• 0

Rijdende zonnebloemolie tanker

Vanmorgen in de krant gelezen dat iemand spontaan zonnebloemolie in zijn auto gaat gooien! 0,45 cent per liter goedkoper dan diesel en schijnt prima te rijden. mmmm!

 

Gezien de huidige dieselprijzen!!

 

Wat is het voor een bezwaar om nu met een tankauto met zonnebloemolie rond te gaan rijden en auto's voor de deur af te tanken? :-)

 

Pluspunten:

- Goedkoper dan Diesel.

- Klanten hoeven niet meer naar de pomp.

- Schoner milieu.

 

Minpunten:

- Mensen zijn toch een beetje huiverig om zomaar zonnebloemolie in de auto te tanken.

- Zal snel verboden worden, zeker als je met een tankauto de wegen bezet houdt en wat morst.

 

Interessante punten:

- Waarom gaan ze bij tankstations geen zonnebloemolie verkopen?

als dat zo goed blijkt te werken.

- Hoeveel is er eigenlijk van die zonnebloemolie op deze aardbol? Hoe duur zal die gaan worden als iedereen het gaat gebruiken?

- Waar kun je grootschalig inkopen als ondernemer?

- Zouden mensen dit echt gaan afnemen?

- Wat zou je voor benzine als alternatief kunnen gebruiken? Spiritus?

 

Perry

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De auto van die man loopt waarschijnlijk op 'unmixed combustion’ :

 

Onderzoekers van de universiteit van Leeds (Engeland) hebben een efficiënt proces ontwikkeld om waterstof vrij te maken uit zonnebloemolie en andere biobrandstoffen. Ze denken er gedecentraliseerde waterstoffabriekjes mee te kunnen realiseren bij tankstations voor brandstofcel-auto’s, zo lieten ze woensdag weten tijdens het jaarcongres van de American Chemical Society in Philadelphia.

 

Het betreft een cyclisch proces op basis van steam reforming, met als bijzonderheid dat de zuurstof en de brandstof op verschillende momenten de reactor in gaan. Dat kan doordat de reactor een heterogene katalysator bevat die bestaat uit calcium, geïmpregneerd met nikkel. Deze kan zuurstof absorberen en tijdelijk vasthouden. Bij de absorptie komt warmte vrij die dient om de reactor op te warmen.

 

Is het geheel op temperatuur, dan wordt een mengsel van olie en waterdamp ingespoten. In combinatie met de zuurstof heeft een omzetting plaats naar waterstof en koolmonoxide, dat weer wordt omgezet in kooldioxide. Dat laatste gas wordt zolang geabsorbeerd door een koolstofbed.

Zijn brandstof en zuurstof uitgereageerd (en de reactor afgekoeld, want steamreforming is endotherm) dan begint het proces van voor af aan. Tijdens het opwarmen wordt tevens de kooldioxide uit de vorige cyclus gedesorbeerd.

 

De Engelsen noemen het ‘unmixed combustion’ (ongemengde verbranding). Het levert een gas op dat 90% waterstof bevat; eerdere reformers kwamen niet verder dan 70%. Bovendien moet het proces autotherm zijn te maken, wat wil zeggen dat de reactor niet van buitenaf warm hoeft te worden gestookt.

 

Het voordeel van zonnebloemolie is uiteraard dat het een CO2-neutrale brandstof is: uit de reactor komt wel CO2, maar die wordt weer geabsorbeerd door de volgende generatie zonnebloemen.

 

Of hij gooit de zonnebloemolie gewoon in zijn dieselmotor, dat werkt natuurlijk ook, alleen iets minder effectief.

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
  • 0

Ik las van de week dat de suikerbietenteelt in europa niet meer rendabel is als we eerlijk handel gaan drijven en de inmportheffingnen op o.a. rietsuiker gaan stoppen.

 

Voorlopig nog uitbreidingsmogelijkheden voor zonnebloemen geneog denk ik!

