Jump to content
Cosara

“In Nederland zijn winkeliers toonbankleuners”

Recommended Posts

8 uur geleden, Benm zei:

Ik weet niet of het een kwestie van geslacht of generatie is, of wellicht beide, maar wel dat er een aanzienlijk deel van de bevolking is dat zoiets heeft als "zout op met je beleving", 

Dat opzouten is wel iets te krachtig uitgedrukt, maar wat betreft de kwestie van geslacht ... Ik hoef alleen maar naar mijn eigen gezin te kijken om de verschillen in “beleving” te zien.

De reacties van Benm zullen geen blauwdruk voor iedere man zijn, maar wel herkenbaar.

Vrouwen hebben interesse in alles waar een katoendraad in verwerkt is ... bij mannen is dat koperdraad.

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Een vlaflip met aardbeiensiroop en een kwartje in de Bimbobox bij V&D, dat was nog eens beleving.

 

 

bimbobox.jpg


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Een vlaflip met aardbeiensiroop en een kwartje in de Bimbobox bij V&D, dat was nog eens beleving. 

 

 

bimbobox.jpg

De eerste keer was een hele belevenis ...


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naja, een belevenis op het niveau van het ikea-restaurant, denk ik?

 

Niet dat dat geen klanten trekt overigens, maar de vraag is wel of dat rendabele klanten zijn. Het ontbijt voor 1 euro hebben ze in ieder geval geschrapt - vermoedelijk om het hordes bejaarden aantrok die vervolgens niets kochten in de blauwgele doos. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel retailers mochten willen dat ze zoiets briljants hadden als de hotdog aan het einde van die IKEA-wandeling. 

ikea-touchpoints-graph-2.png


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee of dat grafiekje ergens op berust, maar het is wel een vrij geniale zet - na die hele winkel door te ploegen (als je het gestuurde pad volgt kilometers lopen) en vervolgens zelf voor order-picker te spelen ben je wel toe aan een hapje - en dan is een hotdog of zomers een ijsje voor een vriendenprijs wel iets dat men kan waarderen. 

 

Wat ikea een beetje mee heeft is dat ze veel producten hebben de te groot zijn om met de gewone post te versturen, maar wel in de meeste personenwagens passen. Er is dus een goede reden om er zelf heen te rijden, iets laten bezorgen dat niet als postpakket kan kost 39 euro. Niet dat het heel praktisch is om een driezitsbank zelf mee te leuren, maar voor iets als een tafel in een flatpack is dat nog wel te doen. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 12-4-2019 om 20:50, TwaBla zei:

Er zijn ook tien quasi outlet-stores van Saks Off 5th, waarvan twee in Nederland.  

 

De opheffingsuitverkoop is vandaag begonnen!


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, TwaBla zei:
Op 12-4-2019 om 20:50, TwaBla zei:

Er zijn ook tien quasi outlet-stores van Saks Off 5th, waarvan twee in Nederland.  

De opheffingsuitverkoop is vandaag begonnen!

Als Hudson's Bay-dochter was dat ook wel te verwachten ... als komt dat sneller dan verwacht.

 

De eerste gezamenlijke campagne van Karstadt en Kaufhof onder het motto "Zusammen sind wir Deins" is volgens een immer glimlachende CEO Stephan Fanderl goed begonnen ... al kan dat motto zo langzamerhand beter omgedoopt worden tot "Wir Schaffen das".

 

Nog een uitspraak van Fanderl ... "Niemand von uns kann nachvollziehen, mit wie wenig Risikobewusstsein und wirklicher Analyse der Bedürfnisse holländischer Kunden dieser Markteintritt erfolgt ist". Nu maar de hoop uitspreken dat zij dat van hun Duitse klanten dat wel weten. Wie wel eens een warenhuis in Duitsland bezoekt zal opgevallen zijn hebben dat het daar net zo stil is als hier in Nederland.

Wat mij nog meer opvalt - en dat geldt voor vele warenhuizen die ik in Europa heb mogen bezoeken - is dat het aantal bezoekers evenredig afneemt met elke extra etage boven de begane grond. Je zou verwachten dat architecten en de opdrachtgevers toch wel een beetje psychologische basiskennis hebben.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Grote verschil is dat Karstadt en Kaufhof gevestigde Duitse warenhuizen (merken) zijn (zeg maar de V&D's van Duitsland) en dat Hudson's Bay en Saks-met-de-onmogelijke-naam-voor-online-business nieuw in Europa en Nederland zijn. Dat brengt wat meer risico's met zich mee volgens de theorie (nieuw product - nieuwe markt) en wat nu in de praktijk blijkt.

 

Het vastgoed waar warenhuizen in gevestigd zijn is veelal niet deze eeuw ontwikkeld, dus wie zou je de historische planning of inrichting nu willen aanrekenen? (internet)ontwikkelingen zijn hooguit reden voor herontwikkeling, maar daarvan zijn vastgoedeigenaren of beleggers zich heus wel bewust.

