• 0

verkoop bedrijfspand in "En viager" -constructie

Goedemorgen allen,

Ik heb een woon/winkelpand, inmiddels hypotheek vrij.

Gezien mijn leeftijd ben ik nog niet klaar voor de geraniums, maar kan wel wat extra geld gebruiken. Pand staat op de balans, dus bij verkoop moet ik aftikken bij de fiscus.

Wat gebeurd er fiscaal als ik een viager constructie aan ga. Op die manier kan ik doorgaan met werken en toch in het pand blijven. Wordt de maandelijkse uitbetaling mogelijkerwijs gezien als pensioen, zoals bij koop van een lijfrente?

De viager constructie is in Nederland nog al nieuw dus er is verder niets over te vinden.

Alvast bedankt voor de moeite.

Titel verduidelijkt

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Doris

Ik vrees dat je ook dan meteen moet aftekenen. De eigendom gaat al over op de koper bij de aanbetaling. Hoe jij de rest vd koopsom ontvangt is volgens de fiscus en civiele zaak tussen jou en koper.

Je zou het evenwel voor kunnen leggen aan de fiscus.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Beste Doris

Ik vrees dat je ook dan meteen moet aftekenen. De eigendom gaat al over op de koper bij de aanbetaling. Hoe jij de rest vd koopsom ontvangt is volgens de fiscus en civiele zaak tussen jou en koper.

Je zou het evenwel voor kunnen leggen aan de fiscus.

Groet

Joost

Hallo Joost, dank voor het antwoord. De koper wordt pas eigenaar van het pand op het moment van mijn vertrek/overlijden/bij het bereiken van de 100 jarige leeftijd. Tot die tijd ben ik de eigenaar en verantwoordelijk voor het onderhoud, onroerend goed belasting etc. Zie http://www.mijnbehoudenhuis.nl.

Voorleggen aan de fiscus is natuurlijk wel altijd een goed idee (en nu maar hopen dat je iemand te spreken krijgt die ook daadwerkelijk verstand van zaken heeft..)

Fijne dag

Renee

• 0

De koper wordt pas eigenaar van het pand op het moment van mijn vertrek/overlijden/bij het bereiken van de 100 jarige leeftijd.

Maar dan blijft het toch gewoon zakelijk vermogen (en staat het dus ook nog steeds op de balans)?

En als je er aan verdient, dan heb je winst gemaakt. Dus moet je daar belasting over betalen.

Of je moet een of andere reden bedenken waarom dit geen winst is...

'Oppotten' naar de toekomst of zoiets, omdat je straks een enorm verlies maakt (je raakt dan je pand kwijt en je krijgt er op dat moment niets voor - dan maak je een verlies waar je niets mee kan, althans dat neem ik aan...).

Maar dat is dan zo specifiek dat ik hier zeker met de BD om tafel zou gaan zitten.

Of je haalt het naar privé. En dan moet je dus "aftikken" zoals jij dat noemt.

"What, me worry?"

• 0

Voorleggen aan de fiscus is natuurlijk wel altijd een goed idee (en nu maar hopen dat je iemand te spreken krijgt die ook daadwerkelijk verstand van zaken heeft..)

Dit soort vragen moet je ook niet voorleggen aan de Belastingtelefoon, die kunnen doorgaans alleen antwoord geven op standaardvragen en die antwoorden zijn ook niet bindend. Dit soort vraagstukken kun je beter schriftelijk voorleggen; de inspecteur is niet tot antwoorden verplicht, maar gegeven antwoorden zijn in principe als bindend te beschouwen (tenzij later blijkt dat je de situatie onjuist of onvolledig hebt geschetst).

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar