• 0

Motivatie

Je hebt een eigen bedrijf, allemaal leuk en prachtig, maar...

Wat doe je als je motivatie niet meer is wat het was? Is je bedrijf gedoemd te mislukken nu?

 

Het is ook niet makkelijk om de hele dag in je eentje te werken. Veel, lang en weinig inkomsten.

 

Het komt wel goed, alleen het duurt zo lang..

 

Herkenbaar of zou dit niet mogen?

____________ (online).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt een eigen bedrijf, allemaal leuk en prachtig, maar...

Wat doe je als je motivatie niet meer is wat het was? Is je bedrijf gedoemd te mislukken nu?

 

Het is ook niet makkelijk om de hele dag in je eentje te werken. Veel, lang en weinig inkomsten.

 

Het komt wel goed, alleen het duurt zo lang..

 

Herkenbaar of zou dit niet mogen?

 

Is die verminderde motivatie structureel of gerelateerd aan de huidige vakantieperiode? Mooi weer, ook in Nederland (nu trouwens even niet), veel mensen lekker met vakantie en jij moet doorploeteren.

Als het laatste het geval is, neem dan ook vakantie en zorg ervoor dat je in die periode het werk echt volledig vergeet (dat is meestal heel moeilijk maar beslist niet onmogelijk). In het vliegtuig stappen en echt fysiek ver van de werkplek zijn, is vaak erg effectief.

 

Heb je last van een structureel gebrek aan motivatie, dan heeft het op deze wijze doorgaan weinig zin. Dat wil niet altijd betekenen dat je er mee op moet houden. Afhankelijk van de aard van jouw business kun je bijv. door samenwerking met een andere ondernemer of het binnenhalen van investeerders toe naar schaalvergroting en zo een einde maken aan het eenzame 'geploeter'. Daarmee krijg je wel weer andere zorgen, maar je krijgt ook mensen om je heen die zorgen voor nieuwe impulsen.

Succes.

 

ID

Link naar reactie
  • 0

tijd terug liep ik ook behoorlijk te twijfelen of ik niet toch maar voor baas moet gaan werken hoor. ;) lekker 's weekends en 's avonds echt vrij, gezellige collega's, eenvoudig de mogelijkheid vrij te nemen en vaak ook allerlei doorgroeimogelijkheden naar betere functies.

 

en nu, nu zit ik maar thuis, alleen, hard te werken, meestal te weinig tijd voor leuke, leerzame dingen, omdat ik veel eenvoudig, saai werk moet doen. "heb ik daarvoor nou mijn diloma gehaald". ::)

 

wat misschien helpt, is voor jezelf weer eens op een rij te zetten wat leuk zou zijn aan werken voor baas en wat leuk is aan werken voor jezelf, ook de nadelen. ik vind het toch wel erg fijn dat ik geen reistijd heb, dat ik kan werken wanneer ik wil. 's middags mooi weer? ach gaan we toch lekker ff de stad in? ;) geen tijd om me in dingen te verdiepen en te leren? eigen schuld, dan moet ik maar kijken hoe ik tijd kan besparen en desnoods dingen uitbesteden. oftewel als je weer 100% zeker weet dat dit is wat je wilt, schieten je misschien ook oplossingen te binnen en aanvaard je de nadelen weer.

 

waar ikzelf vooral van baalde, is dat ik vooral bezig ben/was met alles bijhouden en eenvoudig werk, en maar weinig tijd heb om dingen te verbeteren. ik heb me daarom voorgenomen een vaste structuur te hebben, bv 1ste 2 dagen het saaie, eenvoudige werk, woensdag boekhouding en laatste 2 dagen om dingen te verbeteren en uit te breiden. ok, het wil nog niet helemaal lukken, maar ooit lukt het vast wel. ;)

 

wat voor werk moet je doen? misschien hebben velen nog tips voor je als je dat beschrijft?

