• 0

Kosten voor stresscoaching aftrekbaar?

Beste allemaal,

 

In januari ben ik overspannen thuis komen zitten als ZZP'er. Ik had heftige burn-outklachten en heb mijn klanten toen aangekondigd mijn werk voor de komende maanden neer te leggen. Balen natuurlijk (zacht uitgedrukt) maar gezondheid gaat natuurlijk boven alles. Inmiddels werk ik weer, met een stuk meer rust aan mijn hoofd. Om daar te komen heb ik hulp gekregen van een haptotherapeut. Die heeft me mezelf beter leren kennen om zo met stress en druk om te gaan. Dit is de belangrijkste zet geweest om weer aan het werk te kunnen. 

 

De therapie heeft me zo'n € 800 gekost. Natuurlijk zou ik die kosten graag zakelijk boeken. Mag dit? Kan dit? Zoja, onder welke noemer/post?

 

Ik kijk uit naar jullie reactie en kennis!

 

Groetjes,

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
47 minuten geleden, PaulVenlo zei:

De therapie heeft me zo'n € 800 gekost.

Natuurlijk zou ik die kosten graag zakelijk boeken.

Mag dit? Kan dit? Zoja, onder welke noemer/post? 

Nee ... het valt onder de persoonlijke verzorging.

De haptotherapie wordt vergoed door de (uitgebreide of aanvullende) zorgverzekering.

 

Nu is het wel zo dat vrijwel niets in het land van de ondernemer duidelijk zwart of wit gekleurd is.

Consulten en therapieën kunnen als bedrijfskosten aftrekbaar zijn als de klachten uitsluitend of duidelijk werk gerelateerd zijn ... of gedeeltelijk aftrekbaar bij een gemengd zakelijk en persoonlijk gebruik.

 

Zie ook: Beoordeling Zakelijke kosten

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
41 minuten geleden, Cosara zei:

Nee ... het valt onder de persoonlijke verzorging.

 

Aanvulling: niet alleen persoonlijke verzorging, maar ook kosten die verband houden met gezondheid zijn niet zakelijk aftrekbaar. Zie ook: Zakelijk of privé?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Cosara zei:

Nee ... het valt onder de persoonlijke verzorging.

De haptotherapie wordt vergoed door de (uitgebreide of aanvullende) zorgverzekering.

 

Nu is het wel zo dat vrijwel niets in het land van de ondernemer duidelijk zwart of wit gekleurd is.

Consulten en therapieën kunnen als bedrijfskosten aftrekbaar zijn als de klachten uitsluitend of duidelijk werk gerelateerd zijn ... of gedeeltelijk aftrekbaar bij een gemengd zakelijk en persoonlijk gebruik.

  

Zie ook: Beoordeling Zakelijke kosten

 

 

 

Hi Cosara,

 

Heel duidelijk antwoord, superbedankt!

 

2 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

 

Aanvulling: niet alleen persoonlijke verzorging, maar ook kosten die verband houden met gezondheid zijn niet zakelijk aftrekbaar. Zie ook: Zakelijk of privé?

 

Ron, helder, dankjewel!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.