• 0

duur arbeidsovereenkomst

Hallo Allemaal,

 

Ik ben benieuwd naar hoe jullie het aannemen van personeel aanpakken. Het punt is, mijn bedrijf groeit momenteel als kool, veel nieuwe opdrachten. Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen bekenden aangenomen, maar nu is dan toch het moment daar dat ik een vacature heb geplaatst.

 

Inmiddels al veel reacties gehad, en goeie kandidaten. Ik vraag me alleen een beetje af wat voor contract ik zou aan moeten bieden. Het probleem is dat ik niet iemand een full-time contract wil geven, omdat ik simpelweg nu niet kan garanderen dat er over zeg 8 maanden nog zoveel opdrachten zijn. Maar een contract voor 1 dag trekt natuurlijk weer niet zo, over het algemeen.

 

Verder vraag ik me af of het beter is om eerst een half jaar of een jaar contract aan te bieden. Met bekenden zijn dit soort zaken altijd makkelijk geregeld, je weet immers redelijk goed van mekaar wat je wil en dergelijke.

 

Nouja, gewoon benieuwd naar de reacties. Alvast bedankt!

 

Koen

Sonologic, experts op het gebied van webapplicaties, MKB unix migratie, embedded systems, intra- en internet, kunstmatige intelligentie en embedded systems; http://www.sonologic.nl/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Koen,

Ik raad je aan simpelweg een halfjaarcontract aan te bieden. Dit is gebruikelijk en zo kun je zelf, zonder dat je teveel risico neemt, kijken of het (wederzijds) bevalt. Bovendien heb je meestal een standaard proefperiode van 1 maand. Dus zo kun je er binnen een maand alsnog vanaf.

 

Wat doe je verder als bedrijf precies (ik zie wel wat op de site staan, maar dat lijkt me wel heel erg breed) en met hoeveel zijn jullie momenteel? Ben wel benieuwd; ik ben als eigenaar van een internet bedrijf zelf ook altijd op zoek naar interessante samenwerkingmogelijkheden. Mocht je interesse hebben of ander vragen dan kun je me ook direct mailen.

 

 

grt en succes, Michiel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik raad je aan simpelweg een halfjaarcontract aan te bieden. Dit is gebruikelijk en zo kun je zelf, zonder dat je teveel risico neemt, kijken of het (wederzijds) bevalt. Bovendien heb je meestal een standaard proefperiode van 1 maand. Dus zo kun je er binnen een maand alsnog vanaf.

 

Dank je voor je antwoord, dit lijkt mij inderdaad een wijs uitgangspunt. Wat ik me dan nog wel afvraag is, wat is er wettelijk geregeld voor de duur en eventuele vervolgafspraken. Wat ik bedoel is, ik kan toch moeilijk iemand aan het lijntje houden met steeds een halfjaarcontract, op zijn minst is dit vervelend maar ik kan me goed voorstellen dat hier ook regelgeving over is..

 

Gr,

 

Koen

 

 

 

 

Sonologic, experts op het gebied van webapplicaties, MKB unix migratie, embedded systems, intra- en internet, kunstmatige intelligentie en embedded systems; http://www.sonologic.nl/

Link naar reactie
  • 0

dag gmc, dat soort dingen moet je inderdaad goed uitzoeken, ik weet er zelf niet veel van, maar ik herinner dat er maximaal 2 tijdelijke contracten mogen zijn, daarna wordt het automatisch vaste contract (tenzij je op tijd zeg dat ze ander werk moet zoeken ;) ). ik weet dat toevallig omdat ik iemand ken die na 2 contracten verteld werd dat ze maar even ander werk moet zoeken en over half jaar opnieuw mag proberen, want ze wilden geen vast contract geven, heel asociaal van het bedrijf.

zo zijn er vast nog meer dingen die je moet weten, hopelijk kunnen anderen nog nuttige tips posten en anders kijken of kvk er een cursus over aanbiedt?

Link naar reactie
  • 0

gmc,

 

Een tijdelijk arbeidscontract eindigt per een vooraf vastgestelde datum. Blijft de medewerkers na die datum nog werkzaam bij je, dan wordt het contract stilzwijgend verlengd met dezelfde periode. Dit kan je twee keer later gebeuren, de derde keer ontstaat een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij verlenging heeft plaatsgevonden na een tussenpose van meer dan drie maanden.