 

Ja, je prakt gewoon een suikerbiet in je tank :-)

 

Link naar reactie
  • 0

Ha die Perry,

 

Er zit een addertje onder het gras.

Ik ben ook bezig om dit uit te zoeken en heb nu een vraag liggen bij één van de ministeries wat je aan wegenbelasting moet betalen.

Zoals het er nu voorstaat.

De belastingdienst

Eehhhhh zonnebloemolie, raapzaadolie, koolzaadolie ???

Nee dat kennen we niet we hebben alleen benzine diesel en overig ik verbind u door met de douane

De douane

Nee dat klopt dat soort brandstof kennen we niet, u zal in de categorie overig vallen.

In die categorie staat echter dat elecrische en waterstof aangedrven voertuigen hier niet onder vallen.

Kortom ik wacht al even ???

 

Als alternatief voor Benzine heb je methanol of ethanol , welke weet ik niet.

Hier rijden ze op grote schaal in Brazilie mee rond.

 

Vergeet trouwens niet de overheid die al die extra accijnzen misloopt en nu dus al een bewust beleid tegen deze milieuvriendelijke brandstoffen voert.

 

Overigens rijd een diesel wel op zonnebloem olie maar het gaat niet altiijd goed op lange termijn.

Ene meneer Elsbett uit Duitsland rijd al heel lang met een diesel die op raapzaadolie rijd.

 

Meer weten:

De twaalf ambachten

Elsbett

Unicar is een inbouwstation

Link naar reactie
  • 0

Vanmorgen in de krant gelezen dat iemand spontaan zonnebloemolie in zijn auto gaat gooien! \

 

Ik geloof dat er een maand geleden ook al een artikel in de krant stond over het eerste tankstation waar men een brandstof kon tanken dat gebasseerd is op koolzaad (meen ik)!

 

ipv diesel en benzine iedereen aan de zonnebloemolie en koolzaadolie! :o

 

 

Een kennis van mij heeft zijn auto lopen op frietvet (stinkt wel maar hij haalt het gratis bij de frietboer 8))

Some are born great, some achieve greatness and some have greatness thrust upon them

Link naar reactie
  • 0

Ik heb begrepen dat conventionele dieselmotoren zeker 's zomers op pure zonnebloemolie kunnen lopen. In de winter is het verstandig een mengsel van zonnebloemolie en diesel te gebruiken.

Uiteraard ben je formeel wel verplicht om accijns te betalen. Indien je bij een controle wordt aangehouden en de politie de brandstof controleert en constateert dat je op zonnebloemolie rijdt, dan kun je een fikse boete verwachten.

 

ID

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb begrepen dat conventionele dieselmotoren zeker 's zomers op pure zonnebloemolie kunnen lopen. In de winter is het verstandig een mengsel van zonnebloemolie en diesel te gebruiken.

Uiteraard ben je formeel wel verplicht om accijns te betalen. Indien je bij een controle wordt aangehouden en de politie de brandstof controleert en constateert dat je op zonnebloemolie rijdt, dan kun je een fikse boete verwachten.

 

ID

 

 

Zie mijn eerdere post, ze kunnen mij hierop geen antwoord geven om wat voor bedragen het gaat.

Daarnaast zie ik niet in waarom je voor zonnebloemolie accijns moet betalen als je al wegenbealsting zou moeten betalen.

Link naar reactie
  • 0

Twee verhalen zo te horen:

 

1. Volgens nieuwsberichten van vorige week blijken oudere diesels goed te rijden op zonnebloemolie van bv. de aldi. Dat is lekker goedkoop. Voor nieuwere auto's (ik meen na 1990) is het niet zo best voor de motor.

 

2. Er stond een artikel in de intermediar over de eerste koolzaad tankstations in Noord NL. het ombouwen van je auto kost 3000,-, maar dan rijdt hij ook echt op non-vervuilende en nog niet belaste brandstof. In Duitsland zijn er al veel meer tankstations maar die leveren koolzaadolie dat via de rafinaderij bewerkt is. Dit is minder schoon, maar de auto's hoeven blijkbaar niet omgebouwt te worden.

