de aanneemsom met een minimum van 25000,- euro zal de opdrachtnemer, noch aan opdrachtnemer gelieerde partijen in de breedste zin van het woord, op geen enkele wijze contact zoeken en/of offertes uitbrengen naar dan wel opdrachten accepteren van opdrachtgever van OG. Dit relatiebeding eindigt 5 kalenderjaren na oplevering van het werk door OG aan haar opdrachtgever. )

Nu heeft deze opdrachtgever een drie tal openstandefacturen waarbij elke week weer een factuur bij komt daarnaast heeft de opdrachtgever de werk stil gelegd waardoor wij geen werk meer kunnen uitvoeren. De reden dat hij zijn werk heeft stil gelegd is dat hij niet betaald wordt door zijn opdrachtgever.

[Titel aangepast]

Welkom op HL!

En wat is nu precies je vraag? Wil je doorwerken zonder dat je betaald krijgt?

Wat staat in de overeenkomst over het ontbinden van dit relatiebeding?

Wat staat in de overeenkomst over het uitblijven van betalingen?

Vraag 1 - ik wil de opdracht direct aannemen van de hoofdopdrachtgever, hoe doe ik dat met een relatiebeding.

vraag 2 - in de contract staat niks om de relatiebeding te ontbinden ( heb wel contact gehad maar opdrachtgever vraagt volledige kwijtschelding voor het ontbinding)

vraag 3- in de contract staat als volgd ( betaling zal, indien niet anders is overeengekomen, naar rato uitvoering werkzaamheden, plaatsvinden. E.e.a volgens het door ON nog ter goedkeuring in te dienen termijnschema;)

Nu heeft deze opdrachtgever een drie tal openstandefacturen waarbij elke week weer een factuur bij komt daarnaast heeft de opdrachtgever de werk stil gelegd waardoor wij geen werk meer kunnen uitvoeren. De reden dat hij zijn werk heeft stil gelegd is dat hij niet betaald wordt door zijn opdrachtgever.

Kun je niet beter werk maken van de incasso in plaats van risico lopen op het verbeuren van contractuele boetes? Het eerste dat er straks gebeurt, is dat jouw wederpartij zich op opschorting en verrekening gaat beroepen vanwege de boetes.

Nog een tip: als het om zo veel geld gaat, win dan advies in en probeer dit niet gratis te regelen op een forum op basis van onvolledige informatie. Het volledige contract is uiteraard noodzakelijk, net als alle relevante overige informatie ten aanzien van de afspraken, uitvoering, etc.

ik heb ook een advocaat in geschakeld, maar ik kan niet met mijn hand op me buik staan wachten. mijn opdrachtgever heeft een advocaat die 24 uur bij hem staan en dat heb ik niet, ik kan geen besluit nemen zonder dat te overleggen met mijn advocaat wat soms 48 uur duurt dat ik hem weer spreek. daarvoor richt ik mij hier op de forum.

Als je niet bij voorbaat afgesproken hebt dat wanprestatie (niet tijdig betalen) een reden is om het beding te ontbinden, zul je er rekening mee moeten houden dat ontbinden betekent afkopen.

De vraag is natuurlijk wel of dat verstandig is, omdat de opdrachtgever van jouw opdrachtgever kennelijk ook niet betaalt?

Partner bij Storm van 's Gravesande Advocaten te Ede: www.advocaatstorm.nl

Focus op ondernemers- en insolventierecht

Mijn bijdrage aan de maatschappij lever ik in het (jeugd)strafrecht

Zoek een goede jurist die wél snel reageert. Die kan op basis van de overeenkomst aangeven wat wijsheid is. En zoals hierboven al aangegeven is, kan dat nogal variëren, afhankelijk van de omstandigheden.

Aangeven wat wijsheid is, had uw advocaat overigens al lang moeten en kunnen doen. U hebt daar immers al langer contact mee (gezien uw opmerkingen dat reacties soms 48 uur duren).

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Het ontbinden van een overeenkomst vanwege wanprestatie is mogelijk, maar er zitten allerlei haken en ogen aan.

Je zult toch echt met een advocaat moeten gaan praten.

Om wat voor bedragen gaat het ongeveer? Loop je honderden euro's mis of honderdduizenden?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.