• 0

Hulp gezocht voor de aangifte 2017

Hallo,

 

Ik zoek hulp met de aangifte 2017. Ik loop vast bij een aantal punten. Doormiddel van wat fictieve cijfers probeer ik het uit te leggen.

 

Ik heb in 2017 mijn eenmanszaak gestaakt. Als zzp’er heb ik een aantal jaren in de IT gewerkt. In de loop der jaren heb ik een FOR opgebouwd en een auto gekocht in 2014 ( hiervoor ook investeringsaftrek geclaimd) die op de balans staat. Deze auto heb ik overgenomen naar Prive. De stakingsdatum was 01-10-2017 ( toen ging ik weer in loondienst) De waarde van de auto heb ik destijds van Marktplaats gehaald. Deze waarde was een stuk lager dan de boekwaarde op moment van staken.

Nu loop ik vast in mijn IB aangifte en heb een discussie gehad met de belastingtelefoon. Of ik snap het niet, of hun snappen het niet.

 

Ik probeer het doormiddel van een voorbeeld uit te leggen waar de discussie over ging.

 

“Fictieve cijfers”;

 

Waarde auto balans 30-09-2017 € 15000

Waarde marktplaats 30-09-2017 € 10000

 

Het boekverlies in mijn ogen is; 15000 – 8264 ( 10000 – BTW 21%) = 6736

 

Berekening desinvesteringsbijtelling is; 8264 * 28% = 2314

 

Journaalpost voor de onttrekking naar Prive zodat de auto van de balans afgaat =

Prive onttrekking ( balans) 10000

Aan Activa vervoermiddel 8264

Aan BTW te betalen 1736

 

Discussiepunten;

 

De Belastingtelefoon geeft aan dat mijn boekverlies 5000 is. Omdat de particulier er 10000 voor wilt geven moet ik dat ook hanteren. Het verhaal over de BTW weten ze niet. Ze kon mij alleen maar helpen met de IB. Ik gaf dus aan dat dit in mijn ogen niet klopt omdat ik er nog BTW over moet betalen. Ik heb bij aanschaf ook de BTW teruggevraagd. Ik moet volgens hun in de aangifte onder winst- en verliesrekening bijzondere lasten een bedrag van € 5000 invullen en niet € 6736

 

In de berekening stakingswinst in de aangifte IB moet ik bij boekwinst overige activa een bedrag van -5000 invullen. Dit moet omdat ik bij vrijval FOR en bij desinvesteringsaftrek ook een bedrag heb ingevuld. Mocht dit bedrag boven de -5000 uitkomen heb ik pas recht op stakingsaftrek.

 

De desinvesteringsaftrek is € 2314. Volgens de Belastingtelefoon is dit weer € 2800 ( ik moet uitgaan van 10000).

 

In de IB aangifte moet ik bij Prive onttrekking natura en goederen de bedragen invullen van de boekwaarde en de waarde van onttrekking. De boekwaarde is na mijn mening de waarde op moment van staken excl BTW en de overnamewaarde is de waarde inclusief de BTW. De belastingdienst gaf aan dat er in de IB aangifte altijd wordt uitgegaan van bedragen excl BTW. Maar In het voorbeeld moet ik € 15000 en € 10000 invullen.

 

Nu het laatste deel;

In de aangifte moeten volgens de BD 3 bedragen hetzelfde zijn;

1. In de W-V buitengewone lasten het boekverlies van de activa. Dat is in bovenstaand voorbeeld ; 15000 - 8264 = € 6736. Volgens de BD moet dit dus € 5000 zijn.

 

2. In de berekening stakingswinst boekwinst overige activa. Hier vul ik in bovenstaand voorbeeld is;

€ - 6736 is. Volgens de BD moet dit € - 5000 zijn.

 

3. Onttrekking in natura en goederen. Hier vul ik in;

 

Omschrijving; Merk auto en kenteken

Boekwaarde € 15000

Overdrachtsprijs € 10000

Verschil € 5000

 

Als ik het zo doe als hun beweren heb ik idd 3x dezelfde bedragen. Maar wordt ik dan niet benadeeld? En wat te doen met de BTW?

 

Zoals u zult begrijpen kom ik er niet meer uit...…

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedenavond Eline,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Heb je voorgaande jaren zelf jouw boekhouding en aangiften verzorgd?

 

Misschien is het voor online hulp handiger om de fictieve autocijfers in aanvulling te vervangen door de feitelijke waarden.

 

Wat zijn de andere punten waar je vastloopt? FOR en verder? En is het inschakelen van een boekhouder dan niet handiger?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hai Highio,

 

Bedankt. Ik heb het al die jaren idd zelf gedaan. Zo lastig is het niet. Veel lezen en een beetje administratief verstand kom je een heel eind.

 

Ik zoek hulp voor het invullen van de aangifte inkomstenbelasting. Daarvoor heb ik vanmiddag denk ik wel 1 uur aan de telefoon gezeten met de belasting. Het gaat oa om het bepalen met welke waarde/ bedragen ik moet rekenen voor de afdracht btw naar privé, bepalen boekverlies en bepalen stakinswinst. Dit staat volgens mij allemaal met elkaar in verbinding.