 

Neem contact op met de initiatiefnemervan het Nederlandse project zou ik zeggen. Ik zal zijn naam even opzoeken indien gewenst.

Link naar reactie
  • 0

Hmm.. as a word of warning: Ren nu niet naar je supermarkt om een paar vaatjes plantaardige olie in je tank te mikken!

 

Goed kans dat een oude diesel er wel een stukje op zal rijden, maar kijk er niet vreemd van op als na een tijdje je brandstofleidingen vol zitten met prut, of je auto uberhaupt niet meer start op een koele dag.

 

Het hele plan is leuk voor pioniers, maar voor de massa uiteraard doodgeboren; de overheid zal niet structureel toestaan dat men op onbelaste brandstof gaat rondrijden. Als je de belasting niet meetelt zijn al deze biobrandstoffen aanzienlijk duurder dan het aardolieproduct - zodra ze gelijk belast worden is het over en sluiten. Het zou me niet verbazen als het binnen en paar jaar domweg strafbaar is om onbelaste brandstoffen in de tank te gooien.

 

Als alternatief voor Benzine heb je methanol of ethanol , welke weet ik niet. Hier rijden ze op grote schaal in Brazilie mee rond.

 

Het gebeurd wel meer in zuid amerika, meestal is het ethanol verkregen door vergisting van suikerriet etc.

 

Zowel etanol als methanol kun je bijmixen bij benzine en er gewoon op rijden. Bij hogere concentraties zijn wel wat aanpassingen nodig aan brandstofleidingen en dergelijke omdat het wat corrosiever is dan gewone benzine.

 

Link naar reactie
  • 0
Als je de belasting niet meetelt zijn al deze biobrandstoffen aanzienlijk duurder dan het aardolieproduct - zodra ze gelijk belast worden is het over en sluiten. Het zou me niet verbazen als het binnen en paar jaar domweg strafbaar is om onbelaste brandstoffen in de tank te gooien.

 

Allereerst is o.a. koolzaad zover ik weet veel goedkoper en schoner. Het kost enkel een eenmalige investering en is het logistiek nog niet allemaal even handig (2 verkoop punten in heel NL).

 

En de overheid zou zichzelf behoorlijk voor schut zetten als zij schone brandstof hetzelfde zouden gaan belasten als Bezine of Diesel. Zij claimen de accijns immers te moeten heffen om de natuur te ontzien.

 

Dat dit natuurlijk niet de enige reden is voor de accijns (ook gewoon financiele inkomsten voor de staat) mag niet door worden verrekend naar de automobilist die schoon rijdt!

Link naar reactie
  • 0

Het zou goed zijn als de overheid in het kader van de vooruitgang expirimenten toelaat.

Op die manier stimuleer je nieuwe ontwikkelingen.

Maar ja, je weet hoe het gaat hier.

:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

 

Ik denk dat ik op dit vlak mijn eigenwijze koers ga rijden.

 

Ik ben ook al aan het kijken of ik op deze olie kan gaan verwarmen.

Mijn werkplaats bied genoeg ruimte om een grote brandstofvoorraad kwijt te kunnen.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst is o.a. koolzaad zover ik weet veel goedkoper en schoner. Het kost enkel een eenmalige investering en is het logistiek nog niet allemaal even handig (2 verkoop punten in heel NL).

 

Een liter diesel, inclusief distributie etc. kost ca 50 cent ex btw en accijns. Wat koolzaakolie precies kost weet ik niet, een liter zonnebloemolie zal in relail 40ct ex btw doen denk ik. Bedenk wel dat dit alleen mogelijk is dankzij subsidies op het verbouwen van allerhande gewassen.

 

Evengoed is right now die plantaardige olie goedkoper, al moet je het per gereden kilometer berekenen en niet alleen het aantal liters. Ik vraag me alleen af hoe hard de prijzen voor plantaardige olie gaan stijgen als men er massaal op wil gaan rijden, de productie is nl nimmer groot genoeg om ook maar in de buurt van de vraag naar brandstof te komen.

