• 0

Uitdagende fiscale auto constructie [zakelijk/privé gebruik]

Als consultant in de hospitality sector werk ik voor een aantal vennootschappen die onder één groep vallen. Van één van die vennootschappen, waarvan ik via een andere vennootschap aangesteld directeur ben heb ik een auto t.w.v. 35k ter beschikking gekregen.

Hoe gaat dit dan met mogelijke bijtelling in mijn eenmanszaak, of zijn er andere (voor privé) fiscaal betere oplossingen?

[verandering: titel]

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Je krijgt een bijtelling van 22% van de cataloguswaarde bij je inkomen.

Uitzondering zijn auto's zonder CO2 uitstoot. De bijtelling is dan 4%, maar dan zit je volgens mij ook in een duurdere prijsklasse.

Bijtelling kun je voorkomen als je minder dan 500km per jaar privé rijdt. Dat moet je wel kunnen aantonen met en sluitende rittenregistratie.

• 0

Hoe gaat dit dan met mogelijke bijtelling in mijn eenmanszaak, of zijn er andere (voor privé) fiscaal betere oplossingen?

Als de werkzaamheden voor de vennootschap(pen) vanuit uw eenmanszaak worden uitgevoerd, dan is er geen sprake van bijtelling, maar van omzet in natura.

Als u de auto vervolgens ook voor privé-doeleinden mag gebruiken, dan komt tevens de bijtelling voor privégebruik aan de orde. Voor auto met een eerste registratie vóór 2017 is en blijft deze 25%, vanaf 2017 is deze 22%.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0

Directeur van een vennootschap

Auto van de zaak via een gerelateerde vennootschap

Dit riekt naar een oneigenlijke ZZP-constructie.

Maar stel het zou fiscaal geheel goed gaan, dan lijkt het me dat de vennootschap die jou de auto ter beschikking stelt een loonstrook moet aanreiken waarbij de auto van de zaak in opgenomen wordt.

Netto uitkomst 0.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar