Jump to content
ijscoman

Wel of geen ijscoman besteld?

Recommended Posts

Posted (edited)

Ik wens topic starter een beter (vollediger) offerteformulier voor een efficiëntere order intake. O.b.v. deze invoervelden kun je m.i. niet direct een complete offerte opstellen. Hooguit zoiets als een vrijblijvende prijsopgave. Dan wordt het een stappenplan wat in minder tijd kan. ;+)

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 uur geleden, Roel J zei:

 

 

Dat is wel specifiek iets wat in jou branche speelt inderdaad, maar feitelijk moet je eigenlijk kijken of je je handel een beetje kan opsplitsen.
Ik begrijp dat in de georganiseerde catering voor beurzen, bedrijfsfeesten en festivals er mogelijk een betaalcultuur van 60 dagen geldt en dat je daar niet omheen kan.
De vraag voor de zomerdagen is hoeveel handel je zou verliezen als je wel werkt met betaling vooraf of met een aanbetaling ter bevestiging van de order. Juist omdat je in dat soort periodes geen tijd hebt om je alle reservering na te bellen of alles klopt.

Zomerpiek is maakt jou product schaars en extreem gewild dat mag best doorklinken in je leveringsvoorwaarden.

Voor deze zomer waarschijnlijk te laat om iets te bedenken maar in de winter heb je weer tijd zat om eens te kijken naar een iets andere aanpak die zowel jou planning vereenvoudigd als kansen op missers verkleind.

Ijscoman voor de deur zie je toch steeds vaker, wellicht wordt het ook tijd voor een zomerabonnementje voor dat soort grote partijen. in tijd van 3 of 4 maanden kom je 4 of 5 keer, datums mogen ze 3-5 werkdagen van te voren opgeven, afhankelijk van wat jij nodig hebt.

 

 

Ik denk dat vriendelijk zou bedanken voor de eer.. zeg eens tegen zo'n klant voor jou tien anderen.

Of je bied ze een tijdslot dat je anders nooit verkocht krijgt maandagochtend 11uur ofzo..

Als er een oprechte vergissing in het spel is dan doe je niet moeilijk, maar bij deze klant klinkt de bureaucratie wel erg door. Op maandag jou wegsturen en zeggen dat er niets besteld is en een dag later mailen om een (nieuwe) datum te prikken.

 

Ja dat is een goed idee dat abonnement. Geen idee of men er voor open staat, misschien komt het wat opdringerig over.  We krijgen het steeds drukker door steeds meer jaarlijks terug kerende klanten, soms kunnen we deze nog ternauwernood inplannen omdat ze altijd vrij laat bestellen en het ook altijd nog lukt, weten zij niet beter dan dat ze met mooi weer altijd last minute kunnen bellen. Deze ga ik vanaf de lente wel aanspreken of ze weer van onze ijstraktatie gebruik willen maken zodat we er rekening mee kunnen houden. 

 

 


IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Highio zei:

Ik wens topic starter een beter (vollediger) offerteformulier voor een efficiëntere order intake. O.b.v. deze invoervelden kun je m.i. niet direct een complete offerte opstellen. Hooguit zoiets als een vrijblijvende prijsopgave. Dan wordt het een stappenplan wat in minder tijd kan. ;+)

 

Groet,

 

Highio

 

We bellen en vragen regelmatig om meer informatie, krijgen af en toe de vreemdste verzoeken binnen waar je geen offerte op kan maken. Een langer offerteformulier jaagt bezoekers  weg denk ik, we willen eigenlijk in eerste instantie globaal weten wat de wensen zijn en zo in contact kunnen komen. 

Hebben we genoeg informatie doen we een vrijblijvend prijsvoorstel, daarna verandert er vaak toch nog wel weer wat. Het is in 99% van de gevallen heel duidelijk of men akkoord gaat en wat wij komen verzorgen, maar gaan er nog beter op letten. 

 

Wat ik wel ga doen is een pdf met voorwaarden maken en bij de offerte toevoegen. Onder andere parkeren levert nog weleens problemen op, gewoonweg omdat ze ons bestellen en er nergens te parkeren valt en we dit min of meer maar zelf moeten uitzoeken want "oh parkeren dat weet ik niet ik ben hier zelf altijd met de fiets"  Of dat de ijskar niet naar binnen kan, omdat we onverwacht de lift in moeten. Ook heb ik geen idee of wij aansprakelijk zijn voor schade als wij een lekke band krijgen en een markering actie loopt hierdoor mis waarbij het bedrijf kosten heeft gemaakt. Omdat we nu wat serieuzere klanten hebben dan enkel de buurtfeestjes zou er zo iets nog eens mis kunnen gaan in de toekomst. 


IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mee eens. Ik vraag vrijwel dezelfde informatie, en dat is vrijwel altijd voldoende om een offerte te kunnen maken. Als de klant vervolgens wil bevestigen heb ik alleen nog even het adres nodig om een contract in orde te maken.

Hoe meer informatie je vraagt in je offerteformulier, hoe hoger de drempel om die offerte aan te vragen.


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is er mis met een handtekening vragen voor de opdracht? Daarmee voorkom je dit soort situaties.

 

Overigens als ik de mailwisseling lees is de opdracht niet definitief gemaakt.


Kleding bedrukken doe je natuurlijk bij de leukste online kledingdrukkerij van NL en BE.

