• 0

Minderjarige bestuurder van onderneming?

Hi,

 

Ik ben momenteel nog 15 en ik ben nog handelingsonbekwaam en kan dus geen rechtspersoon zijn. Mijn ouders kunnen natuurlijk wel een bv oprichten maar mijn vraag is of hun mij bestuurder kunnen maken zonder dat ik aandeelhouder ben!

 

Groetjes,

 

J4YTJ3

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
maar mijn vraag is of hun mij bestuurder kunnen maken zonder dat ik aandeelhouder ben

Je kunt bestuurder (beleidsbepaler) zijn zonder aandeelhouder (eigenaar) te zijn.

 

Alleen moet je - om tot bestuurder benoemt te kunnen worden - handelingsbewaam zijn: dus minimaal 18 jaar of vanaf 16 jaar verzoeken om handlichting bij de rechtbank

 

Kortom: nee

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jay, begin dit jaar was je nog 13 jaar oud, dus mijn advies is gewoon nog enkele maandjes te wachten want dan ben je 18 en kun je zelf starten. Had je trouwens nog iets aan de uitgebreide reacties in dat topic?

Ja ik ben nu 14, het is een typefout en ik had zeker wat aan de reacties op dat topic maar ik was vergeten te reageren :-\

Link naar reactie
  • 0

maar mijn vraag is of hun mij bestuurder kunnen maken zonder dat ik aandeelhouder ben

Je kunt bestuurder (beleidsbepaler) zijn zonder aandeelhouder (eigenaar) te zijn.

 

Alleen moet je - om tot bestuurder benoemt te kunnen worden - handelingsbewaam zijn: dus minimaal 18 jaar of vanaf 16 jaar verzoeken om handlichting bij de rechtbank

 

Kortom: nee

Ok dankjewel dat is het antwoord wat ik zocht ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben momenteel nog 15 en ik ben nog handelingsonbekwaam en kan dus geen rechtspersoon zijn. Mijn ouders kunnen natuurlijk wel een bv oprichten maar mijn vraag is of hun mij bestuurder kunnen maken zonder dat ik aandeelhouder ben!

Een semi-serieus antwoord: dat lijkt wel te kunnen, maar alleen als je ouders een stichting of een vereniging oprichten. In het verenigingsrecht is een minderjarige namelijk niet bij voorbaat handelingsonbekwaam (hangt ook af van de statuten). Afgesloten contracten door een minderjarige bestuurder kunnen dan vervolgens ook gewoon bindend voor de stichting of vereniging, zonder dat het ongedaan kan worden gemaakt.

 

Zoals je al aangaf is een minderjarige wél handelingsonbekwaam in het verbintenissenrecht. Dat betekent dat contracten afgesloten namens de BV weer ongedaan kunnen worden gemaakt door de ouder(s).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.