• 0

Niet BTW plichtige onderneming zonnepanelen

Beste Allemaal,

 

Op ons bedrijf hebben wij zonnepanelen geplaatst, over de aanschaf en installatie hiervan betalen wij ongeveer €3000 BTW. Nu zijn wij als bedrijf niet BTW plichting en hebben ook geen BTW nummer.

 

Kunnen wij de BTW terugvragen voor de aanschaf van de zonnepanelen? Ik weet namelijk dat dit voor bijvoorbeeld particulieren ook mogelijk is.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ymeer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je als onderneming (hier een BV en ik weet als moderator dat deze inderdaad vrijgesteld is van btw) stroom teruglevert aan de energiemaatschappij dan kun je voor die specifieke activiteiten btw-plichtig zijn.

 

Je kunt dus per brief verzoeken tot toekenning van een btw-nummer en daarna aangifte doen. Btw op de aanschaf vraagt de BV terug en daarna btw afdragen op de terug geleverde stroom

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even een aantal berekeningen gemaakt maar hierdoor krijg ik de BTW inderdaad terug, alleen door de afdrachten welke ik de jaren daarop moet gaan doen door het terugleveren ben ik na ongeveer 9 jaar meer kwijt dan ik terug heb ontvangen. Mijn eerste gedachte is dus om maar gewoon de BTW te betalen op de aanschaf.

 

@shoptillyoudrop: wij zijn actief in de financiële dienstverlening en hebben hierdoor een vrijstelling voor de btw, er zitten andere soorten belastingen op de diensten welke wij aanbieden.

Link naar reactie
  • 0

Even een zijstapje.. omdat ik toch wat (theoretische) mogelijkheden zie om voordeel te halen uit btw aftrek.

 

In hoeveel jaar ga je de zonnepanelen (commercieel) afschrijven en hoe lang denk je deze panelen te kunnen gebruiken? Met omslagpunt ergens in 9e jaar zou ik toch eens kijken of het per saldo niet voordeliger is. Bedrijfsmatig denk ik dat je toch niet veel langer dan 10 jaar met de panelen doet. Heb je bij de berekening ook rekening gehouden met onderhoudskosten aan de installatie, want de btw kan je daar ook op terugvragen.

 

Heb je enig inzicht in de verwachtingen voor stroomverbruik komende jaren?

- Als je verwacht te groeien dan kan een paar extra werkplekken en een extra airco unit misschien wel zorgen dat je energieverbruik toeneemt en dus minder afdracht.

 

- Misschien veel belangrijkere vraag: Rijden jullie ook al elektrische auto's? indien nee, gaat dat in de nabije toekomst wel gebeuren? Als de auto's ook opgeladen kunnen worden bij het bedrijf dan ga je minder stroom terugleveren aan het net en dus minder BTW afdragen.

 

- of misschien wil je juist volgend jaar de verlichting omzetten van gloeilampen en TL naar led. Dan heb je weer een (significante) daling in stroomverbruik en ga je meer leveren.

 

- andere gedachte: kun je de panelen ook uitzetten/ van het net afschakelen op moment dat je weinig of niet gebruikt? dan lever je niet of minder terug aan het net en draag je ook geen btw af. zodat aftrek voordeliger blijft.

-kun je extra batterij capaciteit aanleggen zodat de opgewekte stroom binnen het bedrijf blijft voor calamiteiten (stroomuitval)

 

Afijn jou "simpele" vraag of je btw terug kon krijgen of niet. Kan misschien via bovenstaande ideeën toch interessanter worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit heb ik bij onze accountant ook aangegeven, echter wordt er aangegeven dat je de BTW ook moet afdragen over de stroom welke je zelf verbruikt.(lijkt mij vreemd).

 

Verdere antwoorden op je vragen, verbruik zal omhoog gaan i.v.m. uitbreiding. Rijden niet elektrisch en ook niet van plan. LED is reeds geïnstalleerd.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.