Link naar reactie
  • 0

Denk dat een van de belangrijkste dingen is om met anderen over je eigen onderneming en bezigheden te blijven praten. Door met anderen te interacteren doe je weer nieuwe inzichten, ideeen en motivatie op. Het kan inderdaad zo zijn dat nu, in de zomerperiode geschikte sparringpartners niet voor het oprapen liggen. Zoek het dus op: zoek nieuwe uitdagingen of maak van bestaande werkzaamheden een nieuwe uitdaging door jezelf targets te stellen en jezelf constant te verbeteren. Vaak is motivatie gewoon een kwestie van een bepaalde `knop omzetten.` Als je eenmaal weet hoe dit moet gaat de rest vanzelf ;)

Link naar reactie
  • 0

People bedankt voor jullie response!

 

Ik zit in de software ontwikkeling, soms webbased.

 

Het is ook niet structureel, maar soms zit alles tegen en heb je klanten genoeg maar zit je te wachten op feedback. 20 x nabellen en nog geen effect.

 

Ik merk ook dat samenwerking je motivatie oppept.

 

En die knop omzetten is echt moeilijk, maar geloof wel dat het kan. Alleen probleem is dat ik dan weer 3 uur achter elkaar doorstamp en mezelf een mini burnout bezorg. Discipline is nog best wel taai. Maar dat komt misschien ook omdat ik jaren voor een baas gewerkt heb.

 

En + / - lijstje maken is ook een goed plan.

 

Bedankt voor tips en meer ervaringen altijd welkom.

 

S.

____________ (online).

Link naar reactie
  • 0

Motivatie is wel de drijfveer van zelfstandig ondernemersschap. Dat zonder twijfel. Waarom kan de één wel wat het andere begrijf niet kan? Doorzettingsvermogen en motivatie.

 

Als het iets tijdelijks is, bijvoorbeeld omdat het even tegenzit, is het een kwestie van doorbijten denk ik. Of even een korte break nemen en er weer vol tegenaan gaan. Als het structureel is: afbouwen en opzeggen die handel.

 

Wat ik van een vriend van me hoor, een zelfstandig ondernemers die internet applicaties bouwt, die gaat nu dus een kleine werkplek huren in het nieuwe media centrum van Breda (Blushuis), gewoon om niet meer alleen te zitten op zijn zolderkamer. Meer aanspraak, meer ruggespraak, etc. Daarvoor zijn dergelijke "huizen" er.

 

Ook moet je eens kijken of je niet enkele leuke projecten kan "sponsoren". Wat je veel ziet is dat de "webbouwers" en "applicatie bouwers" en "consultants" (om maar even te chargeren) altijd voor derden bezig zijn. Wat je dan krijgt is dat er weinig is waar je echt enthausiast over bent, waar je 100% geloof in hebt en 100% voor gaat. Het is mij opgevallen hoeveel van deze mensen na b.v. een ideabroker event zeggen: goh, dat is veel leuker ondernemen als je echt iets maakt voor jezelf zeg maar.

 

Misschien dat dat een idee is, iemand met een idee helpen dit technisch te realiseren in ruil voor een pluk aandelen. Je merkt dat hier best markt voor is, dergelijke samenwerkingen. Ik heb er nu twee lopen en je ziet ook dat de technici die dit doen hier veel meer genoegdoening uit halen dan uit standaard werk voor derden.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een tijdje met hetzelfde probleem gezeten.

 

Mijn oplossing was om privé en werk meer gescheiden te houden. Een aparte werk-notebook en bureau was een oplossing. Verder helpt bij mij een muziekje ook gigantisch.

 

Ook ben ik meer bezig met uitbesteden en klantenwerving, en dat blijkt toch een stuk leuker te zijn.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Denk dat een van de belangrijkste dingen is om met anderen over je eigen onderneming en bezigheden te blijven praten.

 

En daar is HL weer goed voor!

 

Ik ben ook zo blij met mijn vriendjes hier haha :P.

 

Maar ff zonder dollen, best bruikbare tips.

Ik wil zeker niet stoppen en voor een boss gaan werken. Het is en blijft werk. Een goede dagplanning helpt trouwens ook merk ik. En internet (ook al is het adsl) zoveel mogelijk offline houden.