Bezoek 👕Kleding bedrukken op Bedrukt.nl voor: 

✔Goede kwaliteit ✔Betaalbare prijzen ✔Zelf online ontwerpen ✔Modieuze kleding ✔Bedrukken vanaf 1 stuk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
Op 7-7-2019 om 12:10, ijscoman zei:

We bellen en vragen regelmatig om meer informatie, krijgen af en toe de vreemdste verzoeken binnen waar je geen offerte op kan maken. Een langer offerteformulier jaagt bezoekers  weg denk ik, we willen eigenlijk in eerste instantie globaal weten wat de wensen zijn en zo in contact kunnen komen. 

Hebben we genoeg informatie doen we een vrijblijvend prijsvoorstel, daarna verandert er vaak toch nog wel weer wat.

 

Dat klinkt een beetje alsof je product te ingewikkeld is of de keuze te groot. Als je klant meerdere keren van keuze wisselt, dan is het een beetje alsof je je klant jouw werk laat doen. Jij bent de ijsexpert.

 

Quote

Wat ik wel ga doen is een pdf met voorwaarden maken en bij de offerte toevoegen. Onder andere parkeren levert nog weleens problemen op, gewoonweg omdat ze ons bestellen en er nergens te parkeren valt en we dit min of meer maar zelf moeten uitzoeken want "oh parkeren dat weet ik niet ik ben hier zelf altijd met de fiets"  Of dat de ijskar niet naar binnen kan, omdat we onverwacht de lift in moeten.

 

Een gebrek aan parkeerplaatsen los je niet op met algemene voorwaarden. Als je AV stellen dat de klant voor goede parkeergelegenheid moet zorgen, anders geen ijs, maar wel betalen, dan zit je aan het einde van de rit met een ontevreden klant. Je kunt die AV wellicht combineren met een pro-actief beleid waarbij je bij de klant checkt dat die parkeerplaats er inderdaad is.

 

(Ik zit nu wéér aan die bruine M&M's van Van Halen te denken.)

 

Quote

Ook heb ik geen idee of wij aansprakelijk zijn voor schade als wij een lekke band krijgen en een markering actie loopt hierdoor mis waarbij het bedrijf kosten heeft gemaakt. Omdat we nu wat serieuzere klanten hebben dan enkel de buurtfeestjes zou er zo iets nog eens mis kunnen gaan in de toekomst. 

 

Dat lijkt me inderdaad een goede reden voor het opstellen van AV.

Edited by Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Branko Collin zei:

Een gebrek aan parkeerplaatsen los je niet op met algemene voorwaarden. Als je AV stellen dat de klant voor goede parkeergelegenheid moet zorgen, anders geen ijs, maar wel betalen, dan zit je aan het einde van de rit met een ontevreden klant. Je kunt die AV wellicht combineren met een pro-actief beleid waarbij je bij de klant checkt dat die parkeerplaats er inderdaad is.

 

(Ik zit nu wéér aan die bruine M&M's van Van Halen te denken.)


Haha die bruine M&M's had ik nog nooit van gehoord, misschien ook maar eens invoeren hier 😄 

Ik werk ook met vrij uitgebreide algemene voorwaarden, maar ben me er ook zeer van bewust dat die vaak niet gelezen worden. Ik probeer daar zo flexibel mogelijk mee om te gaan, maar heel soms moet je toch echt op je strepen gaan staan.

Zo heb ik een keer bij een kroeg gestaan voor een beachparty, die letterlijk de hele tent vol had gestort met zand. "jij mag daar achter in de hoek staan" zei die... die heeft dus ter plekke nog een podium kunnen regelen en wat mensen om mijn spullen daarheen te tillen, anders kan ik al mijn wielen, aansluitingen en weet ik wat nog meer direct kunnen afschrijven. Ook heb ik het een keer meegemaakt dat de dj aan het einde van de avond geacht werd zijn eigen consumpties af te rekenen... niet dus, zie artikel ... van de voorwaarden. Of ook zo'n leuke:  "de zaal is boven, maar alleen per trap bereikbaar"... 

Voorwaarden zijn er wat mij betreft vooral om op terug te kunnen vallen als het een keer echt nodig is.  Want ook al worden ze niet gelezen, de klant is wel akkoord mee gegaan. Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen, dus ik check een locatie tegenwoordig altijd even op Google Maps en bel ze even als ik bijvoorbeeld twijfel over de toegankelijkheid.


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

Voorwaarden zijn er wat mij betreft vooral om op terug te kunnen vallen als het een keer echt nodig is.  

 

Onze ijscoman heeft een praktische ondernemersinstelling, dus die gaat niet enorme offerteformulieren maken waarin alle eventualiteiten afgevinkt kunnen worden. Het heeft wel zin een lijstje te maken van praktische zaken die de samenwerking bespoedigen, zoals toegang tot de scoop-locatie (laden en lossen) en water - ik noem maar wat. Plak dat bij de algemene voorwaarden.

 

Wellicht is een speciaal liftkarretje een goeie investering. 😇

Share this post


Link to post
Share on other sites

De werkzaamheden van onze ijscoman verschillen niet zoveel met die van mijn dj werkzaamheden hoor... we hebben allebei een goed toegankelijke locatie nodig, ruimte waar we kunnen opstellen, een veilige stroomvoorziening... en voorwaarden voor dingen als annulering,  diefstal en beschadiging van materialen, te regelen vergunningen, parkeerkosten enzovoorts zijn ook in zijn geval geen overbodige luxe.


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept