• 0

klant als referentie: vertellen... of niet?

Hallo,

Maar, daar dit is mijn eerste bijdrage aan het forum, dus maar even voorstellen. Mijn naam is Chris Roos, sinds 1991 zzp-er.

Ik ontwikkel hardware en software voor voornamelijk embedded systemen.

 

na -met veel interesse- het boek 'calimeromarketing' te hebben gelezen, een tip van een der bijdrages hier op het forum, kwam de volgende vraag naar boven.

 

In hoeverre kun je aan potentiele klanten vertellen wie je huidige klantenkring is?

Dus : ik heb voor xxx product yyy ontwikkeld?

De klant kan dan denken, hij vertelt dat straks ook aan anderen over mij!

Helemaal niets zeggen is dan wel erg netjes, maar dat is volgens mij ook niet goed.

 

groetjes,

Chris

 

[edit mod] titel aangepast [/edit]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met bestaande klanten kan je natuurlijk afspraken maken het gegeven product als referentie te mogen gebruiken. Er bestaat natuurlijk een vertrouwensrelatie die op lange termijn erg belangrijk is. Schaad deze dan ook niet!

Toch is de praktijk dat het praten over klanten positief is. Ook je klant breng je weer bij een andere partij onder de aandacht.

Kijk wel uit wat je tegen wie zegt. Je zal het ook niet prettig vinden dat jouw toeleverancier bij je concurrent aanschuift en even jouw ICT beleid en beslissingen op tafel legt.

 

succes

 

Vincent

Link naar reactie
  • 0

bel, mail of schrijf je klanten, waarbij je toestemming vraagt de klant en/of het product als referentie te gebruiken. [ook dit mailtje draagt weer bij aan je eigen marketing!] Laat de klant dit per mail/brief bevestigen.

Op deze wijze bouw je je referentielijst op.

 

Als een potentiële klant vervolgens contact zou willen zoeken met een referent, prima! Stem dat dan wel vooraf af met de referent.

 

Succes én plezier!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ter aanvulling op het antwoord van VCC: je zou deze vraag (waarmee de klant toestemt een referentie te worden) onderdeel kunnen laten uitmaken van een feedback-formulier waarin je je klanten vraagt naar jouw functioneren, de tevredenheid over het opgeleverde werk, et cetera. Een dergelijke vragenlijst zou je kunnen eindigen met een vraag of je, bij tevredenheid, het betreffende bedrijf eventueel als referentie zou mogen gebruiken.

 

Indien goed opgesteld, kun je hier voor jezelf (en voor je toekomstige jobs) een hoop nuttige informatie uithalen. "The learning organisation", zeg maar.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mijn klanten gebeld en gevraagd of ik ze als referentie mag gebruiken en de reactie was natuurlijk! Eén uitzondering is het opnemen van bepaalde websites in m'n portfolio. Ik heb dit werk als onderaannemer gedaan en de klant zou het vreemd vinden dat ik sier maak met (hele) grote klanten. Kan ik me wel in vinden. Monderling of laten zien als demo was geen probleem voor deze klant overigens.

 

Kijk wel uit wat je tegen wie zegt. Je zal het ook niet prettig vinden dat jouw toeleverancier bij je concurrent aanschuift en even jouw ICT beleid en beslissingen op tafel legt.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Ik bouw informatiesystemen die op zich geen belangrijke informatie over een bedrijf laten zien (bedrijfsprocessen o.i.d.) Een demo geven aan derden is dan (meestal) ook geen probleem máár ik zorg dat ik een versie heb met dummy data en zeg er nadrukkelijk bij dat het niet om echte data gaat.

 

Als de door jouw ontwikkelde producten belangrijk zijn voor de opdrachtgever moet je nog meer oppassen met wat je zegt. Even vragen dus. En zeggen dat je graag over je product wilt vertellen aan anderen geeft aan dat je er trots op bent en dat geeft nooit een verkeerde indruk ;)

Link naar reactie
  • 0

ja! En dan op de vraag , wat vindt u van onze dienstverlening?

de keuze geven: fantastisch of fantastisch! :)

Da's met name interessant als je er een verplichte vraag van maakt (kijk, dat kun je dus lekker afdwingen met die online enquete... ;D).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.