Hoe ga je om met machtsmisbruik?

Aanbevolen berichten

Onlangs hebben we te maken gehad met een inkoper welke zeer onplezierige opmerkingen maakte over onze organisatie.
Dan vraag je je af wat moet je daar nou mee?  We hebben er lang over nagedacht hoe hier op zorgvuldige en respectvolle wijze mee om te gaan en hebben toen besloten dit in een gesprek  samen te bespreken met als uitgangspunt, zorg eerst. Dit bleek niet getolereerd te worden en machtsmisbruik  werd als tegen middel in de strijd geworpen. Is dit de nieuwe zorg?

Als non-profit Stichting zijn we dienstbaar in de zorg en staan onze medewerkster al om 7 uur bij de cliënt te poetsen en te boenen om hen die hulpbehoevend zijn te ondersteunen. Dan vraag je je af waar het respect voor deze verzorgsters gebleven is als je als inkoper binnen de zorg  je laat verleiden om spierballen taal te vertonen en je vervolgens bij een confrontatie daarin niet te herkennen?  Als organisatie hebben we een zeer belangrijke taak te  vervullen en is de focus  gericht op zorg verlenen en niet op het vertoon van haantjes gedrag.  Het gaat ten koste van onze tijd en de tijd van de cliënt die zorg nodig heeft.  Ook past dit niet binnen de cultuur van de zorg. Zorg gaat om de hulpbehoevenden die juist onze ondersteuning nodig hebben. Zorg gaat om mensen. De zorg sector zit hier niet op te wachten. Als er geen respect is voor zorg organisaties dan moeten we ons echt afvragen waarmee we dan bezig zijn. 

Er zijn ouderen die op een lange wachtlijst staan en geen zorg kunnen ontvangen omdat besloten is om deze ouderen niet meer door te verwijzen naar een zorgaanbieder. 
In onze beleving gaat de zorg om mensen die acute zorg nodig hebben en niet om het tonen van machtsmisbruik. Het is karakter arm en betoond niet alleen het niet hebben van respect maar ook het gebrek aan inzicht en kennis. Is zulk een inkoper dan nog wel geschikt binnen de zorg?
Dat er lange wachtlijsten zijn binnen de zorg, heeft merendeels te maken met dergelijke beslissingen. Dat is jammer want het treft hen die  acute zorg nodig hebben.

Hoe ga je om met machtsmisbruik en hoe kun je je daartegen bewapenen? 
Ik verneem graag van juristen, mede collegas in de zorg en anderen die dergelijke situaties hebben meegemaakt en hoe die daarin een vruchtbare oplossing hebben gevonden.


 

 

Link naar reactie
42 minuten geleden, StGravenb zei:

Hoe ga je om met machtsmisbruik en hoe kun je je daartegen bewapenen? 

 

Door je niet te begeven in afhankelijkheidssituaties (maar dat is theorie, dat kan nooit volledig).

 

In je verhaal lees ik niets over machtsmisbruik, maar wel over een beslissing dat bepaalde cliënten niet naar jou worden doorverwezen. De zorg gaat om mensen, maar niet tegen elke prijs. De zorg gaat ook over het betaalbaar houden van die zorg. De zorgsector zit daar misschien niet op te wachten, maar de maatschappij wel. Een inkoper heeft daar een rol in. Als jou dat als leverancier (tenminste, dat maak ik op uit het verhaal) niet zint omdat je een bepaald beeld hebt bij de zorg, dan is dat wel lastig.

 

44 minuten geleden, StGravenb zei:

Als non-profit Stichting zijn we dienstbaar in de zorg

 

Verenigingen en stichtingen met een maatschappelijke of ideële doelstelling en stamrecht BV's die uitsluitend een pensioen beheren en qua ondernemerschap geen commercieel belang meer hebben, behoren niet tot de doelgroep van dit forum, volgens de forumregels. Ik weet dan ook niet of je hier zult vinden wat je zoekt.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
41 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Verenigingen en stichtingen met een maatschappelijke of ideële doelstelling en stamrecht BV's die uitsluitend een pensioen beheren en qua ondernemerschap geen commercieel belang meer hebben, behoren niet tot de doelgroep van dit forum, volgens de forumregels. Ik weet dan ook niet of je hier zult vinden wat je zoekt.

 

Mod comment 

Het onderwerp  ( inkoper maakt onplezierige opmerkingen over onze organisatie en weigert inkoop/diensten etc) is ondernemersrelevant en staat los van of de aanbieder een non-profit instelling is. ik laat het topic daarom open

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
1 uur terug, StGravenb zei:

zeer onplezierige opmerkingen maakte over onze organisatie.

 

Over wat voor soort onplezierige opmerkingen hebben we het dan? Als een inkoper kritiek heeft op de kwaliteit van de dienstverlening dan kun je doorvragen en vragen om concrete voorbeelden. Dan valt er door te luisteren wellicht ook wat te leren en te verbeteren. Zorg of niet, non profit of niet: open staan voor terechte en opbouwende kritiek moet kunnen.

 

Is het geen gefundeerde kritiek, dan moet je het niet accepteren: een formele klacht indienen bij de organisatie is dan een volgende stap. 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Het zou me niks verbazen als met de bevorderde marktwerking in de zorg ook harde inkoop niet ongewoon is. Een methode is uiteraard om misprijzend te doen over op zich prima prestaties. Maar het kan ook gewoon voortkomen uit arrogantie en machtswellust. Leg het gedrag vast!

 

Wie koopt de zorg in? Gemeenten, verzekeraars, zorginstellingen die uitbesteden?

 

Je hebt als non-profit instelling geen bijzondere voorrechten, dus reden te meer om zakelijk te kijken naar zulke kwesties.  Niet in de slachtofferrol kruipen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
(aangepast)

In lastige situaties val ik altijd terug op de geformuleerde kernwaarden van onze onderneming.

Wat vinden wij belangrijk? Of welke waarden valt niet te onderhandelen?

 

Als voorbeeld: wij hebben respectvol omgaan met mensen als een kernwaarde gedefinieerd.

In het geval een klant van ons gaat schelden, bedreigen of seksueel ongewenst gedrag vertoont (dit is letterlijk allemaal gebeurd), is er maar 1 conclusie mogelijk: we zeggen de klant-leverancier relatie op. Bij leveranciers geldt hetzelfde: als zij zich misdragen gaan ze exit. Daarbij is het voor ons niet belangrijk wat het kost in financiële zin, want kernwaarden zijn per definitie niet onderhandelbaar.

Alle medewerkers weten dit ook en kunnen het ook gebruiken ter ondersteuning in dagelijkse beslissingen.

 

 

Als ik jouw verhaal hoor, gaat het verlenen van goede zorg je echt aan het hart en baal je er flink van dat iemand daarmee aan het kloten is (om het even plat te formuleren). Mocht "zorg voorop" echt jouw niet-onderhandelbare kernwaarde zijn dan zou je mogelijke conclusie kunnen zijn dat je gewoon geen zaken meer doet met die persoon. Stel de hoogste directeur binnen die organisatie op de hoogte van jouw beslissing en leg uitgebreid uit waarom je tot die beslissing komt.

Daarna ga je door met je leven en probeer je er het beste van te maken :-)

aangepast door PimEffting
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.