 

En de overheid zou zichzelf behoorlijk voor schut zetten als zij schone brandstof hetzelfde zouden gaan belasten als Bezine of Diesel. Zij claimen de accijns immers te moeten heffen om de natuur te ontzien.

 

Nouja, ik denk niet dat de overheid dan nog echt durft te claimen. Je zou je alleen al afvragen waarom benzine zwaarder wordt belast dan vervuilende diesel ipv andersom.. en bij het 'kwartje van kok' is ook toegegeven dat dit ingesteld werd om een gat in de begroting te dichten.

 

Men gooit er misschien wat eco-saus overheen, maar als er morgen iemand op de stoep staat met genoeg schone en CO2-neutrale brandstof voor iedereen denk ik niet dat ze de accijns laten vallen ;)

Link naar reactie
  • 0

De meeste antwoorden op de vragen zijn te vinden op http://www.solaroilsystems.nl/index1.html. Op de website is overigens ook een interessant feuilleton te lezen, welke gepubliceerd is in Bizz.

 

Nu kun je met plantaardige olie (zonnebloem, etc) twee kanten op. Als eerste kun je met een geringe aanpassing aan de motor direct plantaardige olie tanken. In Duitsland is dit redelijk populair, in Nederland ontbreekt nog een sterk wettelijk kader. Dit zijn bewezen concepten, zonder enig risico.

 

De tweede mogelijkheid is om van diezelfde plantaardige olie via een relatief eenvoudig chemisch process biodiesel te maken die dezelfde specificaties heeft als normale diesel.

 

Beide mogelijkheden hebben voor en nadelen ten opzichte van elkaar. De belangrijkste voordelen van het gebruik van plantaardige olie (Puur of biodiesel) ten opzichte van normale diesel (aardolie)

 

Reductie van broeikas gassen

Onafhankelijkheid van de beperkte en dure resource aardolie

Onafhankelijkheid van politiek moeilijke OPEC landen

Versterking van de agri sector in Europa, Africa en Zuid America

Meer werkgelegenheid in Europa

 

Groet

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ter aanvulling

 

Bron: financiele telegraaf

 

AMSTERDAM - Zonnebloemolie als vervanger voor dure diesel. Het verhaal van Gérard Buhr uit Bussum die zijn autootje met deze puur-natuur-brandstof aftankt, op die manier goedkoper uit is, én bovendien het milieu spaart, heeft tot een enorme stroom instemmende reacties geleid. 'Ik denk dat ik zelf ook maar een oud dieseltje aanschaf en een supermarkt overval', is een veelgehoorde kreet. De Nederlandse douane gooit nu echter roet in het eten: Rijden op zonnebloemolie is verboden!

 

 

 

De kopers van zonnebloemolie zijn steevast vrolijk.

 

 

Massaal betuigden lezers van De Telegraaf hun steun aan het initiatief van Gérard Buhr. "Ssssssssst, niet te bekend maken!!!", schreef Mario uit Heerlen. "Als onze regering dit ontdekt, moeten we accijns op zonnebloemolie en frituurvet betalen. Dan is een patatje-met straks ook alleen voor de rijke top te betalen."

 

Kees uit Den Haag: "BRILJANT! Inderdaad, kijk die Haagse geldzuigers nu maar eens raar kijken... totdat er weer één opstaat en zegt: 'maar dat mag helemaal niet'. Nee, 2 ton euro verdienen met een rottig overheidsbaantje mag ook niet en toch komen ze er mee weg. KLASSE!"

 

Het moge overduidelijk zijn: Nederland is de schandalig hoge accijnzen op brandstof méér dan zat. En Kees uit Den Haag lijkt profetische gaven te hebben. Want, zo vraagt een andere lezer zich af, mág je eigenlijk wel rondrijden met zonnebloemolie in je tank?