 

Leuke reacties, we gaan er weer tegenaan :).

____________ (online).

Link naar reactie
  • 0

Je hebt een eigen bedrijf, allemaal leuk en prachtig, maar...

Wat doe je als je motivatie niet meer is wat het was? Is je bedrijf gedoemd te mislukken nu?

 

Het is ook niet makkelijk om de hele dag in je eentje te werken. Veel, lang en weinig inkomsten.

 

Het komt wel goed, alleen het duurt zo lang..

 

Herkenbaar of zou dit niet mogen?

 

Tuurlijk mag dat, ik zit momenteel ook in een enorme dip. Krijg software niet af en kan daar zelf niets aan doen. Heel frustrerend. Ik ga altijd even lunchen met één van de collega ondernemers hier uit de buurt.Dan hoor je waar een ander mee zit en dan denk je weer,"nou ik heb het zo slecht nog niet". Even lekker uithuilen kan en mag dan...maar niet elke dag:-)

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik zit al enige tijd in een enorme dip wat betreft software die niet werkt, niet afkomt en als hij dan klaar is toch weer niet werkt en een programmeur die iedere keer zegt: dat had ik eerder moeten weten (waarop ik denk: dan had je moeten luisteren, ik heb dat slechts 600 keer gezegd).

 

En dan denk ik: gelukkig ben ik loonslaaf en als de baas er niets aan wil doen, is het zijn geld dat wegspoelt.

Link naar reactie
  • 0

Misschien helpt een maandelijks HL-ICTers-diner om even elkaar onze frustratie uit te leggen en begrip terug te krijgen..

 

Of videoconferenties zodat je niet alleen achter de PC zit.

 

Ideeën ideeën ideeën...

 

[edit]

Hoe is het trouwens perry, lang niet gezien...

In een dip hoor ik? Dan moet je je concentreren op de positieve aspecten van het vak en een paar dagen rust proberen te nemen

 

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik zit al enige tijd in een enorme dip wat betreft software die niet werkt, niet afkomt en als hij dan klaar is toch weer niet werkt en een programmeur die iedere keer zegt: dat had ik eerder moeten weten (waarop ik denk: dan had je moeten luisteren, ik heb dat slechts 600 keer gezegd).

 

En dan denk ik: gelukkig ben ik loonslaaf en als de baas er niets aan wil doen, is het zijn geld dat wegspoelt.

 

En gelukkig heb ik geen loonslaven in dienst. Hoef ik niet van 8 tot 5 werken en bepaal ik waar het geld naar toe mag spoelen.

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien helpt een maandelijks HL-ICTers-diner om even elkaar onze frustratie uit te leggen en begrip terug te krijgen..

 

Of videoconferenties zodat je niet alleen achter de PC zit.

 

Ideeën ideeën ideeën...

 

[edit]

Hoe is het trouwens perry, lang niet gezien...

In een dip hoor ik? Dan moet je je concentreren op de positieve aspecten van het vak en een paar dagen rust proberen te nemen

 

Ben al weer uit de dip. Weer een paar stappen verder gekomen vandaag. Ja zou leuk zijn. Wat meer virtuele contacten, doch oppassen dat je niet teveel wordt afgeleid. Overigens heb ik inmiddels een aardige database nu in Skype van higherlevel deelnemers en vinden daar regelmatig aanmodigende en motiverende gesprekken plaats. Volgens mij kun je in je Profiel ook al een skype nummer opgeven. Misschien is het leuk om weer eens een online speed network meeting via Skype te organiseren. We hebben wel eens een virtuele borrel gehad via Skype. Best leuk om dat nog eens te dioen, maar dan wat gestructureerder.

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

wat is het meest motiverend vinden jullie:

 

- een nieuwe opdracht

- een opdracht af

- een factuur versturen

 

Ik was eigenlijk van plan dat laatste de hele dag te doen, maar gaat ook vervelen ;).

