Ga naar inhoud

Auto via veiling gekocht. BTW aangifte noodzakelijk?

Geplaatst:

Rick_NL

Hallo,

Ik heb onlangs een auto aangeschaft op een veiling. Om daar te kunnen kopen moest ik me inschrijven via mijn eigen BV.

De factuur van de auto is door het veilingbedrijf uitgeschreven op mijn BV met vermelding van de BTW. Het ging om een BTW auto dus dat is logisch.

Omdat ik de auto privé wil rijden heb ik het gehele bedrag betaald vanaf mijn privé rekening, en de auto is direct vanaf de handelaar overgeschreven op mijn naam, ook privé dus.

Wat betekent dit nu voor de BTW aangifte? Moet ik de auto opgeven als ingekocht en verkocht voor hetzelfde bedrag, of hoef ik dit niet op te geven omdat ik direct vanuit privé heb betaald en eigenaar ben geworden?

Ik heb geprobeerd vergelijkbare zaken te vinden, maar ben ze niet tegengekomen behalve wat Makro pasjes verhalen, maar die gaven geen uitsluitsel.

Financieel is er voor mij of voor mijn BV geen verschil tussen wel of niet aangeven voor de BTW, maar ik wil het graag goed doen.

Alvast bedankt, Rick.

Featured Replies

Geplaatst:

prinsrachid

Wat betekent dit nu voor de BTW aangifte? Moet ik de auto opgeven als ingekocht en verkocht voor hetzelfde bedrag, of hoef ik dit niet op te geven omdat ik direct vanuit privé heb betaald en eigenaar ben geworden?

Het lijkt erop dat je de auto gewoon privé hebt gekocht, maar dat je het om administratieve redenen via de BV hebt laten lopen. Je hebt volgens mij 2 opties:

1. Je houdt de factuur volledig buiten de BV. De aankoop was ook niet zakelijk. Je kunt het zien alsof de BV een aankoop heeft voorgeschoten voor de DGA. Zo komt de investering en btw ook niet in de administratie van de BV voor. Je benadeelt hier niemand mee, omdat je immers de btw op die aankoop niet terugvraagt (wat je wel zou doen, als je de auto voor de zaak zou hebben gekocht).

2. Je boekt de factuur wel in de BV en je vraagt de btw terug. Tegelijkertijd moet je dan de auto aan jezelf verkopen met een btw-factuur, waarvan de BV de btw weer moet afdragen. Per saldo schiet je daar op zich ook niets mee op.

Persoonlijk zou ik waarschijnlijk optie 1 kiezen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Geplaatst:

Rick_NL

• Auteur

Ik ga voor optie 1: buiten de BV houden. Ik wist niet zeker of dat zomaar kon gezien de factuur door de veiling op de BV was uitgeschreven.

Dank je voor het antwoord!

Rick

Geplaatst:

Highio

Is de auto inmiddels overgeschreven? Of heeft deze (kortstondig) op naam van de BV gestaan?

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Geplaatst:

Rick_NL

• Auteur

De auto heeft niet op naam van de BV gestaan.

Geplaatst:

Hans v N

Vraag me alleen af wat er gebeurd bij een eventuele controle. De factuur van de veilingsite is uitgereikt aan de BV. En ook de feitelijke transactie is tussen die 2 partijen. De factuur zou normaal gesproken opgenomen worden in de administratie van de BV.

Dan is het toch het beste om die factuur inderdaad op te nemen en een factuur door de BV voor de overdracht naar privé te maken? De BTW valt tegen elkaar weg. Dat je door de factuur te verscheuren de belastingdienst niet benadeelt maakt dan toch weinig uit. Kost weinig moeite en lijkt me formeel beter.

Geplaatst:

Rick_NL

• Auteur

@Hans: Je bedoelt bij controle bij de veiling en dat dan de BTW aangifte niet door mijn BV is gedaan neem ik aan?

Wat is de algemene regel? Ik kwam bijvoorbeeld een aantal verhalen tegen van mensen die privé kopen op een Makro pasje. Die bon komt dan ook op naam van het bedrijf maar men betaalt privé. Zo'n pasje wordt ook nog weleens uitgeleend aan familie en vrienden. Zou in al die gevallen eigenlijk de factuur verplicht door het bedrijf heen moeten?

Als de in- en verkoopprijs telkens gelijk zijn zijn is er geen sprake van een zakelijke transactie. Zou dat een vraag kunnen opwerpen dat er een voordeel in privé genoten wordt?

Aangaande de auto zie ik twee mogelijkheden om te volgen:

1. Factuur is op de BV uitgeschreven, dus moet de factuur inclusief BTW aangifte door de boekhouding heen.

2. De auto is nooit op naam van de BV gezet en ook niet door de BV betaald. De naam op de factuur is ondergeschikt aan de feitelijke situatie.

1 en 2 zijn tegenstrijdig. Maar welke moet prioriteit krijgen?

Bedankt voor de input zo ver!

Geplaatst:

Hans v N

In algemene zin moet je als bedrijf alle aan jouw uitgereikte facturen opnemen in de administratie. bron.

Dat de factuur betaald is met een privérekening hoeft niet te betekenen dat het om een prive aankoop ging. Zelfs de tenaamstelling hoeft niet perse te betekenen dat de auto jouw privé eigendom is geworden, al zal dat in de praktijk uiteraard wel aangenomen worden. (bron)

Dus zelf zou ik het doen zoals ik beschreef. Maar prinsrachid is veel meer deskundig op dit gebied lijkt me, dus ook zijn manier (optie 1) zal geen echte problemen geven. De keuze is dus aan jou. ;D

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.