 

"In principe mag dat niet!", meldt Renee Westdorp, woordvoerster van de douane. "Je bent verplicht om te rijden met brandstof waar accijns op wordt betaald. Wij controleren regelmatig in het land en wordt men betrapt met zogenaamde bio-brandstof in de tank, dan volgt er een boete en een naheffing."

 

En aan wat voor een bedrag moeten we dan denken? "Eén momentje, even bladeren", zegt Westdorp, terwijl ze door wat papieren ritselt. "Die boete is een schikkingsvoorstel dat wij namens het openbaar ministerie doen, en komt neer op €4,53 per liter tankinhoud. Het gaat er dus niet om hoeveel liter zonnebloemolie je in je tank hebt zitten. Stel, jouw brandstoftank kan 50 liter aan, dan betaal je dus 50 keer €4,53 en dat is €226,50. Bovendien komt daarbovenop nog een naheffing en dat betreft het bedrag aan accijns dat je moet betalen per 1000 liter, en dat is €374, 91."

 

Some are born great, some achieve greatness and some have greatness thrust upon them

Link naar reactie
  • 0
Wij controleren regelmatig in het land en wordt men betrapt met zogenaamde bio-brandstof in de tank, dan volgt er een boete en een naheffing."

 

Een kennis van mij rijdt op frietvet, maar die heeft wel diesel in zijn tank! Achterin de kofferbak een vat, dat automatisch verwarmd word, met frietvet erin. Binnen op de console een schakelaar, om te switchen tussen diesel en frietvet!

 

Dit heeft hij zo gedaan om te kunnen starten met diesel en om de laatste kilometer met diesel te rijden, anders stolt het vet in zijn moter!

 

Voor hem dus geen problemen want hij heeft gewoon diesel in de tank! ;D

Some are born great, some achieve greatness and some have greatness thrust upon them

Link naar reactie
  • 0

Vorig jaar of het jaar daarvoor (weet het even niet) stond er maandelijks in de Bizz een vervolg artikel over de eerste nederlandse molen. Als je op de website www.solaroilsystems.nl kijkt vindt je veel nuttige achtergrond info. Bij de links op hun site wordt oa verwezen naar www.fmso.de een site waarop je gebruikers ervaringen per automerk kunt raadplegen.

 

Als het goed is neemt de overheid volgend jaar een beslissing mbt accijns op alternatieve brandstoffen. Met ingang van 2006 wordt de diesel in nederland sowieso al vermengd met plantaardige olie...

Link naar reactie
  • 0

Toen een vriend van mij op de vrijdagmiddagborrel vrolijk een paar bonnetjes van een paar goedkope supermarkten tevoorschijn toverde met alleen maar zonnebloemolie erop moest ik wel erg hard lachen. Hij had er een paar weken studie in zitten, had er een geschikte auto voor (VW Polo tdi) en had daarom de stoute schoenen aangetrokken. Het scheelde met die hoge benzineprijzen zo enorm...

 

Hij had geen problemen met de auto en had ook nog eens uitgerekend hoeveel hij moest rijden om de boete eruit te hebben. Dat was wel een flink aantal kilometers, maar het was haalbaar. Een paar dagen later reed ik mee in zijn auto en de frituurlucht komt de auto binnen als je wacht voor het stoplicht en dat is niet echt prettig... Er is wel een bijkomend probleem wat mensen over het hoofd zien: de grote hoeveelheden lege verpakkingen.

Moversys en offshoring

Moversys en octrooirecherche

Moversys en Sprout Start

Link naar reactie
  • 0

Sustainablog meld dat japanse wetenschappers een methode hebben gevonden om plantaardige olie in brandstof om te zetten. Iedere plantaardige olie kan brandstof worden, maar niet voordat de vette zuren omgezet zijn in esters. Tot op heden is de omzetting hiervan duur geweest, maar de Jappanners hebben een methode gevonden die tussen de 10 en 50 maal goedkoper is.

 

Het product wat ze ervoor gebruiken? Suiker.

 

Meer weten: zoek op Michikazu Hara, van het Tokyo Institute of Technology

 

 

sustainablog

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.