 

Was een leuk topic dit, bedankt allemaal voor jullie motivatie 8)

____________ (online).

Link naar reactie
  • 0

wat is het meest motiverend vinden jullie:

 

- een nieuwe opdracht

- een opdracht af

- een factuur versturen

 

Hmm, alledrie eigenlijk wel. Een nieuwe opdracht is altijd leuk. Weer een nieuwe uitdaging waar je mee aan de slag kan. Een opdracht af geeft veel voldoening, als je ziet dat bijvoorbeeld bezoekers gebruik maken van een nieuwe site die jij hebt bedacht. En een factuur versturen werkt ook zeer motiverend, vooral als die snel betaald wordt. Tenslotte moet er ook geld verdiend worden. ;D

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Motiverend: erkenning voor je werk in de vorm van snelle betaling (beetje psychologisch aspect) en goede reacties

 

Leuk: nieuwe opdrachten en een telefoontje met de opdrachtgever over niet-business dingen, o ja.. en het geld natuurlijk

 

Heel leuk: dat je klanten nieuwe klanten aanleveren! Men is tevreden en stuurt vriend, vriendin, kennis, collega, tante, oom, vader, moeder en baby naar jouw bedrijf.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Meest motiverend: proberen mee te denken met de klant en als reactie te horen krijgen 'moooooi, dat werk prima'. Facturen sturen is leuk, maar die worden toch wel een keer betaald. Een nieuwe opdracht binnen krijgen is ook leuk maar dat is 'alleen' een bevestiging dat ik m'n verkooppraatje goed gehouden heb (niet m'n favoriete bezigheid) of dat m'n referenties overtuigend zijn. Maar een klant waarvan z'n verwachtingen overtroffen zijn is voor mij de beste motivatie.

 

De mindere momenten schrijf of praat ik van me af met vrienden. Daarna even verstand op nul en met toepasselijke muziek even flink doorwerken om de klus af te maken.

 

Slechte tijden in het algemeen hebben als voordeel dat de goede tjiden die er op volgen des te zoeter smaken :D Is een Zen gedachte maar na slechte tijden een delicatesse zaak binnenlopen en 50 euro uitgeven aan lekkere dingen geeft me altijd weer het idee dat het goed gaat en motiveert enorm.

Link naar reactie
  • 0
De mindere momenten schrijf of praat ik van me af met vrienden. Daarna even verstand op nul en met toepasselijke muziek even flink doorwerken om de klus af te maken.

 

Slechte tijden in het algemeen hebben als voordeel dat de goede tjiden die er op volgen des te zoeter smaken Is een Zen gedachte maar na slechte tijden een delicatesse zaak binnenlopen en 50 euro uitgeven aan lekkere dingen geeft me altijd weer het idee dat het goed gaat en motiveert enorm.

Dit herken ik voor 100%. Zou ik zelf geschreven kunnen hebben!

 

Verder vind ik het ook altijd leuk als mensen geinteresseerd zijn in je bezigheden en in jou als persoon.

Toch vind ik die klanten binnenhalen ook altijd wel heel bevredigend :)

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

het leukste vind ik het eigenlijk wel als mensen mij contacteren om te vragen of ik een klus voor ze wil doen, naar aanleiding van een klus die ik voor een ander heb gedaan. een opdrachtgever kan wel fijn de factuur betalen en zeggen dat hij tevreden is, maar als hij je aanbeveelt aan een ander is dat blijkbaar echt 100% waar. (ben af en toe een beetje wantrouwend als klanten blij en tevreden lijken te zijn, ik ben het zelf namelijk vrijwel nooit 100% ;D)

 

een factuur sturen vind ik absoluut geen motivatie, ik doe iets waar ik superveel lol in heb en dat ik er geld voor krijg is erg leuk (ook wel bittere noodzaak) maar als ik het me zou kunnen veroorloven zou ik het bij wijze van spreken gratis ook wel doen. er een factuur voor sturen en geld binnenkrijgen is dus meer een logisch gevolg dan een motivatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 62 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.