Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
ThinkStrong

wanneer vindt belastingdienst zakelijke kilometers woon-werkverkeer?

Recommended Posts

Ik ben freelancer en zit voor mijn werk vaak bij mijn opdracht gever op kantoor, omdat dat gewoon praktischer werkt als thuis.

Ik kan de werkzaamheden vaak ook wel deels thuis doen, maar bij de opdracht gever geniet mijn en zijn voorkeur.

Nu beschouw ik de kilometers die ik elke dag van en naar mijn opdracht gever rijdt als zakelijk.

Ik lees dat als er lange perioden naar een opdracht gever wordt gereisd de belastingdienst dit beschouwt als woon werk verkeer en dit dus niet zakelijk aftrekbaar is.

Nu is "lange periode" een vaag begrip.

Als ik een opdracht van een half jaar heb bij een opdracht gever is dat dat lang in deze context of niet?

Hoe gaan jullie hiermee om?

30 minuten geleden, ThinkStrong zei:

Ik lees dat als er lange perioden naar een opdracht gever wordt gereisd de belastingdienst dit beschouwt als woon werk verkeer en dit dus niet zakelijk aftrekbaar is.

Dat geldt alleen voor de btw. 

Voor de inkomstenbelasting wordt dit woon-werkverkeer wél beschouwd als zakelijke kosten, en zijn deze kosten gewoon zakelijk aftrekbaar 

30 minuten geleden, ThinkStrong zei:

Als ik een opdracht van een half jaar heb bij een opdracht gever is dat dat lang in deze context of niet?

Ja. Voor de BTW is dat woon-werkverkeer

Partner bij B2Bsure,  vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren. 

Vragen over risico's, verzekeringen of wil je een offerte? Neem dan contact met mij op.

Blog: verzuim verzekeren wordt duurder, kijken naar alternatieven loont!

Dus van de brandstof kan ik geen zakelijk vs prive kilometer percentage van de btw terug vragen?

Wanneer is het dan geen woon-werk verkeer? Dat staat volgens mij nergens zwart op wit?

Wanneer je als (zelfstandige) ondernemer geen kantoor elders hebt (dus: je hebt kantoor-aan-huis) dan heb je helemaal geen woon-werkverkeer.

Het is natuurlijk wel anders wanneer je een (echte of fictieve) dienstbetrekking hebt en je rijdt naar je werkplek (bij de baas/werkgever dus).

(Ik zou overigens niet weten hoe jouw situatie hier precies is op basis van 'feiten en omstandigheden' - misschien blijkt dat uit je overeenkomst met de opdrachtgever.) 

"What, me worry?"