Een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd ontstaat ook als voor bepaalde tijd aangegane overeenkomsten elkaar hebben opgevolgd in een periode van 36 maanden met tussenpozen van niet meer dan drie maanden.

 

Op die manier kan je dus inderdaad, na 2 stilzwijgende verlengingen en een periode van bijna 3 jaar, alsnog afscheid nemen van je medewerker. Dit is zeker niet de meest fraaie manier, maar zolang er onzekerheid bestaat over de voortgang binnen het bedrijf, is dit een legitieme wijze van werken. Je kan dit asociaal vinden, maar beide partijen gaan er toch mee accoord ?

www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Mensen,

 

Bedankt voor alle reacties, erg inspirerend. Soms denk je zelf niet aan dat soort op zich wel logische dingen.

 

Wat betreft uitzendkrachten, daar wou ik in eerste instantie mee beginnen, maar dit is gewoon veel te duur (minstens twee keer zo duur). Wat betreft die loonadministratie, dat doe ik inmiddels al 2 jaar, en ik weet dus inmiddels wel wat er bij komt kijken.

 

Kijk ik naar kosten en baten dan zie ik dat een uitzendbureau het verlonen en de administratie voor je doet, en gedeeltelijk ook de selectie (hoewel je hier zelf altijd nog een eindoordeel moet geven). Kijk ik echter wat de administratie mij aan moeite kost, dan valt dat best wel mee.

 

Wat ik echter ook fijn vind aan 'eigen' vaste werknemers is de zekerheid die je als ondernemer hebt dat je mankracht hebt om opdrachten uit te voeren. Neem je oproepkrachten, dan ben je altijd afhankelijk van het aanbod en selectie kan toch nog aardig wat tijd in beslag nemen.

 

Om toch weer een beetje on-topic te gaan:

 

Overigens, zijn de wetten waar dit soort dingen in geregeld zijn ook online raad te plegen??

 

Gr,

 

Koen

Sonologic, experts op het gebied van webapplicaties, MKB unix migratie, embedded systems, intra- en internet, kunstmatige intelligentie en embedded systems; http://www.sonologic.nl/

Link naar reactie
  • 0

 

Overigens, zijn de wetten waar dit soort dingen in geregeld zijn ook online raad te plegen??

 

Gr,

 

Koen

 

Ja hoor, kijk eens op: wetten. In boek 7 van het Burgerlijk Wetboek (art. 610 en verder) vind je de basiswetgeving op het gebied van arbeidsrecht. Wees echter voorzichtig. De wettekst alleen zegt niet alles. Rechtspraak is ook een belangrijke rechtsbron.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

gmc,

 

Een tijdelijk arbeidscontract eindigt per een vooraf vastgestelde datum. Blijft de medewerkers na die datum nog werkzaam bij je, dan wordt het contract stilzwijgend verlengd met dezelfde periode. Dit kan je twee keer later gebeuren, de derde keer ontstaat een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij verlenging heeft plaatsgevonden na een tussenpose van meer dan drie maanden.

 

Voor alle duidelijkheid: Je kunt dus maximaal drie keer een tijdelijk contract aanbieden. Die contracten hoeven niet alledrie even lang te duren: Dus je mag best eerst een contract voor 6 maanden en dan een contract voor bijvoorbeeld 8 maanden en dan voor 12 maanden aanbieden.

Pas na drie tijdelijke contracten en/of als er langer dan 36 maanden is gewerkt heeft de werknemer recht op een vast contract. Is er tussen twee contracten een periode van drie maanden waarop de werknemer geen contract met je heeft, dan begint het tellen weer van voor af aan.

 

Bied je meteen een contract voor 36 maanden aan (dat kan natuurlijk ook) dan kan dit contract nog 1 keer verlengd worden met drie maanden. Daarna ontstaat ook het recht op een vast contract. Lijkt allemaal ingewikkeld ???, maar valt eigenlijk best mee...

U heeft een vacature voor een jurist? Of u wilt tijdelijk ondersteuning van een jurist? Neem dan nu contact met ons op!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.