• 0

Vragen over oprichting BV (snelheid, investering, financiering e.d.)

Gegroet higherlevel gebruikers,

 

ik ben startend ondernemer, samen met 2 andere collega's. Momenteel zitten we in de overgang van onze huidige werkgever naar een nieuwe onderneming waarvan wij 3-en aandeelhouders in wording zijn.

 

Aangezien ik las dat domme vragen niet bestaan zal ik de aankomende tijd veel vragen gaan stellen hier.

 

Inmiddels hebben wij de eerste opdracht binnen, nog niet op papier, maar de opdrachtgever is bereid om dit voor ons te doen. Wat is nu wijsheid; we zullen in ieder geval zeer kleinschalig gaan beginnen. D.w.z. eigen auto's, geen kantoorruimte, etc.etc. Moeten we nu krom gaan liggen om onze spaarcenten te gaan investeren om de bv. op te zetten of is het verstandiger om dit te gaan lenen bij een bank? (Omdat de opdrachtgever bereid is het e.e.a. op papier te zetten, lijkt me dit haalbaar)

 

Wanneer wij eigen geld in gaan leggen, is het de bedoeling om dit z.s.m. weer terug te halen vanwege de aanschaf van auto's e.d. Zitten hier nog haken en ogen aan? In principe gaan wij uren verkopen (advies en projectbegeleiding) dus bijzonder grote overige kosten of investeringen zijn er niet. Mocht het echter in de loop van de tijd toch fout gaan, voor welk gedeelte ben je dan persoonlijk zelf aansprakelijk? Alleen voor het teruggetrokken geld of ook voor overige schulden. (Ervanuitgaande dat je niet aan te grote financiele risico's bent begonnen.)

 

Er zit op dit moment heel veel haast achter de opstart. We zijn er reeds een aantal maanden actief mee bezig geweest, maar hadden de opdracht nog niet officieel toegezegd gekregen. Daar was het e.e.a. aan voorwerk voor nodig. Nu is het zover en moet het binnen een aantal dagen gebeuren. Mocht er nog iemand een absoluut belangrijke kreet hebben waaraan absoluut gedacht moet worden, dan gaarne plaatsen.

 

Hierbij laat ik het voor vanavond. Er zal nog voldoende van mij verschijnen op dit forum.

 

M.vr.gr.

Startert

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

formulieren downloaden van www.kvk.nl;

formulieren invullen;

handtekening bij je notaris halen;

bv in oprichting inschrijven bij de kvk;

uittreksel kvk meenemen;

btw nummer aanvragen bij de belastingdienst.

 

als je dit vlot doet, kan je dit vanmiddag allemaal rond hebben.

 

succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Moeten we nu krom gaan liggen om onze spaarcenten te gaan investeren om de bv. op te zetten of is het verstandiger om dit te gaan lenen bij een bank? (Omdat de opdrachtgever bereid is het e.e.a. op papier te zetten, lijkt me dit haalbaar)

 

 

 

Je geeft aan dat jullie met eigen auto's en vanuit huis opereren, ik lees hierin dat je geen groot startkapitaal nodig hebt. Voor de bv heb je dus in eerste instantie ruim 18.000,-- dus 6.000 pp nodig. Als je dat al niet met elkaar wilt/kunt investeren uit eigen middelen dan heb je weinig vertrouwen in jullie eigen kunnen. Ik zou daar als investeerder/bank in ieder geval niet in meegaan.

 

Auto's kan je overigens prima leasen, daarvoor hoef je geen geld uit de zaak te halen.

 

De aansprakelijkheid houdt volgens mij op bij het geplaatste bedrag van 18.000,--. Dat neemt niet weg dat als er problemen ontstaan waar de aandeelhouders schuldig aan zijn ze wel degelijk in prive aangepakt kunnen worden (voor de volledige schuld). Een bv is geen vrijbrief om een beetje te freewheelen en ondernemertje spelen zonder risico (dan moet je maar werknemer blijven ;) .

 

Succes in ieder geval.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

 

Wanneer je de zoekfunctie gebruikt dan zul je veel informatie vinden. Met name wil ik je wijzen op deze draadjes: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=7679 en https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=7681

 

Deze laatste gaat voornamelijk over de stortingsplicht. Let wel, haastige spoed is zelden goed! Laat u goed informeren door de notaris.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste startert,

 

Zorg meteen vanaf het begin dat je werkt met goede algemene voorwaarden. Voorkomt een hoop problemen.

 

Succes,

 

Eelco

www.eelcosmit.nl - Eelco Smit Strategie & Finance - persoonlijke service - professioneel resultaat

 

www.eelcosmitcoaching.nl - Eelco Smit Strategies for Life - succesvol leven & werken

Link naar reactie
  • 0

 

Auto's kan je overigens prima leasen, daarvoor hoef je geen geld uit de zaak te halen.

 

 

Dat valt nog wel mee. Als je net begint zal geen enkele leasemaatschappij zonder (bank) garanties zomaar 3 auto's voor je gaan kopen.

 

Privé leasen is financieel niet echt interessant en ook niet eenvoudig te realiseren. Met een eigen auto rijden is in een situatie als deze wel het beste.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.