• 0

Bestuurdersaansprakelijheid voor belastingschulden na ontbinding bv

In 2016 heb ik mijn BV ( modezaak ) noodgedwongen verkocht dit om een faillissement af te wenden. (crisis in de mode ) Na ontbinding van de BV ( 30 september 2016 ) heeft de belastingdienst in 2018 nog diverse aanslagen over de jaren 2012 / 2013 / 2014 en 2016 opgelegd. (ozb/loonbelasting ) Vervolgens wordt ik in 2019 als bestuurder aansprakelijk gesteld voor de onbetaald gebleven belasting schulden, vanwege onbehoorlijk bestuur.
Kan de belasting dienst na ontbinding van de BV deze aanslagen nog, opleggen aan de BV,  vorderen en verhalen ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee. De aanslag over 2016 kan pas worden opgelegd na 2016 en dat is dus na ontbinding. Ontbinding ontslaat je niet van belastingheffing. Dat zou wel erg gemakkelijk zijn. Als bestuurder was je verantwoordelijk voor het doen van juiste aangifte en afdracht van belastingen. Doe je dat niet dan kan je persoonlijk aansprakelijk worden gesteld. De BV kan bij mijn weten niet ontbonden worden wanneer zaken als schulden niet zijn afgewikkeld.

Link naar reactie
  • 0

Echter er vanuit gaande dat aan alle verplichtingen zijn voldaan;   vervolgens de bv wordt ontheven en nadien komt de belastingdienst met een naheffingsaanslag opgelegd aan de BV.  Nu maak ik tegen deze naheffingsaanslag bezwaar.  Echter de belastingdienst geeft  onderstaande weer: 

Nadat de rechtspersoon is opgehouden te bestaan kunnen niet langer op naam van die rechtspersoon rechtshandelingen worden verricht.  Dit is slechts anders indien er baten zijn die een vereffening van het vermogen van die rechtspersoon noodzakelijk maken. Van het bestaan van een vereffening van het vermogen van de vennootschap of een heropening daarvan in de zin van art. 2:23c eerste lid van het BW is mij niet gebleken. Ik ben daarom van mening dat de vennootschap per 30 september2016 opgehouden heeft te bestaan. 

 

M.a.w ik kan geen bezwaar maken tegen deze naheffingsaanslag.  Het zou dan vreemd zijn dat de bestuurder vervolgens aansprakelijk wordt gesteld voor kennelijk onbehoorlijk bestuur, nu niet eerst een oordeel vooraf is geveld door de bezwaren commissie van de belastingdienst, dan wel in beroep bij de rechter.  Immers voor het zelfde geld wordt mijn bezwaar gegrond verklaard en is er van bestuurdersaansprakelijkheid, dan in het geheel geen sprake.  

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Henkspr zei:

Nu maak ik tegen deze naheffingsaanslag bezwaar.

Hoe heb je dat gedaan? Uit welke naam? Niet handig om een zinsnede te laten zien uit een antwoord als we de formulering van de vraag niet zien. Was dit een zin van jouw verweer of van hun antwoord?

 

Hoe is de bv verkocht? Je hebt het ook over ontbinding (dus geen verkoop). Als je de activa/passiva verkocht hebt neem ik aan dat er baten waren. Uit die baten dienen dan die aanslagen betaald te worden.

 

3 uur geleden, Henkspr zei:

Echter er vanuit gaande dat aan alle verplichtingen zijn voldaan

Blijkbaar was dus niet aan die verplichtingen voldaan. En daar heb je hogere baten uit gekregen. Wellicht kun je daar wel weer een gedeelte van terugkrijgen (betaalde dividend/vpb).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.