Zowel ik als mijn vrouw zijn ondernemer voor de BTW. Vorig jaar hebben wij zonnepanelen op ons dak laten plaatsen. De levering van stroom is als nieuwe activiteit toegevoegd bij de eenmanszaak van mijn vrouw. Zij heeft in 2018 het forfait toegepast, in haar BTW aangifte.
Nou zat ik zojuist eens te kijken op de site van de belastingdienst. Deze lijkt nu te suggereren dat voor bestaande ondernemers het toepassen van het forfait niet toegestaan is, en in plaats daarvan in de aangifte de omzet over de daadwerkelijke opwekking moet worden opgegeven (i.e. omzet over levering aan energieleverancier en levering aan prive).
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
hartgo
hartgo
Zowel ik als mijn vrouw zijn ondernemer voor de BTW. Vorig jaar hebben wij zonnepanelen op ons dak laten plaatsen. De levering van stroom is als nieuwe activiteit toegevoegd bij de eenmanszaak van mijn vrouw. Zij heeft in 2018 het forfait toegepast, in haar BTW aangifte.
Nou zat ik zojuist eens te kijken op de site van de belastingdienst. Deze lijkt nu te suggereren dat voor bestaande ondernemers het toepassen van het forfait niet toegestaan is, en in plaats daarvan in de aangifte de omzet over de daadwerkelijke opwekking moet worden opgegeven (i.e. omzet over levering aan energieleverancier en levering aan prive).
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/voor_wie_geldt_de_btw/eigenaren-van-zonnepanelen/geregistreerd-als-btw-ondernemer-btw-terugvragen-over-zonnepanelen
ik vind de verschillen dermate klein, dat ik liever een forfait zou toepassen dan dat ik een extra administratieve last er bij zou hebben.
Is dat echt niet (meer?!) toegestaan? is er iets veranderd in de regels?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/59842-zonnepanelen-forfait-gebruiken-als-bestaande-ondernemer/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
56 antwoorden op deze vraag