• 0

Auto zakelijk/prive

Begin Januari 2017 heb ik een nieuwe auto gekocht en mijn vorige (BTW)-auto daarop ingewisseld.

Nu heb ik de BTW van de nieuwe auto verekend met de BTW kwartaal aangifte.

 

Ik zou toch graag de auto privé willen gebruiken i.p.v. zakelijk. Kan ik hiervoor een BTW Suppletie doen over 2017? En vervolgens de BTW terug betalen aan de Belastingdienst (met rente waarschijnlijk?)

 

De inkomstenbelasting en jaarcijfers over 2017 van mijn eenmanszaak zijn nog niet gedaan.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe mag je voor de auto niet meer terugkomen op een eerder gemaakte keuze, maar als je de auto vrijwel hoofdzakelijk privé gebruikt, is er sprake van een verkeerde keuze en moet je corrigeren.

 

Omdat er inmiddels meer dan 3 maanden zijn verstreken na het boekjaar, wordt over de BTW-suppletie wel belastingrente in rekening gebracht en een verzuimboete van 5%.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou toch graag de auto privé willen gebruiken i.p.v. zakelijk. Kan ik hiervoor een BTW Suppletie doen over 2017? En vervolgens de BTW terug betalen aan de Belastingdienst (met rente waarschijnlijk?)

Op zich zou je nog gewoon moeten kunnen corrigeren. Je kunt voor de BTW een suppletieaangifte invullen (die staat in je beveiligde omgeving). In zo'n aangifte vul je dan de goeie cijfers voor het hele jaar in (je hoeft dus niet het specifieke kwartaal te corrigeren). Als blijkt dat je minder dan 1000 euro moet terugbetalen, mag je de correctie ook gewoon meenemen in de eerstvolgende btw-aangifte (en hoef je dus geen suppletieaangifte te doen).

 

Het kan inderdaad zijn dat je een beetje belastingrente moet betalen. Van een vergrijpboete zal geen sprake zijn (opzettelijk verkeerd of grove schuld). Een verzuimboete alleen als je te laat bent (na een kwartaal na afloop van het belastingjaar). Maar aangezien het langer dan een jaar is, krijg je waarschijnlijk wel een verzuimboete. Bij een correctie te goeder trouw zullen ze nog wel kunnen navragen waar er precies mis was gegaan.

 

Voor de inkomstenbelasting kun je in feite nog terugkomen op je keuze tot het moment van opleggen van een definitie aanslag. In heel uitzonderlijke gevallen nog zelfs daarna, binnen de grenzen van de redelijkheid. Maar aangezien je nog helemaal geen aangifte hebt gedaan, lijkt dat allemaal niet te spelen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

In principe mag je voor de auto niet meer terugkomen op een eerder gemaakte keuze, maar als je de auto vrijwel hoofdzakelijk privé gebruikt, is er sprake van een verkeerde keuze en moet je corrigeren.

ter aanvulling ... Het definitieve keuzemoment (zakelijk of privé) voor de inkomstenbelasting vindt plaats bij de aangifte IB van het desbetreffende jaar.

 

De keuze voor de inkomstenbelasting staat overigens los van de keuze voor de BTW.

zie ook: Keuzemogelijkheden auto

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.