Ik heb al een ruim uur gezocht, maar kan geen eenduidig antwoord vinden op mijn vraag/situatie, hoewel die toch redelijk standaard is. Het volgende:
- Ik ben DGA
- Ik heb een auto op de zaak staan, met bijtelling en eigen bijdrage.
- Ik doe zelf volledig mijn loonadministratie en boekhouding (dit is wellicht toch niet helemaal standaard).
Dit doe ik al vele jaren, zelfs een boekenonderzoek gehad van de fiscus die zeer tevreden was. Dit was echter vóórdat de auto ook privé gebruikt ging worden enkele maanden geleden...
Nu het jaar rond is wil ik even alles goed checken en inboeken in mijn boekhoudpakket (Gravita). Hieronder de gegevens met wat ronde bedragen.
Ik ben vooral onzeker over hoe de eigen bijdrage in te boeken. Die zou op de onderstaande manier als winst op de W&V komen... Verder hoor ik graag ieder commentaar.
Maandelijkse Loonstrook:
Basisloon: 4.000
Bijtelling: + 200
Eigen bijdrage: -200
Heffingsloon: 4.000
Inhouding LH/ZVW: -1.400
Totaal netto: 2.400
Maandelijkse Boekhouding:
190030 Netto lonen: -2.400
190010 Loonheffing: -1.400
401000 Personeelskosten: 4.000
401010 Eigen bijdrages: -200
Nu het jaar rond is moet de BTW voor privégebruik verrekend worden, dit doe ik als volgt:
Memoriaal einde jaar BTW privégebruik voor BTW aangifte:
130000 Te verrekenen BTW: -1.000
441000 Autokosten: 1000
Memoriaal einde jaar BTW privégebruik verrekenen met RC/Privé:
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
JvdBosch
JvdBosch
Ik heb al een ruim uur gezocht, maar kan geen eenduidig antwoord vinden op mijn vraag/situatie, hoewel die toch redelijk standaard is. Het volgende:
- Ik ben DGA
- Ik heb een auto op de zaak staan, met bijtelling en eigen bijdrage.
- Ik doe zelf volledig mijn loonadministratie en boekhouding (dit is wellicht toch niet helemaal standaard).
Dit doe ik al vele jaren, zelfs een boekenonderzoek gehad van de fiscus die zeer tevreden was. Dit was echter vóórdat de auto ook privé gebruikt ging worden enkele maanden geleden...
Nu het jaar rond is wil ik even alles goed checken en inboeken in mijn boekhoudpakket (Gravita). Hieronder de gegevens met wat ronde bedragen.
Ik ben vooral onzeker over hoe de eigen bijdrage in te boeken. Die zou op de onderstaande manier als winst op de W&V komen... Verder hoor ik graag ieder commentaar.
Maandelijkse Loonstrook:
Basisloon: 4.000
Bijtelling: + 200
Heffingsloon: 4.000
Inhouding LH/ZVW: -1.400
Totaal netto: 2.400
Maandelijkse Boekhouding:
190030 Netto lonen: -2.400
190010 Loonheffing: -1.400
401000 Personeelskosten: 4.000
401010 Eigen bijdrages: -200
Nu het jaar rond is moet de BTW voor privégebruik verrekend worden, dit doe ik als volgt:
Memoriaal einde jaar BTW privégebruik voor BTW aangifte:
130000 Te verrekenen BTW: -1.000
441000 Autokosten: 1000
Memoriaal einde jaar BTW privégebruik verrekenen met RC/Privé:
441000 Autokosten: -1000
106000 RC Privé: 1000
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/63709-auto-dga-bijtelling-en-eigen-bijdrage-in-boekhouding-bv/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag