Vandaag wijst Facebook zijn Nederlandse gebruikers op het lijstje Apps en Websites dat toegang heeft tot je profiel, je contacten en je activiteiten.
In mijn overzicht zie ik usuals suspects zoals Hema en Airbnb die ik blijkbaar impliciet toestemming heb verschaft om in mijn data te neuzen, maar ook drie social media measurement services waarvan ik er twee niet herken: Simply Measured, Socialbakers en Brandwatch. Die zijn blijkbaar meegelift met een andere permission based service.
Met Brandwatch heb ik samengewerkt, en daar waren ze heel trots dat ze ALLES van Facebook in hun eigen datawarehouse hadden. Ik vond het praktische nut van hun social media monitoring tools echter beperkt. Dus dan wordt A meer genoemd dan B, so what? Ook van het politiek gebruik van deze data ben ik niet onder de indruk. Targetten op mensen die mopperthema's en vreemdelingenhaat liken, veel succes.
Maar hoe komen deze parasieten in mijn preferences terecht? Sluipen die bij iedereen binnen?
En doen ze weleens iets interessants met al die data? Voorbeelden die relevant zijn voor ondernemers?
Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
TwaBla
TwaBla
Vandaag wijst Facebook zijn Nederlandse gebruikers op het lijstje Apps en Websites dat toegang heeft tot je profiel, je contacten en je activiteiten.
In mijn overzicht zie ik usuals suspects zoals Hema en Airbnb die ik blijkbaar impliciet toestemming heb verschaft om in mijn data te neuzen, maar ook drie social media measurement services waarvan ik er twee niet herken: Simply Measured, Socialbakers en Brandwatch. Die zijn blijkbaar meegelift met een andere permission based service.
Met Brandwatch heb ik samengewerkt, en daar waren ze heel trots dat ze ALLES van Facebook in hun eigen datawarehouse hadden. Ik vond het praktische nut van hun social media monitoring tools echter beperkt. Dus dan wordt A meer genoemd dan B, so what? Ook van het politiek gebruik van deze data ben ik niet onder de indruk. Targetten op mensen die mopperthema's en vreemdelingenhaat liken, veel succes.
Maar hoe komen deze parasieten in mijn preferences terecht? Sluipen die bij iedereen binnen?
En doen ze weleens iets interessants met al die data? Voorbeelden die relevant zijn voor ondernemers?
Hiep hiep hoera: honderd jaar A4
(DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/58330-wie-kijkt-er-mee-in-jouw-facebook-en-wat-doen-ondernemers-daarmee/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
29 antwoorden op deze vraag