 

Wat ik misschien niet duidelijk vermeld heb is dat ik wel uitga dat de advertentie van marktplaats inclusief de btw is.

 

Een boekhouder zoeken is in mijn ogen niet nodig. De aangifte is zo goed als klaar. Alleen bovenstaand verhaal nog. En daarvoor hoop ik hier eigenlijk antwoord te kunnen vinden.

Link naar reactie
  • 0

Dan zou ik gewoon de echte cijfers presenteren, wachten op experts en niet zeggen dat je op (nog) een aantal punten vastloopt... ;)

 

Anders maken we er hier beter een stappenplan van.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ok komt ie:)

 

In 2014 een Mitsubishi Outlander gekocht. Over de aanschaf btw teruggevraagd en investeringsaftrek geclaimd. Destijds was dat volgens mij de milieu investeringsaftrek.

 

Waarde op 01-10-2017 was 23500. Dit was te vinden op marktplaats. Als waarde heb ik 19421 genomen ( excl btw) de btw € 4079 heb ik als terug te betalen afgedragen. Het moet nu alleen nog in de administratie. De waarde op de balans per 01-10-2017 was 26000. Een boekverlies van 6579. Als desinvesteringsbijtelling bereken ik 2621. Dit is berekend door het bedrag van 19421 x 13,50% te nemen. 13,50 % was destijds ook het percentage waarmee de aftrek werd berekent. Op de balans heb ik ook nog een for staan van 12478.

 

Als ik dit verwerk in mijn boekhouding wordt de boeking:

920 opname privé 23500

Aan activa 19421

Aan btw 4079

 

Het boekverlies is geboekt door de boeking:

9000 baten/ lasten 6579

Aan activa 6579

 

Bij het invullen van de ib aangifte maar even de belastingdienst gebeld om te vragen of het wel klopt.

Deze gaven als eerste aan dat ik ipv met 19421 te werken met 23500 moest werken. Dat betaald de particulier er namelijk voor. Hierdoor kwamen mijn eerste vraagtekens.

 

In het kopje bijzondere lasten moet ik dus 2500 invullen volgens hun ipv 6579.

Deze 2500 moet ik ook invullen onder het kopje berekening stakinswinst onder boekwinst overige activa - 2500. Verder moet daar de vrijval For staan 12478 en de desinvesteringsbijtelling van 3172 ipv 2621. De 3172 is berekent door 23500 x 13,5 %.

 

In het kopje priveonttrekkingen moet ik onder onttrekkingen in natura en goederen eerst de boekwaarde invullen van 26000 en bij overnameprijs 23500. Het verschil is zo weer 2500.

 

Volgens de belasting moeten bij de bijzonder lasten, berekening stakingswinst onder kopje overige activa en het verschil in waarde onder kopje privé onttrekking natura en goederen tussen de boekwaarde en overnameprijs dezelfde bedragen ontstaan:

Bijzondere lasten: boekverlies ( 26000 - 23500) 2500

Stakingswinst overige activa: -2500

Privé onttrekking natura en goederen: boekwaarde 26000 - overnameprijs 23500 is 2500

 

Dit is het verhaal. Nu de experts :)

 

Link naar reactie
  • 0

Of je cijfers kloppen weet ik natuurlijk niet, maar je methode lijkt mij prima zo.

 

Overigens is een van de redenen om een intermediair aangiften te laten doen juist om dit soort gedoe te vermijden. Kost allemaal tijd en moeite.

 

Nu heb je het zelf opgezocht eigenlijk (door vrijwillig de BD te benaderen met allerlei "moeilijke vragen"), maar soms/vaak worden ondernemers ook 'spontaan' benaderd met allerlei merkwaardige stellingen en staan dan met een mond vol tanden (bij wijze van spreken dan).

Je houdt het bijna niet voor mogelijk wat een vreemde gedachtenkronkels soms gepresenteerd worden door overenthousiaste controleambtenaren (waarschijnlijk door 'scoringsdrift' of dergelijke).

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Beste Eline

 

Als je bij de aankoop de btw hebt teruggevraagd dan moet bij de overgang naar privé inderdaad btw berekend en afgedragen worden (zogenaamde interne levering). Daarbij had je zelfs nog de rest bpm mogen berekenen, maar die was op een nieuwe outlander maar 427 euro zodat dat nu weinig uitmaakt.

 

Dat maakt dat jouw cijfers kloppen en de fiscus ernaast zat.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Erg bedankt voor de antwoorden.

De laatste twijfels zijn wat ik nu bij het kopje priveonttrekkingen in natura en goederen moet invullen bij boekwaarde en bij overdrachtsprijs. Is de boekwaarde de waarde op mijn balans voordat het naar privé gaat, dus excl btw? En de overdrachtsprijs het bedrag waarvoor de auto naar privé gaat, dus inclusief de btw?

En moet ik in het kopje stakingswinst nu wel of niet het negatieve bedrag, het verlies op de auto, invullen bij winst op overige activa.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.