 

Een fysiek Wehkamp Warenhuis, is dat nog denkbaar in deze tijd en in de nabije toekomst met enige bestendigheid?

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 uur geleden, Cosara zei:

Wat mij nog meer opvalt - en dat geldt voor vele warenhuizen die ik in Europa heb mogen bezoeken - is dat het aantal bezoekers evenredig afneemt met elke extra etage boven de begane grond. Je zou verwachten dat architecten en de opdrachtgevers toch wel een beetje psychologische basiskennis hebben.

 

Ik ken het fenomeen ook wel van 'malls' - niet 1 warenhuis maar winkelcentra waar ondernemers gewoon een winkelruimte huren en onafhankelijk opereren. 

 

In het verre oosten zie je duidelijk dat effect: Op de begane grond en eerste etage zijn de meeste winkels in gebruik, en daarboven heb je vaak veel leegstand. De grap daar is dat men meestal de 'food court' op de bovenste verdieping zet waardoor je 2 lagen vol winkels krijgt, dan 3 lagen leegstand, en op de bovenste etage een drukke verzameling van allerlei restaurants vindt. 

 

Warenhuizen hebben hier natuurlijk meer controle over, die kunnen indien gewenst hun meer populaire artikelen verkopen op een hogere verdieping om zo de klanten een beetje te spreiden. Ze doen dat echter zelden - het probleem is dat een winkel die de klanten naar hogere etages lokt er op de begane grond nogal leeg uit gaat zien. Dat geldt overigens ook voor die malls, waarbij de eigenaren het liever bottom-up vullen zodat je vanaf straatniveau niet meteen in een verlaten pand staat. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 uur geleden, Highio zei:

Het vastgoed waar warenhuizen in gevestigd zijn is veelal niet deze eeuw ontwikkeld, dus wie zou je de historische planning of inrichting nu willen aanrekenen?

Wie een beetje rondreist weet dat er nog veelal volgens het ‘oude’ principe wordt gebouwd.

 

11 uur geleden, Highio zei:

 (internet)ontwikkelingen zijn hooguit reden voor herontwikkeling, maar daarvan zijn vastgoedeigenaren of beleggers zich heus wel bewust.

Is dat zo?  Anders dan bij ‘verouderde’ kantoorruimtes, zie ik bij winkelpanden geen enkele herontwikkeling (sloop of verbouwing).


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Zie dan eens wat er bijvoorbeeld van New Babylon geworden is in vergelijking met vijf en tien jaar geleden. Online zijn zeer interessante beschouwingen te vinden over deze investering en omvorming. Succes of niet? Dat hangt er waarschijnlijk van af wie je hierover spreekt. In de Nederlandse stationsomgevingen gebeurt ook heel veel interessants. De verbouwingen van oude V&D-panden zijn ook verregaand. Alleen die verrekte concurrentie van brand(web)stores en online retailers met gratis verzending, he...

 

(ik hoor juist dat er een miljoen toeristen naar Nederland komen dit weekend, dat zou toch goed nieuws voor horeca en winkels moeten zijn: 'Kaffee mit Apfelkuchen für einen Euro' en 'café avec tarte aux pommes pour un euro' levert dan niet direct iets op)

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Highio zei:

De verbouwingen van oude V&D-panden zijn ook verregaand.

Verregaand is een te groot woord, maar gelukkig is er een begin gemaakt.

 

Groot deel voormalige V&D-panden in Noord-Holland weer in gebruik

 

Amsterdam Kalverstraat - Dit pand krijgt twee bestemmingen. Op de bovenste verdiepingen komen kantoren, op de onderste winkels.

Den Helder - Het V&D-pand in Den Helder aan de Beatrixstraat is verkocht aan Helder Vastgoed BV, een dochteronderneming van de Woningstichting. Een woordvoerder van de Woningstichting laat aan NH Nieuws weten dat de onderste verdieping een commerciële bestemming krijgt, in de rest van het pand worden woningen gerealiseerd. 

Haarlem Schalkwijk - De voormalige V&D in Schalkwijk wordt een woontoren. 

Hoorn - Er zijn plannen om hier woningen en parkeerruimte te maken. 

 

Voor de rest van de V&D winkels is het vooralsnog "oude wijn in nieuwe zakken" of misschien wel "nieuwe wijn in oude zakken" ?


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Woord en Daad (geen historische centrum-locatie)

 

Je hebt kennelijk nog altijd de behoefte om (licht) te provoceren in dit draadje. Op al die locaties werd/wordt sociaal ondernomen en is/wordt heel hard (over)gewerkt door slopers en bouwers om deze een nieuwe functie te geven.  Jouw verwijzing is een jaar oud en ga eens zien wat er sindsdien gerealiseerd is.

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Highio zei:

Je hebt kennelijk nog altijd de behoefte om (licht) te provoceren in dit draadje.

 

Cosara_Quotes_78.jpg


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept