• 0

21% BTW is al betaald bij intracommunautaire levering

Goedenavond, 

 

Ik hoop dat ik hier op de juiste plek ben en jullie mij kunnen helpen. 

 

Een aantal maanden geleden heeft een Belgische klant een bestelling geplaatst via mijn webshop en deze keurig betaald. Nu blijkt alleen dat deze klant onder haar bedrijf heeft besteld en wil ze graag dat haar BTW nummer vermeld wordt op de factuur. 

 

Echter is de Nederlandse 21% BTW al automatisch op de factuur beland en ook betaald bij het plaatsen van de bestelling. Alleen kom ik er nu achteraf achter dat dit een 0% tarief had moeten zijn aangezien zij onder de naam van een Belgisch bedrijf heeft besteld. 

 

Daarnaast heb ik mijn BTW aangifte voor deze periode inmiddels al ingediend en betaald aan de belastingdienst, waar deze factuur dus ook onder valt. 

 

Nu is mijn vraag, ben ik verplicht dit alles te gaan corrigeren naar een factuur met het 0% tarief (waarbij ik mijn klant dus ook het 21%btw bedrag moet gaan terugstorten en mijn BTW aangifte moet gaan wijzigen) of kan ik dit zo laten en enkel haar BTW nummer toevoegen aan de factuur zodat zij de btw in Nederland kan terugvragen? 

 

Alvast bedankt voor de moeite! 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Goedenavond Boersma,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Mocht je deze klant willen helpen dan stuur je een kredietfactuur voor de eerdere levering. En een nieuwe factuur met ook het BTW-nummer van de klant vermeld en dan met BTW verlegd. Vraag daarbij is of de klant op het moment van bestellen een geldig BTW-nummer had en of deze dat nu heeft. Is er met een zakelijk middel betaald? Ik zou niet tussen de facturen verrekenen en eerst volledig opnieuw laten betalen en dan de eerste factuur krediteren. :winking-face:

 

Waarom hebben jullie (heeft klant) dit niet vantevoren besproken? Dat kan ook een reden zijn om niks te doen.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Boersma zei:

Een aantal maanden geleden heeft een Belgische klant een bestelling geplaatst via mijn webshop en deze keurig betaald. Nu blijkt alleen dat deze klant onder haar bedrijf heeft besteld en wil ze graag dat haar BTW nummer vermeld wordt op de factuur. 

Voor alle duidelijkheid ... Niet elke startende ondernemer in België heeft per direct een btw-nummer, zo ook bestaande ondernemers zonder btw-plichtige activiteiten.


Omdat er enkele maanden verstreken zijn tussen bestelling+betaling+levering en het verzoek tot wijziging, lijkt het zo te zijn dat er destijds nog geen btw-nummer was geactiveerd, waardoor er van een icp-levering geen sprake is geweest.

 

Misschien dat de koper een bewijs van registratie met registratiedatum wil overleggen, voordat je overgaat tot enige correcties.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Highio, 

 

Bedankt voor je reactie! 

Daar had ik nog niet aangedacht, dat is natuurlijk ook een optie en dat scheelt een hoop correctiewerk. 

 

Geen idee waardoor de klant mij niet eerst gecontact heeft, dan had ik de mogelijkheid gehad om het direct juist te regelen, maar helaas komt ze er nu pas mee. 

Link naar reactie
  • 0
47 minuten geleden, Cosara zei:

Voor alle duidelijkheid ... Niet elke startende ondernemer in België heeft per direct een btw-nummer, zo ook bestaande ondernemers zonder btw-plichtige activiteiten.


Omdat er enkele maanden verstreken zijn tussen bestelling+betaling+levering en het verzoek tot wijziging, lijkt het zo te zijn dat er destijds nog geen btw-nummer was geactiveerd, waardoor er van een icp-levering geen sprake is geweest.

 

Misschien dat de koper een bewijs van registratie met registratiedatum wil overleggen, voordat je overgaat tot enige correcties.

 

Bedankt voor het meedenken. Ook dit zou nog kunnen inderdaad. 

Dit ga ik meenemen, bedankt! 

Link naar reactie
  • 0

Het is ook noodzakelijk om het BTW nummer te controleren. Hier kun je dat doen.

http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/

Ik neem aan dat je het verzendbewijs bewaard hebt. Dit alles is nodig om aan te tonen dat de goederen daadwerkelijk geëxporteerd zijn.

Als jouw klant het ophaalt moet je ook bewijs hebben dat het de grens overgegaan is.

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, Boersma zei:

 

Daar had ik nog niet aangedacht, dat is natuurlijk ook een optie en dat scheelt een hoop correctiewerk. 

 

Dit snap ik niet helemaal...... dit is toch gewoon wat je zelf  ook voorstelt? " alles te gaan corrigeren naar een factuur met het 0% tarief (waarbij ik mijn klant dus ook het 21%btw bedrag moet gaan terugstorten". 

 

16 uur geleden, Boersma zei:

 of kan ik dit zo laten en enkel haar BTW nummer toevoegen aan de factuur zodat zij de btw in Nederland kan terugvragen? 

Nee,  dat is zeker geen oplossing. De Belgisch klant kan de betaalde BTW niet zonder meer terugvragen maar zou zich dan eerst in Nederland moeten registreren .

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.